هشدار شورای عالی نظام پزشکی به نحوه مقابله دولت با شیوع کورونا

در ادامه ی واکنش‌های مقام‌های مختلف در کشور در خصوص ضرورت انجام اقدامات محدودکننده‌ی بیشتر در خصوص مواجهه و مقابله با کرونا، مصطفی معین رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشنهاداتی را در خصوص مقابله با کرونا و کنترل پاندمی کرونا در کوتاه‌مدت به وی ارائه کرد. وی در این نامه ضمن قدردانی از رئیس جمهور و همچنین خدمات انجام‌شده توسط کادر درمانی، از پزشکان که جان خود را برای حفظ سلامت مردم به خطر انداخته‌اند قدردانی کرد. وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام‌شده توسط سازمان نظام پزشکی کشور، در خصوص رویارویی با کرونا در کشور اظهار داشت شورای نظام پزشکی بر ضرورت فرماندهی قاطع بحران کرونا در بالاترین سطح مدیریتی کشور تاکید دارد و بر ضرورت مدیریت مستقیم امور توسط شخص رئیس جمهور تاکید می‌کند.
معین همچنین با اشاره به تعویق برگزاری رویدادهای بزرگ فرهنگی، ورزشی و اقتصادی در دنیا، این اقدامات زیان‌ده را نشان‌دهنده‌ی اهمیت موضوع و ضرورت و اهمیت حفظ سلامت مردم دانسته و تاکید کرده است سلامت مردم از هرچیر دیگری مهم‌تر است. این در حالی است که رئیس جمهور از همان هفته نخست اعلام عمومی کرونا در ایران بر عادی شدن فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در ایران تاکید دارد و بارها تکرار کرده است که از چندروز آینده فعالیت‌ها در کشور عادی خواهد شد، یا باید عادی بشود.
ضمن اینکه اظهارنظرهای غیرتخصصی و نیز متناقض رئیس جمهور در خصوص کرونا عامل مهمی است که برخی از فعالان مدنی ترجیح دهند که وی به جای اظهارنظرهای غیرتخصصی،‌متناقض و مدام تغییرکننده، درباره ی کرونا بهتر باشد سکوت کند و فرماندهی را به فرد شایسته‌تر و قاطع‌تری بسپارد.
در عین حال محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در واکنش به اقدامات در خصوص ضرورت مدیریت مستقیم رئیس جمهور بر فرماندهی عملیات مقابله با کرونا، روز دوشنبه اظهار داشت رئیس‌جمهور در تمام جلسات حضور دارد و شخصا عملیات را مدیریت می‌کند. گرچه رئيس جمهور در همه‌ی جلسات حضور دارد اما مواجهه رئيس جمهور با این بحران نه تنها تخصصی و مدیریت و فرماندهی نیست، لکه به جای گزارش دادن و حتی تعیین خط مشی‌های کلی در نحوه مقابله با کرونا بیشتر به آگاهی رسانی اقدام می‌کند و در روزهای اخیر با تکرار سخنان روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی و اجتماعی در خصوص نحوه‌ی مواجهه با بحران، به جای اظهارنظر مدیریتی و سیاست‌گذارانه، به شعارهای احساسی در خصوص مقابله با کرونا و اقدامات لازم برای پسا کرونا پرداخته است.
معین در بخش دیگری از نامه خود به رئیس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت توقف فعالیت‌های اقتصادی در کشور، بر ضرورت رسیدگی به وضعیت مشاغل خرد و اقشار آسیب‌پذیر تاکید کرده و از رئیس جمهور خواسته است زمینه‌ای را فراهم کند تا تمام ارکان کشور با همفکری و همدلی، برنامه‌های عملیاتی خود را برای بهبود شرایط زندگی این اقشار سازماندهی کنند. وی تاکید کرده است حتی حفظ منافع سیاسی و اقتصادی درمیان مدت و بلندمدت هم ایجاب می‌کند که رشد و رونق اقتصادی فدای سلامت جامعه شود.
معین همچنین در این نامه بر تاکید شورای عالی سازمان نظام پزشکی بر اهمیت فاصله‌گذاری فیزیکی به عنوان یکی از راهکارهای اساسی قطع زنجیره انتقال این ویروس تاکید کرده است. معین در ادامه با اشاره به فرصت از دست ر فته‌ی نوروز به عنوان مهم‌ترین فرصت دولت برای کنترل تردد افراد و جلوگیری از شیوع بیماری، تاکید کرده است که دولت هنوز نتوانسته است از این فرصت طلایی به شکل مناسب استفاده کند.
وی در عین حال تاکید کرده است دولت باید هرچه سریع‌تر، نسبت به اجرای طرح فاصله‌گذاری، محدودیت سفرهای درون شهری، بین شهری و نیز حمل و نقل عمومی، گسترش تعطیلی ادارات و مراکز غیر ضروری و ادامه تعطیلات مراکز آموزشی ودانشگاهی تا هرزمان که مورد نیاز است اقدام کند. معین تاکید کرده است اگر چنین اقداماتی صورت نپذیرد کنترل آن در آینده دشوارتر و غیرممکن خواهد شد.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در بخشی از نامه خود خطاب به رئیس جمهور بر ضرورت ارائه‌ی گزارش شفاف و صادقانه اطلاعات درباره‌ی تعداد مبتلایان، تعداد افراد بستری و تعداد افراد فوت شده به صورت دقیق و به تفکیک شهر و استان تاکید کرده و خاطرنشان کرده است این اقدام می‌تواند به اتخاذ تصمیمات مبتنی بر واقعیت و جلب اعتماد عمومی و مشارکت بیشتر مردم کمک کند.
‌اظهارت غیرشفاف مسئولین ایرانی در خصوص اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا در حالی انجام می‌شود که مقام‌های ارشد تمامی کشورها و حتی مقام‌های استانی در مناطق پرخطرتر، به صورت روزانه گزارش‌های دقیق و مشخص و هشداردهنده در خصوص وضعیت بیماری کرونا را در اختیار رسانه‌ها می‌گذارند و علاوه بر اینکه به مردم کمک می‌کنند تا هرچه دقیق‌تر در جریان اقدامات انجام‌شده و نیز شرایط موجود قرار گیرند، خطرات موجود نیز به طور دقیق به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود و مواجهه و مقابله مردم با کرونا نیز مدیریت می‌شود.
این درحالی است که مردم در ایران تمام اطلاعات خود را به جای دریافت از مسئولین ذیربط از طریق فضای مجازی می‌گیرند و دریافت اطلاعات از منابع غیرشفاف علاوه بر آنکه به به کاهش اعتماد عمومی می‌اناجمد و هزینه‌های مقابله را افزایش می‌دهد، علاوه بر این موجب دریافت اطلاعات توسط مردم از منابع غیرعلمی و نادرست می‌شود و به گسترش شایعات نیز دامن می‌زند.
معین در ادامه نامه خود به رئیس جمهور تاکید کرده است که اقدامات کافی حفاظتی و حمایتی از افراد درخیل در فرایند مقابله با اپیدمی کووید ۱۹ هنوز انجام نشده و اقدامات کافی در این خصوص هنوز صورت نگرفته است.
وی با ابراز ناخشنودی از ابتلای بسیاری از کادر درمانی به این بیماری تاکید کرده است برای پیشگیری از تکرار چنین وقایعی باید با اجرای دقیق پروتکل‌های حفاظتی و نیز انجام تست‌های غربالگری برای کادر بهداشتی و درمانی فعال در مقابل این بیماری، از تکرار آن جلوگیری شود. معین همچنین در این نامه بر ضرورت تقویت امکانات و تجهیزات مراکز درمانی، نقاهتگاه‌ها و مراکز قرنطینه تاکید کرده است.
این در حالی است که بسیاری از متخصصان و کارشناسان تاکید دارند که موج‌های ابتلای به بیماری در بین مردم همچنان ادامه خواهد یافت و با فرض ابتلای بیش از ۵۰ درصد مردم به این بیماری در یک سال آینده که در تمام سناریوهای خوش‌بینانه در تمام کشورها به عنوان راه گریز ناپذیر مطرح شده است. نظام سلامت کشور باید هرچه زودتر خود را برای تحهیز کادر درمانی و نیز تجهیز امکانات بیمارستانی و مراقبتی و نقاهت‌گاهی در این خصوص آماده کند.
معین در ادامه بر ضرورت انجام قدامات حمایتی از کادر درمان تاکید کردهو خاطرنشان کرده است باید برنامه راهبردی ملی برای پیشگیری و برخورد با پیامدهای بلندمدت بهداشتی- درمانی، فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی پاندومی کرونا صورت پذیرد. معین در ادامه بر خلاف آنچه که دولت و جمهوری اسلامی تا کنون انجام داده و تلاش کرده است تا شرایط را عادی و گذرا جلوه دهد، تاکید کرده است رئیس جمهور و دولت باید از شبه عادی جلوه دادن اوضاع و ایجاد احساس امنیت کاذب برای دست اندرکاران، نهادهای مسئول و جامعه دست بردارد و این اقدام را خطرناک عنوان کرده است. معین همچنین تاکید کرده است ماهیت انتقال سریع این ویروس، ضرورت استفاده از زیر ساخت‌هایIT، هوش مصنوعی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را بیش از پیش آشکار کرده است.در حالی که نگراني‌های از اطلاع‌رسانی غیرشفاف وزارت بهداشت و عدم اقدام دولت به انجام اقدامات سخت‌گیرانه در خصوص ایجاد محدویت برای تردد مردم در شهرها و بین شهرها این نگرانی را ایجاد کرده که آتش زیر خاکستر ابتلا به کرونا، موج سهمگینی از ابتلا را در روزهای آینده به دنبال داشته باشد،