وزارت بهداشت و کمک گرفتن از متخصصان طب ایرانی

در حالی که وزارت بهداشت و درمان در تامین امکانات پزشکی برای درمان بیماران با چالش جدی مواجه است و بارها از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کمک کرده است، بر اساس برخی گزارش‌ها، سعید نمکی وزیر بهداشت از متخصصان طب ایرانی برای مداخله در فرایند درمان بیماری کرونا درخواست کمک کرده است.
بنا بر گزارش‌های منتشرشده، با صدور دستور وزیر بهداشت به دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، متخصصان طب ایرانی، رسما به حوزه پیشگیری و درمان کرونا در کشور وارد می‌شوند.
مقام‌های وزارت بهداشت ایران ادعا کرده‌اند این اقدام‌ در پی برگزاری چند نشست ویدئوکنفرانس توسط دفتر طب ایرانی با پزشکان چینی در خصوص مهار و درمان کرونا صورت گرفته است.
در این خصوص تاکید شده است این اقدام‌ با آگاهی از نتایج قابل توجه استفاده از قابلیت‌های طب سنتی در کنار طب رایج در بهبود روند درمان بیماران کرونایی کشور چین صورت گرفته است.
گفته شده است دکتر محمدرضا شمس اردکانی، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در نامه‌ای به وزیر بهداشت، از وی خواسته است امکان استفاده از ظرفیت‌های طب ایرانی در حوزه پیشگیری و درمان کرونا فراهم شود.
بر اساس این گزارش در اغلب شهرهای کشور چین، برای درمان 90 درصد بیماران کرونایی، از ترکیب طب رایج و طب سنتی بهره گرفته شده و استفاده از برخی ترکیبات گیاهی و ارائه توصیه‌های غذایی، از جمله اقدامات متخصصان طب چینی در این زمینه بوده است.
این در حالی است که در انتشار اخبار مربوط به درمان بیماران کرونایی در چین، تاکنون هیچ گزارش رسمی در خصوص استفاده‌ی چین‌از طب سنتی عنوان نشده است.
در عین حال این اقدام در حالی انجام می‌شود که وزارت بهداشت در تقابل با مدعیان طب اسلامی در روزهای اخیر واکنش‌های تندی را نشان داده است و در واکنش به حضور فردی از مدعیان طب اسلامی، بدون پوشش مناسب بر بالین بیماران کرونایی، خواستار برخورد صریح دستگاه قضایی با وی شده بود. این شخص از طرفداران و مریدان همان فردی است که کمتر از دو ماه قبل اقدام به آتش زدن کتاب هاریسون که از کتاب‌های مرجع پزشکی است کرده بود.
جهانپور حضور این فرد در بیمارستان را مصداق بارز مداخله در امر درمان دانسته و تاکید کرده بود دادستان منطقه مربوطه و دستگاه قضایی باید برخورد لازم را با وی داشته باشند.
در همین حال نظام پزشکی نیز نسبت به حضور وی بدون پوشش مناسب در دیدار از بیماران کرونایی اعتراض کرده و آن را تشویش اذهان عمومی خوانده بود. نظام پزشکی با اشاره به اینکه این فرد بدون پوشش در بالین بیماران حاضر شده و به عنوان ناقل در سطح جامعه در تردد است.
این که این فرد چطور توانسته است در بالین بیماران کرونایی که حتی بستگان خود بیماران هم امکان حضور در بالین آنها را ندارند، حضور پیدا کند، جای سوال دارد و شائبه‌ی همکاری بخش‌هایی ‌ از نظام درمان با این افراد را مطرح کرده است. وی با حضور درکنار بیماران کرونایی با دست خود به آنها آب داده و آلودگی را بین افراد مختلف جابجا کرده است.
با این وصف و در حالی که جامعه همچنان از تشخیص تفاوت طب اسلامی و طب سنتی عاجز است و هردو را یکی می‌داند و در شرایطی که جامعه همچنان آمادگی پذیرش خرافات در زمینه‌ی بیماری‌ها را دارد، وزیر بهداشت با دامن زدن به این وضعیت و اعلام حضور رسمی متخصصان طب ایرانی و سنتی به انتشار خرافات در زمینه‌ی این بیماری دامن می‌زند.