نامه انتقادی مطهری به جنتی و هشدار به فرمایش شدن مجلس یازدهم

علی مطهری نماینده مجلس فعلی پس از چند دوره نمایندگی مجلس برای انخابات آینده رد صلاحییت شده است و از انجا که شانس بالایی برای انتخاب شدن مجددش بخاطر موضع انتقادیش در مجلس داشت با انتشار نامه ای خواستا ر روشن شدن دلایل رد صلاحییتش شد .وی میگوید که مردم از او دلایل رد صلحیتش را میپرسند . او میگوید که در جلسه با حقوقدان شورای نگهبان سه مورد از اظهارنظرهای وی در مسایل سیاسی را به عنوان مستند عدم التزام عملی به نظام ذکر کرده که بعد از پاسخ مطهری نماینده شورای نگهبان حرفی نداشته که بزند . وی تاکید میکند که اساساً التزام عملی شامل اظهارنظرها نمی‌شود و همه آحاد جامعه در اظهارنظر آزادند چه رسد به نماینده مجلس که طبق اصل 84 و 86 قانون اساسی در همه مسائل کشور حق اظهارنظر دارد و البته این بدان معنی نیست که باید همه این اظهارنظرها درست باشد. ممکن است در مواردی هم اشتباه کرده باشد، مهم آزادی بیان نماینده است. وی تاکید کرد که آنچه ممنوع است تهمت و افترا و دروغ است.
وی از جنتی سوال میکند که علت رد صلاحیت من چیست و چه پاسخی باید به مردم بدهم.او میگوید اگر همچنان معتقدید اظهارنظر و نه اقدام عملی می‌تواند دلیل عدم التزام عملی به نظام و رد صلاحیت باشد، این امر خلاف نظر مقام رهبری است. ومیگوید در این صورت خود آقای جنتی التزام عملی به نظام ندارد نه بنده و دهها کاندیدایی که به این بهانه رد صلاحیت شدند. و اگر به چنین چیزی معتقد نیستید و اظهار نظر را مشمول عدم التزام عملی نمی‌دانید، پس چه کسانی شورای نگهبان را از پشت صحنه اداره می‌کنند و با آینده انقلاب اسلامی بازی می‌کنند.
مطهری هشدار میدهد که رویه‌ای که شورای نگهبان برای انتخابات مجلس یازدهم در پیش گرفته به تجسس در اظهارنظرها شدت بخشیده و نمایندگان در این صورت باید فقط نظر رسمی حکومت را بازگو کنند و در این حالت مجلس دچار استحاله و تغییر ماهیت خواهدشد و اختناق را بر جامعه حاکم می‌نماید.
وی می افزاید که با این رویه‌ای که شورای نگهبان در پیش گرفته است نمایندگانی خواهیم داشت که نظرات واقعی خود را ابراز نمی‌کنند و احیاناً دچار ریا و تظاهر می‌شوند و حتی به سوی تملق سوق پیدا می‌کنند چون نگران رصدها و مؤاخذه‌ها و رد صلاحیت‌ها هستند، ‌و این دیگر پارلمان به معنی واقعی و مظهر دموکراسی نیست، دکوری است از مجلس که بله ما هم پارلمان داریم، وصرفاً جنبه مشورتی دارد و تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نیست.
مطهری در پایان تاکید میکند که دلیل رد صلاحییتش این است که جناح حاکم وقتی تنیتواند کسی را در میدان رقابت انتخابات شکست دهند اساساً اجازه ورود به میدان را به او نمی‌دهند و این یعنی تضییع حقوق آن کاندیدا و صدها هزار شهروندی که می‌خواستند به او رأی بدهند.
شورای نگهبان در این دور با هماهنگی نهادرهبری به فیلتر کردن اصلاح طلبان و همه کاندیداهایی حتی از جناحههای اصولگرا پرداخته که نظرات انتقادی مطرح میکنند . و عملا مجلس آینده را به بی رمق ترین و فرمایشی ترین مجلس آینده مبدل ساخته است .