تفسیر خبر چهار شنبه ۱۲ تیر

سلام . جمشید چالنگی هستم و در برنامه پیش رو با شما خواهم بود در تفسیر خبر از شبکه تلوزیونی ایران فردا ، نگاهی خواهیم داشت به :

بیانیه ۱۴ نفره منتشر شده در ایران ، چه امواجی را در عرصه سیاسی ایران و منطقه پدید آورده است ؟

بحران میان واشنگتن و تهران و آخرین تحولات و رویدادها در این زمینه،سخن از این میرود که جنگی در راه است  و اگر چنین است چه کسی اوضاع را بسوی جنگ پیش میبرد؟؟؟

سعید حجاریان از نظریه پردازان حکومتی و شکنجه گران پیشین  و بازجوی پیشین در دادگاههای انقلاب بویژه در ارتباط با زندانیان ۱۸ تیر آنچه که معروف به کودتای نوژه شده است میگوید در پی تجزیه ایران هستند ،چه کسانی ؟؟ و آیا این نظریه درست است یا نادرست؟؟

در بخش نخست برنامه بامن و شما هستند  آقای  دکتر حسن نایب هاشم پزشک و فعال سیاسی از ژنو  و آقای محمد نوری زاد نویسنده و فیلمساز از تهران و از امضاء کنندگان بیانیه ۱۴ نفره

توضیح اینکه در بخش پایانی تفسیر مرا خواهید شنید در مورد آنچه در زمینه قاچاق نفت و اوضاع لیبی .

چالنگی : سلام آقای نایب هاشم بفرمایید در ژنو چه میکنید و چه خبر است آنجا؟

نایب هاشم: اجلاس چهل و یکم حقوق بشر هست و اطلاع دارید که در زمانهایی که  اجلاس حقوق بشر هست ما سعی میکنیم که در ژنو باشیم و صدای کسانی باشیم که صدایشان به این مقر نمیرسد در حد امکان و محدودیت هایی که داریم

چالنگی: از حکومت ایران هم نماینده ای آمده است یا خیر ؟؟

نایب هاشم: آنها هیئت دائمی دارند و در این ده هفته در شورای حقوق بشرهستند ، امروز  بحث در این مورد بود که چه مسائلی را باید شورای حقوق بشر به آن توجه کند و بسیاری از کشورها در بیانیه های خودشان از ایران نام بردند

چالنگی: معمولا صادق لاریجانی میاید و در این نشست ها شرکت میکند و این بحثی است که امیدوارم بتوانیم برسیم به این نقطه که در سازمان ملل چه میگذرد ؟

چالنگی: سلام آقای نوری زاد، به بیانیه باز گردیم اینکه بیانیه شما یکی از امضاء کنندگانش هستید و از روز نخست تا امروز منظری که در برابر شماست چه هست در داخل و خارج از ایران حمایت هایی انجام شد از شما میشنویم تفسیر شما را؟؟

نوری زاد : دوستان خوب من شاید قریب ۱۲۰ سال پیش مردمان  غیور ایران زمین حرکت کردند برای آزادی خواهی  تا مجرای تنفسی برای سرزمینشان فراهم بکنند ، و جنبش مشروطه را پدید آوردند با وجود دگماتیسم بسیار شدیدی که ملایان بوجود آورده بودند  در همه جای سرزمین ما ، ولی مردان سرزمین ما به پاخاستند و جنبش مشروطه را سامان دادند، این جنبش با خیانت ملایان ، ملایانی که نمیتوانستند فضای  آزاد را بفهمند و نگاهشان به قهقرا بود و مزاحمت ایجاد کردند و به جواب مطلوبش نرسید.

و بعد یاد میکنم از بزرگ مرد سرزمینمان  رضا شاه کبیر که ملایان را میشناخت که اینها مزاحمین نفس کشیدن مردمند و برای اینکه فضایی آرام برای مردم ایجاد بکند یک لحظه آرام نداشت  من ندیدم از این مرد بزرگ روی یک صندلی نشسته باشد و مشغول خوردن و خوش گذرانی باشد همه عکسهایی که از این مرد مانده همه اش در حال تکاپو است اینها فقط تلاش بر این داشتند که مجرای تنفس برای این مردم ایجاد بکنند چه مشروطه خواهان و چه رضا شاه ،.

اما امروز بعد از چهل سال ما به جایی رسیدیم که یک ملا به نمایندگی از هشتاد میلیون نفر میگوید نه مذاکره میکنیم و نه جنگ میکنیم !!، یعنی در یک فضای تعلیقی  کشور را قرار میدهد و بجای هشتاد ملیون نفر که دولت هست نهاد های حقوق بشری هست ملت هست و همه را یک تنه میروبد و میگوید نگاه من به امریکا اینست و نگاه من به اروپا اینست و بعد بجای مردم تصمیم میگیرد.!!

ما ۱۴ نفر خواستیم این بیشعوری بسیار بزرگ  بویژه در این چهل سال را پس برانیم و بگوییم آقا  ما این غائله ملایان را نمیپذیریم  و مطیع این جماعت باشیم که آنها برای ما تصمیم بگیرند مردمان یک کشور نماینده گی میدهند به جمعی از مردان و زنان که در مجلس بروند  و حرفهای آنها را بزنند ، تمام این قریب ۳۰۰ نفر همه چاکر هستند همه خاموش  و بعد شما بروید در دولت به همچنین ، بعد ما نشستیم جلو چشم ما به ما دروغ میگویند.

من قامت ایران زمین را که میبینم واقعاً قامت خون چکانی است یک قامت نحیف که دارایی هایش توسط جماعت  ملایان بالا کشیده شده و در افق جهانی و از دور به ایران نگاه میکنیم ، یک کشور تحقیر شده رو به زوال  و این قائده تا کی میخواهد ادامه پیدا بکند  ما چقدر قرار است عمر بکنیم و چقدر امروز را به فردا بکنیم ، ما خواستیم خروج کرده باشیم با هر بلایی به سر ما میبارد………..

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو