تفسیر خبر چهار شنبه ۱۶ مرداد‎

سلام ، سلام به شما که در هر کجای ایران و جهان که هستید در ساعت پیش رو به تماشای برنامه تفسیر خبر از شبکه تلوزیونی ایران فردا نشسته اید
جمشید چالنگی هستم و در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به:
ماه مرداد مانند ماههای دیگر در این چهل سال از بابت کشتار انسانهای بسیار توسط گزمه های حکومتی در داخل و چه در خارج از ایران ماه غم انگیزی است،.

در چنین روزی رسما خبر قتل فریدون فرخزاد هنرمند ارجمند ایرانی تایید واعلام شد و یک روز پیش از آن فریدون فرخزاد در بن در آپارتمان خود بقتل رسید در سال ۱۹۹۲،به همین مناسبت در سالگرد قتل او به ارزشها و جایگاهی که او در عرصه هنر داشته کم و بیش در وقت محدودی که داریم اشاره خواهیم کرد و نمایشی که اخیراً توسط هنرمند مهاجر ایرانی هوشنگ توزیع به صحنه آمده در مورد فریدون فرخزاد می پردازیم .

فریدون فرخزاد را گزمه های حکومتی کشتند که پیش از این از نخستین روزهای برامدن در پشت بام مدرسه علوی آتش گشود و بسیاری از امیران و دولتمردان پیشین راکشت و پس از آن در کوچه و خیابان هزاران هزار جوان و پیر زن و مرد از همه گروههای عقیدتی را اعدام کرد و سر برید و تیر باران کرد همراه شما عزیزان خواهیم بود با پرسشهایی از این دست که فرخزاد چه میگفت؟ چه میخواست؟ چرا لحظه ای آرام نگرفت پس از انقلابی که میهن خود او را به اشغال کسانی درآورد که ذره ای ارج و احترام نه برای ایرانی و نه برای فرهنگ ایرانی قائل نبوده و نیستند.

قتل های سیاسی در زمان همه روسای جمهور از زمان بنی صدر تا هاشمی رفسنجانی و خاتمی و تا به امروز ادامه داشته است فرمانده اصلی این قتلها مستقیم و غیر مستقیم رهبران جمهوری اسلامی بوده اعم از خمینی و خامنه ای این را اطلاعات منتشر شده تا کنون تایید کرده و از زبان مسئولان خود جمهوری اسلامی موردتایید قرار گرفته است و اما فریدون فرخ زاد چه میگفت کسی که عاشق ایران بود و خواستار رفاه و سربلندی مردم ایران .

خانواده فرخ زاد ها در ادبیات و هنر ایران جایگاه ویژه ای دارند ، فروغ فرخزاد ارجمند که برای همه شما عزیزان نامی غریبه نیست ، دختر، و از کسان همه فرهنگ ایران است و حتی عضوی از جوانهای امروزی دل سپرده به ایران است ،پوران فرخزاد نیز در ترجمه و قصه نویسی آثار بسیار داشت روانشان شاد باد ، فریدون فرخزاد زمانی به ایران آمد و مشغول بکار شد که فروغ فرخ زاد شهرت ایران گیر داشت و او بزودی زود راه به خانه های مردم باز کرد از طریق تلوزیون ملی ایران ، راه به دلهای بسیاری از ایرانیان گشود بخاطر پاکدلی و یکرنگی که داشت حرف دلش رامیزد و چیزی جز شادی را تبلیغ نمیکرد و شاد بود و خواستار شاد بودن همه مردمان بود.

در آن زمان سه شومن تلوزیون ملی ایران داشت فریدون فرخزاد ، پرویز قریب افشار ،و روانشاد حمید میر مطهر ، سه شیوه گوناگون و هر کدام بینندگان خود به کثرت زیاد ، در اوج شهرت فریدون فرخزاد ایران انقلاب کرد و مجبور به ترک وطن شد و آنچه که اشغال وطنش میدانست مورد اعتراض قرار داد از روز نخست ، به کارهای بزرگی برخاست کمک به کودکان اسیر در جنگ ایران و عراق و چه مصیبتها در این راه کشید در خارج از کشور گزمه های حکومتی چه فتنه ها بر علیه او کردند تا این روند را متوقف کنند و نخستین گامهای برامده در مقابل انقلاب را سرکوب کنند .

او زندگی بسیار ساده ای در بن آلمان داشت سخنش ساده بود و رو به دلهای مردمی داشت که از آنچه بر میهنشان آمده ناراحت بودند ، رمز راز محبوبیت او این بود.او نگاه فقهی روحانیت حکومتی ایران را نادیده میگرفت و حربه های مختلف توان از پا دراوردنش را نداشت این شد که تیغ و چاقو از پایش درآورد اما نهایتاً از پای در نیامد نه فریدون و فریدونهای دیگر در برابر اوضاع جاری .

هوشنگ توزیع نمایشی را بر اساس زندگی فریدون فرخزاد روی صحنه برده است در نمایشگاه تیرگان در کانادا من این نمایش را دیدم و یاد سالهای گذشته خودم افتادم با او به گفتگو نشسته ایم شما را دعوت به دیدن این مصاحبه میکنم و دیدن این نمایش در هر فرصتی که پیش آمد.
روزگارتان خوش باد و صدای فریدون فرخزاد همچنان طنین انداز!!!

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو