اخذ مالیات از سفرهای خارجی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه در جلسه علنی قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن ایرانیان هنگام خروج از مرزهای هوایی، دریایی یا زمینی، علاوه بر پرداخت عوارض و دیگر هزینه‌های مربوط به سفرهای خارجی، مکلف هستند مالیات خروج از کشور را نیز پرداخت کنند. بر اساس این مصوبه جدید مجلس، وجوه دریافت‌شده از مسافران به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.بر اساس این مصوبه، وجوه دریافت‌شده‌ی مالیاتی، در بودجه سنواتی لحاظ می‌شود. برخی افراد از پرداخت مالیات خروج از کشور معاف شده‌اند. دارنده‌های گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی به خارج از کشور اعزام می‌شوند، و جانبازان که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند، از پرداخت مالیات خروج از کشور مستثنی هستند.این مصوبه با نیروی انتظامی اجازه داده است پس از کنترل، از خروج مسافرانی که مالیات خروج از کشور را پرداخت نکرده‌اند، جلوگیری کند.
این مصوبه مجلس انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. بسیاری از فعالان اجتماعی در واکنش به این اقدام مجلس تاکید کرده‌اند دریافت این مبلغ به عنولن مالیات نه تنها منصفانه نیست بلکه مصداق گرفتن پول زور توسط دولت برای تامین هزینه‌های جاری است و تاکید کرده‌اند مجلس در پی این اقدام ممکن است راه‌های دیگر و بیشتری نیز برای دریافت پول از مردم بیابد.
در همین حال شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده تبریز در مجلس نیز با تاکید بر اینکه میزان مالیات دریافتی از مسافران مشخص نیست، عنوان کرده است دولت این اقدام را برای استقلال بودجه کشور از درامدهای نفتی انجام داده است. وی همچنین تاکید کرده است مالیات دریافتی به غیر از عوارضی است که مسافران هنگام خروج از کشور باید پرداخت کنند.
بی‌مقدار تاکید کرده است دولت برای جبران کسری بودجه و برای تامین بودجه هیچ راهی جز اخد مالیات ندارد.
گرچه کسب مالیات یکی از راه‌های جبران کسری بودجه است اما بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که برای جبران کسری بودجه از طریق مالیات دولت می تواند زمینه‌های دریافت مالیات از اقشار پردرامد را افزایش دهد نه اینکه مالیات موردنیاز برای جبران کسری بودجه را از جیب افراد متوسط جامعه بیرون بکشد.
گرچه بسیاری تصور می‌کنند سفرهای خارجی یکی از تفریحات اقشار پردرآمد است، اما واقعیت این است که به علت بالابودن هزینه‌ی تفریحات در داخل کشور و همچنین گران بودن سفرهای داخلی، و نیز تغییر سبک زندگی، سفر خارجی به کشورهای اطراف که هزینه‌ی چندانی هم ندارد، به یکی از تفریحات بسیاری از افراد طبقه متوسط تبدیل شده است که با این اقدام مجلس، بار مالی زیادی را به سبد هزینه‌های این اقشار که تفریحات محدودی در اختیار دارند تحمیل می‌کند.