دولت روحانی و اعمال مقررات سختگیرانه تر

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اعلام این موضوع که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تدوین شده است، ‌اظهار داشت این طرح به منظور سختگیری‌های بیشتر در زمینه سفرها تدوین شده است. وی ضمن اینکه از سختگیرانه بودن این طرح خبر داد، یادآور شد ابلاغ این طرح ممکن است سخت‌گیرانه باشد و مشکلات و محدودیت‌هایی را برای سفرها ایجاد کند. روحانی همچنین با بیان این موضوع که این تصمیمات سخت برای حفاظت از جان مردم است، افزود این طرح از سفرهای بعدی ممانعت خواهد کرد و برای سفرها مشکلات و محدودیت‌هایی ایجاد خواهد کرد.
حسن روحانی همچنین با اشاره به تعطیلی بخش‌های زیادی از اقتصاد اظهار داشت این اقدام با هدف حفظ سلامت مردم صورت گرفته است. وی در عین حال، از تعطیلی بخش عمده کارمندان دولت خبر داد و گفت یک سوم کارمندان به شکل گردشی در کار حضور پیدا می‌کنند.
رئیس جمهور در ادامه ي اظهاراتش با بیان این موضوع که سطحی از غربال‌گری از مردم در حال انجام است، گفت بر اساس غربالگری دولت دارد تصمیم می‌گیرد چه کسانی در خانه بمانند و چه کسانی به پزشک مراجعه کنند. حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش با اعلام این موضوع که سی درصد از تخت‌های بخش ویژه و نیز شصت درصد از تخت‌های بیمارستانی در مشهد خالی هستند،‌ اظهار داشت در کشور کمبود تخت، پرستار و پزشک وجود ندارد.حسن روحانی همچنین از تعطیلی پارک‌ها خبر داد و گفت در سال جاری سیزده به در مانند سال‌های قبل برگزار نخواهد شد. رئیس جمهور در ادامه‌ی اظهاراتش به تصمیمات دولت برای ارايه‌ی کمک‌های معیشتی به مردم اشاره کرد و گفت دولت از تمام توان خود برای کمک اقتصادی به مردم استفاده خواهد کرد. وی افزود در زمینه‌ی مالیات، چک‌ها و بیمه‌ی کارگران، دولت به کارفرماها مهلت خواهد داد. برخورد حسن روحانی در خصوص مدیریت کرونا انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. تحلیل‌گران معتقدند که وی به جای اینکه در خصوص برنامه‌های راهبردی دستورات لازم را بدهد، برای ستاد تعیین تکلیف می‌کند و اظهارات خود در هیات دولت را نیز به جای برنامه‌ریزی برای اقداماتی که باید توسط اعضای دولت برنامه‌ریزی شود، به ارائه نظرات کارشناسی اختصاص می‌دهد.
حسن روحانی تاکنون بارها با اظهارات ضد و نقیض خود در خصوص اقدامات لازم در مواجهه با کرونا هم موجب سردرگمی مردم شده و هم آنکه از شکل‌گیری یک ساختار واحد در مقابله با کرونا جلوگیری کرده است.
بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که با توجه با مواجهه نسبتا خوب مردم با کرونا و انجام اقدامات خودخواسته توسط مردم اگر هماهنگی‌های لازم از طرف دولت صورت گرفته و در زمان مناسب محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های لازم اعمال شده بود، شرایط شیوع کرونا در ایران، به مراتب از دیگر کشورها بهتر بود.
اما رئیس دولت به جای اعمال مدیریت در خصوص ارائه‌ی راهبردها، با ارائه نظرات کارشناسی می‌پردازد و به جای انجام اقدامات لازم برای تسهیل در سیاست‌گذاری ستاد کرونا، به آنها دستورات لازم را ابلاغ می‌کند و در عین حال همچون رفتارهای پیشین خود به انتقاد از شرایط موجود، به جای رفع مشکلات اقدام می‌کند.