چالشهای ستاد ملی مبارزه با کرونا

هشدارهای وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص انجام اقدامات لازم برای کنترل کرونا در ایران و کاهش نرخ شیوع بیماری، همچنان ادامه دارد. در حالی که به علت انجام اقدامات تشخیصی گسترده در سراسر کشور، تعداد مبتلایان کرونا روز به روز و حتی ساعت به ساعت در حال افزایش است، وزیر بهداشت همچنان از نهادها و سازمان‌های مختلف می‌خواهد تا با اعمال محدودیت‌هایی به کنترل شیوع این بیماری کمک کنند. این در حالی است که در یک امار تصاعدی تعداد مبتلایان به 1700 نفر و تعداد فوت شدگان نیز از مرزهای هشتاد نفر عبور کرده است در حالیکه امار غیر سمی این تعداد را بیش از چهار صد نفر مطرح کرده است ..وزیر بهداشت روز دوشنبه در نامه‌ای به رئيس سازمان صدا و سیما از وی خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به توقف برنامه‌هایی که مستلزم ایجاد تجمع است، اقدام کند. نمکی از صدا و سیما خواست تا نسبت به اطلاع‌رسانی به مردم برای عدم انجام مراسم ترحیم و عروسی اقدامات لازم را به عمل بیاورد و در این خصوص اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهد. وزیر بهداشت در نامه‌ای که به علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما نوشته است،‌ با تاکید بر رسالت سازمان صدا و سیما در اطلاع‌رسانی به مردم، با بیان این موضوع که مهم‌ترین راه انتقال ویروس و سرایت بیماری از طریق تجمعات مردم در کنار یکدیگر است از سازمان صدا و سیما خواست تا در این خصوص اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهد.

وزیر بهداشت همچنین در ادامه‌ی اقدامات پیشگیرانه‌ی ستاد مقابله با کرونا، از سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی خواسته است تا در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، نیروی انتظامی در کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرهای آلوده به ویروس به وزارت بهداشت کمک کند.سعید نمکی در نامه به فرمانده نیروی انتظامی کل کشور، با اشاره به در پیش بودن تطیلات نوروزی، با تاکید بر اینکه مردم باید آگاهی‌های لازم را در این خصوص داشته باشند، ضمن تقدیر از همکاری مردم، از پلیس خواسته است تا برای کنترل خروج و ورود مردم با وزارت بهداشت همکاری کنند. در نامه سعید نمکی به فرمانده‌ی نیروی انتظامی تاکید شده است پلیس باید از ورود ماشین‌هایی که از شهرهای آلوده به خارج از این شهرها سفر می‌کنند، جلوگیری کند.
در این نامه تاکید شده است استان مازندران به علت سفر مسافران آلوده از بیرون از استان به این استان در حال تبدیل شدن به یکی از استان‌های آلوده است. وزیر بهداشت همچنین با اشاره به کمک‌های نیروی انتظامی در برخورد با محتکران و سودجویان، از نیروی انتظامی به این دلیل که از همان ابتدا در کنار وزارت بهداشت ایستاده، ‌از این نهاد تقدیر کرد. سعید نمکی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اقدام به ضدعفونی معابر توسط نیروی انتظامی، از بسیج امکانات توسط نیروی انتظامی تقدیر کرده و تاکید کرده است کاهش ترددها و کنترل سفرها با همکاری پلیس راهور و ناجا امکان‌پذیر است.با وجود این تلاش‌ها برای کنترل بیماری، ایران همچنان مقصر اصلی شیوع بیماری در جهان شناخته شده است. انتشار بیماری توسط مسافرانی با مبدا ایران و معرفی ایران به عنوان مهم‌ترین شیوع‌دهنده بیماری در حالی عنوان می‌شود که بسیاری از کشورها بیش از ایران، به میزبان مسافران چینی تبدیل شده‌اند
در ادامه ادعاهای دیگر کشورها در خصوص نقش ایران در شیوع ویروس در دیگر کشورهای جهان، عربستان نیز با اعلام حضور اولین مسافر در عربستان، ادعا کرد که مسافری عربستانی از ایران به بحرین رفته و سپس به عربستان بازگشته است. این در حالی است که در کانادا هم سه مسافر ایرانی به تعداد مبتلایان ایم کشور افزوده شده است و این در حالی است که مسافران چینی بدون هیچ محدودیتی وارد چین میشوند .