پنجره ای رو به خانه پدری جمعه ۲۰ اردیبهشت

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم . پس از مقدمه همراه با شما خوبان به گفتگو با دکتر صدیق یزدچی خواهیم نشست .

شعری که خواندم برای چه بود داشتم اخبار را نگاه میکردم دیدم نخست وزیر چین آمده و یک عده از این رؤسا را دعوت نموده صحبت کرده در باره جاده ابریشم که از مسیر جدیدش بیاید به پاکستان و ازآن ور … جاده ابریشم همیشه باید بیاید از ایران برود، ایران قلب جاده ابریشم است، از اینجا باید بیاید و به ونیز برود از اینجا باید به مصر و آفریقا برود !! منتها وقتی یک رژیم روزه خوان بی لیاقت وآدمکش نصیب ما میشود، در قرن بیست و یکم، پز جاده ابریشم هم اونها باید بدهند.
آنچه از چین ما بیاد داریم کشت و کشتار و ملت معتاد و گرسنه و بدبخت، ومردم دسته دسته میمردند ، آنچه امروز میبینیم بهترین جای توریستی جهان و به برکت سرمایه گذاری برادران پاسدار ذوب شده در حکومت سید علی و!!!……هندوستان فقط سالی چهل و پنج هزار دانشمند به آلمان صادر میکند!!!
آنوقت ما به خاطر حکومتی که گیرش افتادیم !
من چرا آقای دکتر صدیق یزد چی را دوست دارم چرا اصرار دارم بیاید در برنامه و با او حرف بزنم این انسان نازنین را من ۵۰ سال است می شناسم، چرا دوستش دارم ؟؟ بخاطر اینکه صریح است ، آدمی است مذهب را می شناسد و فرهنگ را میشناسد وقتی صحبت میکند توهین نمیکند،این انسانها با دین که سر دعوا ندارند که دکتر یزدچی با دین نمیخواهد بجنگد، منتها میگوید این دین در حوزه احساس و عاطفه و شخصی تو باشد، در قلب تو باشد، خدایی که میپرستی خدای زیبایی باشد، خدای بخشنده ای باشد و مهربان باشد ، اما خدا وقتی قاسم جبار شد چیز خطر ناکی میشود!!!

دکتر نوری زاده : سلام جناب صدیق یزد چی خیلی خوش آمدید

دکتر صدیق یزدچی:درود به شما و تمام بیندگان عزیز برنامه من امیدوارم با سنی که دارم آنقدر زنده بمانم که بر خاک وطنم بوسه بزنم .من آموختم که آموخته هایم را به مردم وطنم منتقل بکنم و تمام اندیشه و تلاش من برای کمک به این سر زمین است دوست من شما هم گوشه های بیشماری از این بلایای این سرزمین را در درازای تاریخش میشناسید بنابراین میکوشم که با حداقل امکان ذهنیت ایرانیان را در درجه اول متوجه این واقعیت های تاریخیشان کنم و دوم اینکه بگویم ما باید از این فلاکت های تاریخی بیرون بیاییم .

دکتر نوری زاده : شما بعنوان یک فیلسوف و معلم در این چهل سال فراز و فرود های بسیاری را دیده اید با سرو صدا به اوج رفته اند وبعد به زمین خورده اند، اپوزیسیون بوده اند و فکر میکردند چهار روز دیگر تهرانند و من میخواهم شما یک تعبیر و تفسیری از این بکنید، اینکه در قبل از انقلاب ما چه اپوزیسیون متشکلی داشتیم و درست کردیم، در خارج کنفدراسیون را با آن عظمت داشتیم و در داخل کشور همه احزاب مختلف بودند حالا کم رنگ یا پر رنگ ما چرا قادر نشدیم در عرض این چهل سال یک تشکل اپوزیسیون داشته باشیم ما متفکر و نویسنده داریم کشورمان دارد از دستمان میرود چرا موفق نشدیم آقای دکتر؟؟؟

دکتر صدیق یزدچی: البته این پرسش شما را از وجوهی میشود به آن تامل کرد و بعد پاسخ گفت ، این یک پاسخی است که بیشتر من به مفهوم آن دقت نکرده بودم و آن اینست: چرا در گذشته یک ایوزیسیون نسبتاً متشکل در ایران وجود داشته یعنی ما در نظر بگیریم از سقوط رضا شاه از سال بیست ، تا جریان انقلاب ۵۷، دو جریان عمدتاً اپوزیسون ایران بود یکی جریان چپ بود یکی جریان ملی گرایی هردو اینها گفتمان اشان مغرب زمینی بود یکپارچه بود ما امروز هم اگر بخواهیم یک گفتمان استوار داشته باشیم مغرب زمینی است. چون غیر از این در جهان وجود ندارد.

دکتر نوری زاده : اینکه میگویید غیر از این در جهان وجود ندارد این بر میخورد به آن خصایصی که جامعه ما دارد و اینها ندارند و آنوقت تضاد پیدا میکنیم، من میخواهم بگویم حرف شما درست است، ما چطور جامعه را آدابته بکنیم که این فرهنگ را بپذیرد؟؟؟

دکتر صدیق یزدچی: ببینید یک نویسنده سوری است و یک حرفی زده و این تنها اندیش ورزی است برخاسته از یک جامعه مسلمان مثل خودم است گفته جهان اسلام آرام نمیگیرد مگر با بنیانهای گذشته خودش خدا حافظی کند مردم ایران باید این را بدانند در ساختار سیاسی ، مجلس و دولت و احزاب سیاسی مبانی سنن فکری خودشان را باید ترک کنند. هر قدر در این کم بزنیم و با این ارزشها ور بروید و با ارزش های انسان بنیاد ایران زمین خودمان را درگیر کنیم خودمان را نابود کرده ایم. مردم ایران باید بدانند که دین را کامل از روابط انسانی بیرون بگذارند . چرا؟؟ یک نشان میدهم همه او رامیشناسند ، به مدت نزدیک به سه دهه است مردم را بخشی از این سیاست بازان اسلام بنیاد، بازی داده اند بنام اصلاح طلبان ، بنام نوجویانان دینی و روشنفکران دینی، روشنفکر نمیتواند دینی باشد؟؟؟ این مسئله مخالفت با دین نیست بنیان عقلانیت و ذهنیت متحول پیشرفته نمیتواند دینی باشد……….

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو