تداوم کابوس کرونا در ایران

در پی فوت دو نفر در ایران که نتیجه‌ی بررسی‌های آزمایشگاهی آنها نشان‌دنده‌ی وجود ویروس کرونا در بدن آنها بود موجی از نگرانی و شایعات در خصوص احتمال ابتلا به کرونا فضای مجازی و واقعی را فرا گرفته است. شهر قم که به نظر می‌رسد کانون اصلی انتشار ویروس کرونا باشد، به حالت نیمه تعطیل درامده است و بسیاری از کارشناسان خواستار قرنطینه شدن شهر، محدود کردن ورود و خروج به اماکن مقدس و محدودیت تردد بین قم و تهران و دیگر شهرهای اطراف شده‌اند.
فوت دو بیمار مبتلا به کرونا در حالی در ایران گزارش شده است که تاکنون هیچ موردی از ابتلای به بیماری در ایران گزارش نشده بود مقام‌های رسمی در کشور بارها وجود آلودگی به ویروس کرونا را انکار کرده بودند. به گفته کارشناسان، بر اساس نرخ مرگ و میر این بیماری، وجود دو مورد مرگ در اثر کرونا حاکی از وجود حداقل بیش از ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا است که هرکدام امکان آلوده کردن بین دو تا سه نفر را دارا هستند. در همین حال وزارت بهداشت اعلام کرده است که هنوز منشا انتشار بیماری مشخص نشده است. منشا انتشار بیماری به غیر از افراد آلوده دیگری که موجب ابتلای افراد فوت شده، شده‌اند منشا دیگری نمی‌تواند باشد. ضمن اینکه اطلاعی از بیماران کرونا نیز وجود ندارد که بر اساس دریافت شرح حال آنها بتوان ارزیابی کرد این افراد چگونه و از چه طریق آلوده شده‌اند.
در همان حال و با توجه به اینکه مرگ این بیماران درست یک روز قبل از برگزاری انتخابات اعلام شده، آن هم در حالی که این افراد روز قبل از اعلام خبر مرگ، فوت شده بودند، بسیاری از تحلیل‌گران را پر آن واداشته که اعلام این خبر را به برگزاری انتخابات ربط دهند و تاکید کنند با توجه به مشارکت پایین در انتخابات مجلس در روز دوم اسفند، حاکمیت با انتشار این خبر درست در روز قبل از انتخابات و تاثیری که این موضوع بر حضور مردم در فضاهای عمومی خواهد داشت، در تلاش است تا مشارکت پایین مردم را به نگرانی از ابتلا به کرونا ربط دهد و در نهایت ادعا کند که نگرانی و ترس از ابتلا به کرونا موجب کاهش حضور مردم در حوزه‌های انتخابیه شده است.
با وجود اطمینان از ابتلای صدها نفر به کرونا، آن هم در حالی که این افراد به احتمال زیاد با افراد زیادی در ارتباط بوده و افراد متعددی را آلوده کرده‌اند، وزیر بهداشت اعلام کرده است بیماران کرونا تحت کنترل هستند و همه‌چیز تحت نظارت وزارت بهداشت قرار دارد.
در عین حال، نیاز به ماسک محافظتی نیز موجب محدودیت در پخش آن شده و بسیاری را به سودجویی در این خصوص واداشته است. قوه قضائیه به داروخانه‌ها و عرضه‌کننده‌های ماسک هشدار داده است که در صورت عدم ارائه‌ی ماسک به افراد، با آنها برخود قضائی صورت خواهد پذیرفت.
وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده است که در دفن این افراد پروتکل‌های بهداشتی لازم رعایت شده است. این در حالی است که شواهد و قرائن نشان می‌دهد که گرچه ممکن است در دفن این افراد پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده باشد،‌ اما در هنگام مداوای این افراد موارد بهداشتی لازم رعایت نشده است و این بیماران بدون انکه برای کنترل کرونا مورد آزمایش خواصی قرار گرفته باشند، تحت درمان قرار داشته‌اند و به اصرار خانواده از نظر ابتلا به کرونا مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته اند.
برخی از ناظران تاکید دارند که با توجه به شرایط خاص شهر قم از نطر کانونی بودن آلودگی به ویروس کرونا، و ضرورت اجتناب از مکان‌های عمومی، لازم است تا دولت نسبت به محدود کردن حضور مردم در حرم و دیگر مکان‌های زیارتی در این شهر، که به علت ازدحام جمعیت و فشردگی حضور مردم، مکان مناسبی برای انتقال و انتشار بیماری هستند،‌ اقدامات محدود‌کننده‌ای را انجام دهد.
با وجود تاکید بر ظرفیت بالای حرم‌های زیارتی برای ابتلای مردم به ویروس، روابط عمومی حرم در قم اعلام کرده است که زیارت در قم به شکل عادی ادامه دارد. این در حالی استکه با انتشار خبر کشته شدن یک نفر در کره‌ی جنوبی یک شهر دو نیم میلیون نفری در خانه‌های خود قرنطینه شدند.
روابط عمومی حرم گفته است دفعات ضدعفونی ضریح افزایش خواهد یافتدر همین حال با توجه به حساسیت موضوع و افزایش احتمال و امکان آلودگی در مکان‌های عمومی و پرازدحام برخی نیز پیشنهاد به تعویق افتادن انتخابات را مطرح کرده‌اند.
این در حالی است که رضا جعفرزاده سخنگوی هواپیمایی کشوری گفته که هیچ پرواز مسافری به چین از زمان صدور دستور توقف پروازها تاکنون، انجام نشده است.وی افزوداگر شاهد پروازی به مقصد چین هستید، پروازهای غیر مسافری و کنترل شده و تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
وی تاکید کرد که پروازهای مسافری از مبدا تهران به شهرهای چین و بالعکس متوقف شده است، نه تنها هواپیمایی ماهان بلکه تمام ایرلاین هایی که پرواز در این مسیر را در گذشته انجام می دادند اکنون هیچ پروازی در این مسیر ندارند.