فرمانده نیروی هوافضای سپاه واحتمال وقوع جنگ درخلیج فارس

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در یک گفتگوی رسانه‌ای در برنامه تلویزیونی افق همراه با نادر طالب‌زاده مستند ساز حزب اللهی ایران که با زیر نویس انگلیسی نیز پخش میشد ، با اشاره به اینکه اگر امریکا در مقابل سرنگونی پهباد امریکایی توسط ایران واکنش نشان می‌داد و محلی را مورد اصابت موشک قرار می‌داد، جنگ در منطقه آغاز می‌شد، اظهار داشت اگر امریکا حتی نقطه‌ای خالی از سکنه را در ایران هدف قرار می‌داد، جمهوری اسلامی بدون تردید مقابله به مثل می‌کرد و این حملات متقابل موجب شعله‌ورشدن آتش جنگ بین دو کشور می‌شد.فرمانده هوافضای سپاه در ادامه با بیان اینکه درباره چنین عملیاتی فرماندهان قبل از حمله دستور می‌گیرند، گفت در عملیات پدافندی ،سرنگونی پهپاد امریکایی ،یک افسر جزء به صورت آتش به اختیار عمل کرده است. حاجی زاده همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه جمهوری اسلامی همزمان با هدف قرار دادن پهباد امریکایی، می‌توانست یک هواپیمای با سرنشین را هم سرنگون کند، گفت جمهوری اسلامی از این کار خودداری کرد و به همین دلیل دونالد ترامپ از جمهوری اسلامی به خاطر خودداری از سرنگونی هواپیمای با سرنشین امریکایی، قدردانی کرد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت در آن مقطع تمام نیروهای سپاه در آماده‌باش بودند و دو پایگاه امریکایی در قطر و عمان و یک ناو امریکایی در عمان هدف‌گیری شده بودند و در صورت واکنش امریکا، انها مورد اصابت قرار می‌گرفتند. وی افزود تمامی پایگاه‌های آمریکایی و شناورهای آنها تا فاصله دو هزار کیلومتری زیر برد موشک‌های سپاه قرار دارد.حاجی زاده در ادامه با اشاره به اینکه سرنگونی پهباد یک هشدار برای امریکا بوده، خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی حتی درخصوص تجاوز به یک متر از فضای آسمان ایران هم حساس است. وی همچنین با تاکید بر اینکه نه ایران و نه امریکا تمایل و قصد جنگ ندارند، گفت اگر نیروهایی که در میدان هستند اقدام به برخورد نظامی کنند، ممکن است جنگی آغاز بشود. حاجی زاده تاکید کرد جمهوری اسلامی خود را برای یک جنگ تمام عیار آماده کرده است.
اینکه بنا به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، فرماندهان جزء در موضوع با اهمیت و حیاتی مثل واکنش نظامی به اقدامات احتمالی نظامی در خلیج فارس، مجوز انجام حمله آتش به اختیار در منطقه را دارند،‌نه تنها نشانه هوشمندی سیاسی و نظامی این فرماندهان نیست، بلکه ممکن است به علت تصمیم‌گیری نادرست و نیز اقدام غیرعقلانی و غیر فنی آتش جنگی در منطقه روشن شود که نه تنها منطقه بلکه جهان را نیز درگیر کند.
مجوز حمله‌ی آتش به اختیار برای فرماندهان جزء، در صورتی برای این افراد صادر می شود که شرایط، شرایط کاملا جنگی باشد و تنها در شرایط جنگی است که فرماندهان نظامی جزء لازم است با انجام حملات آتش به اختیار ابتکار عمل نظامی را در دست بگیرند.
اما در شرایط فعلی جمهوری اسلامی و منطقه خلیج فارس درگیر جنگ نیست که نیاز به این حرکات نظامی آتش به اختیار وجود داشته باشد که طرف‌های درگیر بتوانند ابتکار عمل را در دست بگیرند، بلکه بیشتر ممکن است آتش جنگی را که ممکن بود اصلا رخ ندهد، شعله‌ور کند.