تفسیر خبر چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به :
یکسال پس از خروج آمریکا از برجام ، اروپا بویژه فرانسه گفته است اگر جمهوری اسلامی به تعهدات خویش عمل نکند تحریم های اروپایی نیز باز خواهد گشت ، هدف از افزایش فشار بر حکومت ایران چیست به پای مذاکره نشاندن آنها ؟؟؟ آنگونه که برایان هوک مسئول پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا میگوید یا هدف بر اندازی حکومت ایران است؟؟؟
چرا حکومت ایران به انجام مذاکرات تن در نمیدهد هراس حکومت ایران از این بابت چیست؟؟
همزمان با افزایش بحران بین واشنگتن و تهران در لیست تروریست قرار دادن سپاه پاسداران چه پیامدهایی برای حکومت ایران دارد در تروریست بودن این نیروی نظامی و بازوی حکومت در سرکوب داخلی در چهل سال اخیر بویژه در کردستان ایران شکی نیست.

میهمان این شماره از برنامه آقای کاک مصطفی هجری دبیر کل حزب دموکرات کردستان ایران

چالنگی: کاک مصطفی هجری نیاز به معرفی بیشتری ندارند ، دبیر کل حزب دموکرات کردستان ایران که تا کنون اطلاع دارید و در سطح بین المللی منعکس شد که دبیر کل پیشین این حزب دکتر عبدالرحمان قاسملو و دکتر شرفکندی بدست فرستادگان حکومت ایران در اروپا به قتل رسیدند عمر شما طولانی و خواسته هایتان برآورده باد آقای هجری گرامی، کردستان ایران زخم خورده از سپاه پاسداران ایران است نگاه شما را جویا هستیم در لیست تروریستی قرار گرفتن سپاه پاسداران از طرف آمریکا، شما این اقدام را چطور تفسیر میکنید ؟؟

کاک هجری: با سلام به شما و بینندگان تلوزیون ایران فردا ، اقدامی که دولت آمریکا در باره سپاه پاسداران انجام داده است ما این اقدام را اقدامی بسیار بجا میدانیم و سالها قبل گفته ایم و اعلام کرده ایم که سپاه پاسداران تروریست هستند و در رابطه با بسیاری از کنشگران سیاسی ایران فعالین و همه آنها که برای آزادی بیان کوشش کرده اند مورد ترور و هجوم سپاه پاسداران قرار گرفته اند اینها شامل افرادی است که در خارج از کشور ترور شده اند و در بسیاری از مناطق سپاه پاسدارن به عنوان یک نیروی نیابتی حکومت ایران بویژه سپاه قدس آن در اقدامات تروریستی دست داشته اند بهمین جهت ما این اقدام را بسیار بجا میدانیم و اگر اشکالی در این رابطه میبینیم فکر میکنیم که یک مقدار دیر انجام شده است ولی اینکه دولت آمریکا به این نتیجه رسیده است که سپاه پاسداران را در لیست ترور قرار بدهد ما از آن استقبال میکنیم .

چالنگی:آقای برایان هوک مسئول پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا میگوید ما این فشار ها را زیاد کرده ایم که حکومت جمهوری اسلامی را به میز مذاکره برگردانیم و این اقدامات قبلا انجام شد و جمهوری اسلامی به میز مذاکره نشست در زمان اوباما ، و اینکه از یک طرف سپاه پاسداران تروریست است و حکومت حامی تروریست است و از طرف دیگر خواستار مذاکره با چنین حکومت تروریستی شدن را شما چطور ارزیابی میکنید ؟؟ نوعی تضاد بنظر نمیرسد؟؟

کاک هجری:البته اهدافی که ما دنبال میکنیم از سرنگونی جمهوری اسلامی ایران ، از ده های قبل تا کنون با هدف های دولت آمریکا تفاوت دارد ، از این جهت که برای آمریکا تغییر رفتار رژیم جمهوری اسلامی ایران مهم است!! امریکا در پی این هست که حکومت جمهوری اسلامی را وادار کند که رفتارش را در داخل ایران و خارج ایران که کمک به تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه از دید آمریکا است تغییر بدهد، آگر جمهوری اسلامی تحت فشارهایی که الان قرار گرفته تن بدهد به تغییر رفتار و شرایطی که آمریکا برایش تعیین کرده است، بی گمان آمریکا راضی خواهد بود، ولی از آنجایی که تا بحال رژیم جمهوری اسلامی زیر بار این شرایط نرفته و قبول نکرده است فشارها روز به روز بیشتر میشود ، اگر به گذشته جمهوری اسلامی ایران نگاه کنیم در جنگ هشت ساله ایران و عراق و اینکه جمهوری اسلامی در آغاز از مذاکره خودداری کرده با آمریکا و در نهایت زیر فشار ها تسلیم شده، ما پیش بینی میکنیم که اینبار فشار های آمریکا و متحدانش در منطقه در آینده جمهوری اسلامی را مجبور خواهد کرد که به میز مذاکره برگردد و آن زمانی است که جمهوری اسلامی احساس کرده که در مقابل فشار ها دوام نخواهد آورد و این برای حفظ نظام و ادامه حکومت دیکتاتوری خود شرایط امریکا را در ارتباط با تغییر رفتارش قبول خواهد کرد.

چالنگی: ولی بنظر میرسد حکومت ایران از علی خامنه ای تا فرمانده هان سپاه و شیخ پرزیدنت روحانی مذاکرات را شکست و سازش میدانند بنظر نمیرسد که تمایلی به انجام مذاکرات حداقل آشکار داشته باشند.

کاک هجری: مسلماً در شرایطی که موجود هست بجز آمدن بر سر میز مذاکره انتخاب دیگری ندارد در مقابل دو گزینه قرار خواهد گرفت یا فروپاشی رژیم بطور کلی و یا تسلیم شرایط آمریکا برای حفظ نظام اسلامی ، بنابراین اینبار نیز از میان دو گزینه تسلیم شدن را قبول خواهد کرد تا بتواند رژیم را حفظ کند و حکومتش را ادامه بدهد.

چالنگی: الان تحولاتی از طرف نیروهای امریکا در منطقه دیده میشود اما خیلی ها انگشت اتهام را بطرف رژیم ایران میگیرند که خواستار جنگ تازه ای است برای اینکه تکیه گاه بقاء حکومت ایران بشود و از طرف سوم خیلی ها بر این عقیده هستند که بر خلاف جنگ ایران و عراق ، هواداران جنگ خارجی کم و کمتر شده و بسیاری در ایران خواستار جنگ هستند به امید شکست جمهوری اسلامی ؟؟ قطعا جنگ بسود ایران نخواهد بود تفسیر شما چیست؟ واقعا چه طرفی خواستار بردن بطرف جنگ است؟؟

کاک هجری:الان حدود چهار دهه از حکومت استبدادی ایران میگذرد و براثر سیاست های غلط و صدور انقلاب و زیاده طلبی ها، بطور کلی باعث شده که مردم ایران تحت فشار های شدید اقتصادی بر اثر تحریم ها باشند ……

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو