افزایش تنش در منطقه خلیج فارس


با بالاگرفتن نگرانی‌ها از احتمال وقوع درگیری بین ایران و امریکا، دولت امریکا به کارکنان خود در سفارت امریکا در بغداد که دارای فعالیت غیرضروری هستند، دستور داده است از عراق خارج شوند. گفته شده است سفارت امریکا در بغداد، با اعلام این موضوع که شرایط منطقه را امنیتی ارزیابی می‌کند، در یک هشدار امنیتی به کارکنان سفارتخانه خود در بغداد و اربیل دستور خروج از عراق را داده و خدامات ویزا را نیز به حالت تعلیق در آورده است. در این هشدار امنیتی همچنین سفارت امریکا از کارکنان خود خواسته است به تاسیسات امریکا در عراق نزدیک نشوند. برخی کارشناسان این اقدام امریکا را بیشتر اقدامی در راستای جنگ روانی ارزیابی می‌کنند و تاکید دارند که بنا بر اقدامات و برنامه‌های امریکا در عراق، ماه‌هاست این کشور در صدد است تا تعداد نیروهای خود را در عراق کاهش دهد.

ایجاد جو روانی در عراق از این نظر که ممکن است ایران به تاسیسات امریکا در عراق حمله کند، از جمله دلایلی است که بنا به گفته کارشناسان دلیل درخواست امریکا از کارکنان سفارت برای خروج از عراق عنوان شده است.

ایران بارها تاکید کرده است که به دنبال افزایش درگیری در منطقه نیست، اما تاکید دارد که اگر امریکا دست از پا خطا کند ایران به شدیدترین شکل ممکن جواب این کشور را خواهد داد. امریکا نیز در مقابل ایران چنین موضعی اتحاذ کرده است و با تاکید بر اینکه قصد حمله نطامی به ایران و درگیری نظامی با ایران را ندارد، بارها تاکید کرده است در صورتی که ایران تلاش کند تا امنیت منطقه را به خطر بیندازد با شدیدترین واکنش امریکا مواجه خواهد شد.

به نظر می‌رسد تلاش امریکا برای ایجاد جو روانی نسبت به حملات احتمالی ایران به تاسیسات امریکایی از مهم‌ترین دلایل خروج نیروهای امریکایی از عراق باشد.

این در حالی است که بنا بر برخی گزارش‌ها، نیروهای نظامی بریتانیایی در منطقه خلیج فارس تاکید کرده‌اند بر برخلاف اظهارات امریکا، ایران هیچ گونه تحرک مرزی مشکوکی در منطقه نداشته است.

کارشناسان تهدیدهای امریکا و اعزام ناو های جنگی امریکایی به منطقه را با هدف جنگ روانی ارزیابی می‌کند و آنها را واقعی نمی‌دانند. ضمن اینکه تاکید می‌کنند بر خلاف خواست رئیس جمهور امریکا، برخی از افراد در دستگاه دیپلماسی امریکا منجمله بولتون خواستار آغاز جنگ ایران و امریکا هستند.