دلایل ملاقات ظریف با سناتور امریکایی در مونیخ

در پی انتشار اخباری در خصوص دیدار محرمانه‌ی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کریس مورفی سناتور دموکرات امریکایی در حاشیه اجلاس مونیخ، عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه این دیدار را عادی تلقی کرد و مدعی شد این دیدار به عنوان بخشی از دیپلماسی عمومی انجام شده است. جالب اینکه بر خلاف واکنش‌های همیشگی مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص انکار و تکذیب چنین دیدارهایی، وزارت امور خارجه نه تنها این دیدار را رد نکرده است، ‌بلکه با عادی تلقی کردن این دیدار ادعا کرده است که چنین دیدارهایی جزو ملاقا‌ت‌های عادی وزیر امور خارجه ایران است.
موسوی در توضیح این دیدارها عنوان کرده است که وزیر امور خارجه همواره درخواست‌هایی برای ملاقات از طرف اعضای کنگره دریافت می‌کند و در این دیدارها دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و واقعیات منطقه را برای آنها تشریح می‌کند. وی تاکید کرده است که چنین دیدارهایی در راستای دیدار با نخبگان و مراکز فکری و دیدارهای توجیحی با رسانه‌هاست.
چند ماه قبل نیز دیدار محمدجواد ظریف با برخی از اعضای کنگره امریکا خبرساز شده بود. گرچه جمهوری اسلامی در ابتدا آن دیدار را تکذیب کرده بود، اما بعد ضمن تایید اینکه وزیر امور خارجه ایران در امریکا با سناتورهای امریکایی دیدار کرده است، اعلام کرده بود این دیدار با هدف متقاعد کردن وزیر امور خارجه ایران برای دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در کاخ سفید صورت گرفته است.
در عین حال اظهارات موسوی در این خصوص که دیدار با سناتورهای امریکایی بخشی از پروتکل دیپلماسی عمومی است، در حالی عنوان می‌شود که دولت‌های جمهوری اسلامی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همواره به خاطر این دیدارها مورد سرزنش قرار گرفته و مواخذه شده‌اند. دولت موقت نخستین دولت در جمهوری اسلامی است که به خاطر دیدار با مقام‌های امریکایی و آنچه اقدامات خودسرانه در ملاقات با امریکایی‌ها خوانده شده بود مورد سرزنش قرار گرفته و به سازشکاری متهم شده بود. بعید است که انتشار این خبر در خصوص ملاقات ظریف با سناتور امریکایی نیز به اقدامات مشابهی منجر نشود و اصول‌گرایان تندرو در جمهوری اسلامی وی را به سازشکاری و ضعف در مقابل امریکا متهم نکنند.