پنجره ای رو به خانه پدری چهار شنبه ۱۲ تیر تکرار

این شماره از برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم.

امروز میخواهم به گفتگو با یکی از اهالی خانه پدری بنشینم مردی از اهالی قلم، که با جان و دل نوشته و خودنویس را با خون دلش جوهر کرده و نوشته ادمی که عاشق ایران خانم است و نگران است مثل ما ها ، چه خواهد شد فردا چهپیش خواهد آمد .
حمید آصفی روزنامه نگار و فعال سیاسی امروز در تهران میهمان من است

دکتر نوری زاده:من دیدم که شما در گذشته هم مقاله مینوشتی ، مبنی بر اینکه ایران و امریکا باید گفتگو کنند ، این چشم اندازی که پیش رویت بود چه بود؟؟ برداشتتان چه بود از آمدن ترامپ؟؟ آیا فقط آمدن ترامپ باعث شد ما در این تاس لغزنده بیفتیم ؟ داستان را چگونه میبینید شما؟؟

آصفی: ببینید از وقتی که بحران هسته ای در ایران شکل گرفت و تحریم های فلج کننده ای روی ایران گذاشته بودند خوب در یک مقطعی اجماع جهانی بود، ولی همین مسئله باعث شد که نظام به این نتیجه برسد که باب مذاکره را به هر شکل حالا نرمش قهرمانانه هم اسمش را گذاشتند باز بگذاریم ، ولی تحلیل خود من این بود که تا موضوع اساسی ما با امریکا و حوزه استراتژیکی راکه برای خودش تعریف کرده حل نکند و آن حوزه نفوذ فرهنگی و تمدنی که شما در آن مورد صحبت کردید، چون ایران یک حوزه تمدنی دارد با ۴۰۰ تا ۵۰۰ محل که میتواند بازار قوی را داشته باشد و این حوزه نفوذ ما باشد .

منتها ما با یک حاکمیتی اینجا مواجه هستیم که یک سری نفوذ منطقه ای را بر مولفه های ایدئو لوژیکی خودش و محو اسراییل ، و حمایت از جنبش های شیعی و شرکت در حرکت های بحرانی منطقه به این شکل برای خودشان تعریف کرده اند ، و این سیاست چهل ساله را بر همین اساس طی کرده اند، وپیام رهبر جمهوری اسلامی که در بیست و دوم بهمن امسال بیان شد از نظر من یک وصیت نامه بود که میگوید ما چهل سال برنامه ریختیم که خودمان را بر سر مرز اسراییل بکشانیم و این حوزه نفوذ استراتژیک بدون آن در نظر گرفتن جوانب آن هر کشوری را به زانو در میاورد اللخصوص ایران که یک کشور نفتی است و اقتصاد درونزا و برونزایی دارد و اینکه در برابر هر گونه تحریم و فشار کشور بزانو در می امد ، بلحاظ اقتصادی و اجتماعی ، حالا شاخص هایش هم که زیاد است ، تعبیر من این بود که حتی اگر آن مسائل هم رفع میشد اینگونه نبود که در سوریه و عراق بخواهند کوتاه بیایند.

اما با آمدن ترامپ تصور و تحلیل من این بود که ترامپ نماینده بخش بزرگی از بورژوازی امریکاست و بخش مهمی هم هست که احساس میکند هژمونیش در سطح جهان دچار شکنندگی شده و برای احیای این استراتژی و هژمونی خودش یک استراتژی معینی را تعریف کرده و همین نهاد هایی که در دوره پیشین مطرح شد مثل تجارت جهانی و … ترامپ از همه آنها خارج شد ، و کمونیستها که ترامپ را مظهر امپریالیستی میدانستند حالا جوابی برای این قضیه ندارند خود ترامپ از همه نهاد ها بیرون میزند و نشان داد در بستر جهانی شدن هم بسیاری از کشورها به توسعه دست پیدا کردند و پیرامون مرکز آمده اند این فرصت ها را ما از دست دادیم در دوره ترامپ هم که آمد با وجود اینکه از قبل مشهود بود که میخواهد از برجام خارج بشود ما این هشدار ها را مطرح میکردم که همانطور که تابوی مذاکره با امریکا را شکستید این تابو را هم باید بشکنید و اتفاقی نمی افتد و حد اقل دو الی سه سال این مذاکرات ادامه میتوانست داشته باشد وبه این تحریم ها کشیده نمیشد .

باور کنید دوره تحریمهای اوباما که اجماع جهانی هم بود الان با اینحال که اجماع جهانی نیست و اروپا و چین دارند مقاومت میکنند البته این مقاومت بی اثریه هست به مراتب بیشتر است در واقع نهاد خزانه داری امریکا شده قانون جهانی حالا این نظم جهانی ناعادلانه است بماند بهر حال منافع ملی حکم میکرد که کشور را به این مخمصه نیندازند و باب مذاکره را باز میکردند و جلو این تحریمها را میگرفتند منتها مشکلی که این حاکمیت دارد بنظر من استعداد بر کشیدن یک گفتمان جدیدی که جایگزین گفتمان فعلیش بکند ندارد اگر گفتمان توسعه را در دستور کار داشت و این را منبع مشروعیت خودش قرار میداد طبیعی بود که میتوانست براحتی از میلیشیاهای منطقه ای و کانونهایی که اسراییل و خود عربها حساس هستند بیرون بکشد ، و بیاید در داخل و بر مبنای منافع ملی یک برنامه توسعه ای را باز بکند.

دکتر نوری زاده: شما اشاره ای کردید و گفتید چهل سال هدف سیاست شان این بوده که بگویند ما با اسراییل هم مرز شدیم ، آیا هم مرز شدن با اسراییل امتیازی برای ما ایجاد کرده است ؟؟ حالا که رفتیم بغل مرز اسراییل برایمان امکان پذیر شده که او را نابود کنیم آن شعاری که احمدی نژاد میداد مبنی براین بود که موشکهای ما برود و اسراییل را بزند، اتفاقاً نباید هم مرز باشیم تا اسیب نبینیم. اگر با اسراییل هم مرز شدیم هر وقت نتانیاهو حوصله اش سر برود چهار تا طیاره میفرستد و ۵۰ تن از ما ها را میکشد و برمیگردد هیچ کاری هم اینها در برابرش نمیکنند، حتی حزب الله چنان دچار وحشت شده که دزدکی سرش را پایین انداخته است. آیا در مجموعه هیئت حاکمه کسانی نیستند مثل شما که این چشم انداز فردا را ببینند ؟ ممکن است رهبری با تصوراتش جوری دیگر دنیا را ببیند!!! ولی ولایتی نمیداند که سی سال است مشاور آقاست؟؟؟ وبقیه نمیدانند؟؟ چطور سردار علایی میداند که فرمانده دریایی سپاه است؟؟ میداند که باید با امریکا گفتگو کرد واقعا چه احساس میکنی ؟؟این خود را به نادانی زدن هست یا واقعا دشمنی با ایران است ؟؟؟

آصفی: فرمایش شما مرا یاد دو بحث در ایران انداخته که دو واژگان و دو جمله که معروف هم هست ، یکی بحث بد اخلاقی سیاسی است و یکی نبود عقلانیت، در دوره آقای خاتمی …………..

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو