موقعییت سیاسی جامعه و مسئله اعتماد عمومی

سلیمی نمین از فعالان سیاسی اصول‌گرا، در گفتگو در خصوص وضعیت سیاسی ایران، با بیان این موضوع که سطح و میزان اعتماد عمومی نگران‌کننده است، اظهار داشت با اعتماد است که می‌توان در جامعه ایجاد تحول و تحرک کرد. وی اعتماد را مهم‌ترین سرمایه‌ی انقلاب اسلامی خواند و گفت تنها عاملی که موتور محرک جامعه بوده‌،اعتماد توده‌ی مردم به این تحول بوده که اکنون تخریب شده است.
وی بر ضرورت بازسازی اعتماد عمومی تاکید کرد و اظهار داشت بی‌توجهی‌ها در قوه‌ی قضائیه ضربه هولناکی به اعتماد عمومی زده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد با تغییراتی که در مجلس یازدهم صورت گرفته اعتماد عمومی به قوه‌ی قضائیه نیز بازسازی شود.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که رای پایین مردم به کاندیداهای مجلس یازدهم، نشان‌دهنده‌ی مشارکت پایین عموم مردم در انتخابات است و نشان‌دهنده‌ی این نیز هست که این مجلس نماینده‌ی واقعی بخش عمده‌ی جمعیت ایران نیست و حتی اگر این افراد بتوانند اعتماد عمومی را افزایش دهند، تنها بر اعتماد افرادی از جامعه تاثیر خواهند داشت که با آنها همسو هستند. این در حالی است که آنچه در خصوص بی‌اعتمادی جامه عنوان می شود بی‌اعتمادی کلیت جامعه با اقدامات و رویکردهای جمهوری اسلامی است،‌نه یک گروه خاص سیاسی.
اصلاح طلبان همچنان اصرار دارند که پیروزی خود در انتخابات مجلس را نشان‌دهنده‌ی سلب اعتماد مردم از اصلاح‌طلبان و اعتماد آنها به اصول‌گرایان عنوان کنند. در حالی که عدم مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم بیش از آنکه نشان‌دهنده‌ی بی‌اعتمادی مردم به یک گروه سیاسی و اعتماد آنها به گروه دیگر سیاسی باشد، نشان‌دهنده‌ی ناامیدی و بی‌اعتمادی کلان عموم مردم به حاکمیت‌ است نه جریان سیاسی اصلاح‌طلبان.
سلیمی در بخش دیگری از اظهاراتش دادوستدهای انجام‌شده توسط نمایندگان مجلس قبلی را عامل مهمی در تشدید بی‌اعتمادی مردم به قوه مقننه دانست و ابراز امیدواری کرد مجلس جدید بتوان با شفاف‌سازی در این مورد اقدام به بازسازی اعتماد از دست رفته‌ی مردم نسبت به مجلس کنند. بنا به گفته‌ی تحلیل‌گران دلیل اصلی بی‌اعتمادی مردم به مجلس و قوه‌ی مقننه، عدم استقلال قوه‌ی قضائیه و وابستگی مجلس به اظهارات و دستورات رهبر است که در طی دوره‌های اخیر موجب شده است که مجلس به جای آنکه مجری خواسته‌ی مردم و مدافع خواسته‌های عمومی و حقوق مردم باشد، به مجری دستورات و خواسته‌های آیت‌الله خامنه‌ای تبدیل شده است.
سلیمی نمین در عین حال و با وجود انتقادات گسترده از اصلاح‌طلبان در بخش دیگری از اظهاراتش به نقش نیروهای اصلاح‌طلب در افزایش اعتماد عمومی نیز اشاره و تاکید کرد اعتماد عمومی را باید بتوان از طریق و با کمک نیروهای سالم در جریان‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب افزایش داد.
این فعال سیاسی اصول‌گرا در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نقش مهم احزاب در ایجاد اتصال بین حکومت و مردم، تاکید کرد احزاب باید به بی‌هویتی خود پایان دهند و بر اساس هویت واقعی خود که به مردم عرضه می‌کنند نظر مردم را به خود جلب کنند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش حضور تندروها را عاملی مهم در عدم اجماع بین اصول‌گرایان و اصلاح‌طلب‌ها عنوان کرد تندروها در عدم اجماع بین دو گروه سیاسی نقشی اساسی دارند و مانع از استفاده از توان‌مندی‌های مشترک دو گروه شده‌اند.
این اظهارات سلیمی نمین در حالی عنوان می‌شود که خود وی عمدتا یکی از همین افراد تندرو در حکومت بوده است که با تندروی‌های خود زمینه‌ را برای بسیاری از چالش‌ها بین گروه‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب فراهم کرده و با تندروی‌های گفتمانی، به تشدید اختلافات و تنش در فضای سیاسی جامعه و نیز گروه‌های سیاسی دامن زده است.