تفسیر خبر دوشنبه ۱۷ تیر

سلام جمشید چالنگی هستم و در ساعت پیش رو با شما خواهم بود و نگاهی خواهیم داشت به:

درآمدهای ملی ایران درآمدهای نفت و گاز ایران به کجا میرود؟؟

تحریم ها چه پیامد هایی داشته است ؟

داستان توقیف کشتی نفت کش ایرانی در جبل الطارق چه بوده است؟

انعکاس مقاله ای تازه در باره بازتاب بحران میان امریکا و جمهوری اسلامی و پیامد های آن در روزنامه ها ی واشنگتن نوشته دکتر کامبیز محبوبی معاون سازمان رادیو تلوزیون ایران پیش از انقلاب و دبیر کل اتحادیه تلوزیونهای آسیا و اقیانوسیه

میهمانان این شماره از برنامه  آقای سهراب سبحانی کارشناس نفت و آقای عباس طباطبایی کارشناس معدن

و در بخش پایانی برنامه بخش خواهیم داشت در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران

چالنگی: پیش از هر چیزی این قضیه توقیف کشتی نفت کش ایرانی که به یک تنش سیاسی هم بین تهران و لندن انجامیده، این همه راه رفته که چیکار کند میگویند نفت برای سوریه میبرده است؟ اطلاعات شما در این زمینه چگونه است ؟؟

سبحانی: آنگونه که روزنامه های امریکایی منعکس کرده اند و حتی اروپایی خبر دادند که این نفتکش مقصدش سوریه بوده و برای رساندن حدود دومیلیون بشکه نفت به دولت بشار اسد بوده است و شاید این دنباله روی سیاست جمهوری اسلامی است برای تقویت و کمک به حکومت سوریه و نگهداشتن بشار اسد در حکومت چون سوریه تولید نفتش پایین میآید و در مضیقه هستند و این کشتی حامل کمک نفتی بود به سوریه.

چالنگی :تفسیر شما را میشنویم اخیرا مقاله ای منتشر کرده اید در این زمینه که الارغم تحریمها و محدودیت هایی که بوده جمهوری اسلامی کار خودش را کرده و همدستانی هم اینور قضیه داشته است؟

طباطبایی :متاسفانه همینطور بوده است وقتی که تحریم ها اوج گرفته ، اتفاقی که افتاده ارگانیزیشن های داخلی ایران مثل سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی روی درامد نفت داشته اند این نظارت از بین رفته است و مشخص نمیشود که چه اتفاقی افتاده است و این رژیم بخوص دلالها و مافیایی که وابسته به رژیم هستند این فرصت را پیدا کردند که در بازار بین المللی افرادی یا سازمان هایی پیداکنند تا این تحریم ها را دور بزنند و درامد هاشان را خارج از نظارت داخلی وارد حسابها ی دیگری بکنند و متاسفانه به همین صورت بوده که افرادی یا شرکت هایی بوده اند که واسطه قرار گرفته اند و بصورت تانکر نفت ایران را به هرکجا با پرچم کشور های مختلف فروخته اند و مشخص نیست که چه بر سر درامدش آمده است؟

چالنگی : یعنی به همین سادگی تحریم ها هست و اینها با نفت کش ها این نفت ها را در بازار میفروشند؟

طباطبایی: بله من در مقاله ای هم که نوشتم  و در رسانه ها اعلام شده است که در سالهای دهه ۸۰  که بعد از اشغال سفارت این تحریم ها ایجاد شد چند تا شرکت بوده اند که نفت ایران را زیر قیمت خریده و از طریق لوله نفت اسراییل آنها را فروخته و این تجارت را ۱۵ سال ادامه داده است و در سال ۹۴ توسط کلینتون عفو گرفته است ایشان یعنی دور زدن تحریم ها نادیده گرفته شده و بعد از ان هم دولت ایران خودش این را یاد گرفته است و سپاه و نهاد های دیگری مثل آستان قدس هم که دخیل شده اند در این امر وارد شده اند یا شرکت هایی در کشورهای دیگر و شهروندی آنجا را هم گرفته اند و اینها با داشتن شهروندی و پاسپورت آن کشور با پرچم آن کشور مثل پاناما و دیگران نفت ایران را بصورت تانکری با هر حجمی که خواسته اند به بازارهای غیر قانونی چینی و آسیایی فروخته اند و موضوع اینست که درامدش کجاست و چرا مردم ایران فقیر هستند و چرا ما صنعت نفتمان رشد نمیکند بخاطر اینست که درامد ما وارد بخش سرمایه گذاری نمیشود.

چالنگی : شرکت های دلال نفتی تا چه اندازه آماده همکاری هستند با کشور های زیر تحریم مثل حکومت ایران و نفت ایران کدام ور قضیه بیشتر تمایل دارد ؟ تحریم شدگان یا دولتهایی که تحریم میکنند ؟

سبحانی : از نظر شرکت های بزرگ دنیا مثل توتال چون سهامشان در بازار های دنیا خریدو فروش میشود تمایل کمتری دارند تا دست به گریبان با آمریکا بشوند، اما شرکتهایی هم هستند فردی این اشخاص میتوانند در اروپا یا آسیا و خیلی هایشان شرکتهای چینی و هندی هستند و اینها هستند که دور میزنند تحریم ها را و خیلی هم بنفعشان است چون اینها اگر نفت را ارزان بخرند و به یک تصویه خانه در تایوان جنوبی بفروشند مابه التفاوتش خیلی زیاد است و بعضی ها حاضرند که این ریسک را بکنند اما این ریسک دودش به چشم ملت ایران میرود .

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو