پنجره ای رو به خانه پدری جمعه ۱۳ اردیبهشت

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری  را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده  آغاز می نماییم . سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با  آقای دکترقاسم شعله سعدی  خواهیم نشست و  در ارتباط با مسائل مهم  داخلی  و دیگر رویداد های منطقه ای با ایشان به تبادل نظر خواهیم نشست.

دکترنوری زاده : چقدر شیراز شیراز کردم پدرم که بچه اصفهان بوده،بعد پدر بزرگم به مشهد رفته و بعد خودم رفتم و بعد به تهران آمدم ولی همه اش از شیراز میگویم، چه خبر است این شیراز؟ شهر غریبی است شیراز!!! سفر به شیراز برایم خیلی خاطره انگیز بود بیش از هزار بار خیابان زند را بالا و پایین رفتیم و پیش میبدی رفتیم چه خانه قشنگی داشت و نصف شب بریم آش بخوریم و داستان جشن هنر و بعد انقلاب عزیز آمد و شمشیر بر روی شیراز کشید ، اما شیرازی ها ی دبش بخصوص اگر جد والایشان شیخ مصلح الدین باشد که  دست وردار نیستند مثل میهمان امشب من آقای دکتر قاسم شعله سعدی،

درود بر شما

دکتر شعله سعدی: درود بر شما ، درود بر شیرازی هایی که همیشه افتخار آمیز بودند بویژه در جریان سیل اخیر قطعاً نمایشی از مهربانی و همبستگی را مدتها بود در کشور ما محجور مانده بود در طبق اخلاص گذاشتند، دراین بارندگی اخیر، آن دره ای که در کنار طاق دروازه قرآن از قدیم بود و آبها را به طرف رودخانه هدایت میکرد  آن را در یک طرح تعریض جاده ای که از دروازه قران به سمت تخت جمشید احداث شده در تعریض این جاده راه معبر قدیمی را بستند و یک باران جدی این فاجعه را ببار آورد و تعداد زیادی از هموطنان ما را بکام مرگ فرستاد و شما فیلمهایش را دیده اید، اما شیرازی ها همت کردند ودرب های خانه اشان را بر روی میهمانان باز گذاشتند و اینکه میگویند شیرازی ها میهمان نواز هستند لابد یک سابقه تاریخی دارد و نشان دادند که وصفی که برای شیرازی ها قائل هستند وصف به حقی هست، حتی هتل ها بطور مجانی مسافرین را میپذیرفتند و همه تعمیرگاهها مجانی اتو مبیل های مردم را تعمیر میکنند، تعدادی زیادی گفتند ما غذا در حد هزار  پرس داریم بیشتر یا کمتر و مردم را دعوت کردند و حتی کسانی که میتوانستند تلفن های همراه را تعمیر کنند هم تلفنها را به رایگان تعمیر میکردند ، خلاصه آبرو آفریدند  و من از آنها تشکر می نمایم .

دکترنوری زاده : دکتر در همین جریان جنگ ایران و عراق شیراز میزبان بسیاری از هموطنان خوزستانی ما بود و مردم یادشان نمیرود.

دکتر شعله سعدی: شیراز پایتخت فرهنگی ایران است شهر سعدی و حافظ است لذا توقع هم همین بود.

دکترنوری زاده :آدم تاریخ را هم که نگاه میکند میبیند ماجرای مغولها که حمله میکنند نوع تعامل شیرازی ها جالب است در مقایسه با اصفهان ، در شیراز کمتر است ولی طبیعت مردمب گونه ای بوده که این مردمان راطوری بار آورده که در مصیبت به یاری هم میآیند مهربانند ،‌عاشقند،  دوستند و درود به آنها و همه هموطنان خانه پدری میفرستم.

مردم سئوال میکنن یک زمانی رژیم جمهوری اسلامی یک دیوار بلند بین داخل و خارج کشیده بود که اصلا داخل و خارج از هم جدا باشند کنفرانس برلین را یادتان هست که یک خانمی مربوط به گروهای چپ آمد و آنجا رقصید!! هزینه اش را اکبر گنجی داد و هزینه اش را شرکت کنندگان در این کنفرانس دادند ،. آیا رژیم مهربان شده که ما مدتی است میتوانیم از حضور شما و از حضور محمد نوری زاد استفاده کنیم و گروه دوستان دیگری که میشود با آنها صحبت کرد این را دلیل بر مقاومت ما و شمامیدانید دلیل اینکه دیگر رژیم از دستش بر نمی آید؟؟ و علتش را چه میدانید که ما میتوانیم با هم حرف بزنیم و شما الارغم اینکه ممکن است فردا شما را بگیرند و به زندان ببرند می نشینید و حرف میزنید این داستانش چیست؟؟؟؟

دکتر شعله سعدی:باید تذکربدهم که بازداشت شدن اکبر گنجی بخاطر آن خانم نبود بخاطر این بود که اکبر گنجی گفت نظام جمهوری اسلامی اصلاح پذیر است، و بعد که برگشت گرفتنش و این دلیلی بر اصلاح پذیر نبودنشان  بود!! الان بیست و یک سال از کلید خوردن فاز اصلاحات گذشته، اما میبینید که ساختار قدرت و حکومت اجازه اصلاح نمیدهد و دلیلش هم اینست که در اصل ۱۵۷قانون اساسی یک شرائطی برای اسلام در نظر گرفته اند که عملا تعلیق به مقام است یعنی اینکه ما قانوناً بتوانیم اقدام برای اصلاح کنید وجود ندارد، و نکته بارزش کاری که من کردم و تابستان رفتم جلو مجلس برای اینکه با نمایندگان صحبت کنم برای لغونظارت استصوابی، که اتفاقا یکی از معظلات اساسی کشور است، که افراد خبره را نمیگذارد وارد مجلس بشوند . مثلا سیل سراسر شهر های کشور را گرفته بود و اینها دست روی دست گذاشته بودند، و دولتی که اسمش دولت امید است خود روحانی اشاره میکند که نیمی از وزرایش نا امید اند، مملکت در حال بحران جدی است  که بعضی ها میگویند ابر بحران!! رفتیم که ما با نمایندگان بگوییم وقتی از مجلس کاری بر نمیآید بخاطر این نظارت استصوابی است . خب میدانید که ما را گرفتند و به زندان بردند لذا این آقای اکبر گنجی حرفی زد که این نظام اصلاح پذیر است ببینید فرهنگ ایران یک فرهنگی است که در مقابل این فشار ها تحمل میکند و حجاب را که سمبل حکومت مذهبی است را رعایت نمیکند…

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو