روحانی و تاکید برمقاومت ایران در برابر تهدیدات آمریکا

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه ضمن قدردانی از مهندسان و قرارگاه خاتم‌الانبیا برای تکمیل پروژه آب گرمسیری، با بیان اینکه راهی جز ایستادگی در مقابل دشمنان وجود ندارد، گفت دشمنان جنگ بزرگی را  علیه ملت ایران آغاز کرده‌اند. وی گفت خواسته دشمنان از ایران چیزی نیست که برای ایرانیان قابل قبول باشند و جمهوری اسلامی در مقابل سخنان ناروا، غیرمنطقی و زورگویی ایستادگی می‌کند. وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این موضوع که ایران هیچگاه آغازکننده‌ی حمله و حمله‌کننده نبوده است گفت دولت و مسئولان جمهوری اسلامی آغازکننده درگیری اقتصادی نبوده‌اند و این دشمنان بوده‌اند که این درگیری را آغاز کرده‌اند. وی با بیان این موضوع که ایران در شرایط عادی قرار ندارد، گفت دولت تلاش زیادی کرده تا موانع را از پیش پای مردم بردارد. وی اظهار داشت برخلاف آنچه که مردم تصور می‌کنند جنگ دشوار و مذاکره اسان است، باید تاکید کرد که مذاکره کار آسانی نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. روحانی اظهار داشت ایران بنا به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچگاه این توافق را نقض نکرده و آغازگر  این روند نبوده و پای تعهداتش ایستاده است. رئیس جمهور افزود دولتی بر سر کار آمده که تمام تعهدات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و برای همه جهان مشکل درست کرده است. وی با بیان این موضوع که اروپایی‌ها هم در زبان خوب هستند و در عمل عملکرد خوبی نداشته‌اند ادامه داد هیچیک از طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل نکرده‌اند رئیس جمهور اظهار داشت دشمنان از ایران می‌خواهند که در مسايل منطقه‌ای و دفاعی و فناواری‌های پیشرفته در چارجوب خواسته‌های آنها حرکت کند، اما ایران برای توانمندی دفاعی خود از هیچ کس اجازه نمی‌گیرد. وی اظهار داشت راهی غیر از ایستادگی وجود ندارد و توقعات باید با شرایط تطبیق پیدا کند.

رئیس‌جمهور گفت با اشاره به اینکه ایران در سال گذشته با وجود سختی‌ها توانسته است ۴۳ میلیارد صادرات غیرنفتی داشته باشد، گفت این نشان می‌‌دهد که با اتحاد و با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان از این شرایط عبور کرد.

وی افزایش صادرات و تقویت تولید را یک وظیفه بزرگ و ملی دانست.

اظهارات رئیس جمهور در خصوص ضرورت افزایش صادرات نفتی برای نجات اقتصادی کشور و بیان این موضوع که ایران در سال گذشته 43 میلیارددلار صادرات غیرنفتی داشته است در حالی مطرح می‌شود که بنا به گفته رئیس بانک مرکزی تنها بخش کمی از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازگشته است ودر واقع کشور از ارز حاصل از صادرات نفتی استفاده‌آی نکرده و بهره‌ای نبرده است و افزایش آن در آینده نیز نمی‌تواند تاثیر چندانی بر کاهش نیاز ارزی کشور و افزایش نقدینگی ارزی کشور داشته باشد. بنا به گفته برخی تحلیل‌گران، ریسک‌پذیری بالای سرمایه ارزی در کشور یکی از دلایلی است که مانع از وارد کردن ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان به کشور می‌شود.

از سوی دیگر بنا به گفته برخی تحلیل‌گران، بیان این موضوع از زبان رئیس جمهور در این خصوص که مذاکره هم به اندازه جنگ دشوار است،‌ می‌تواند نشانه این باشد که حاکمیت جمهوری اسلامی خود را برای شرایط جنگی و درگیری منطقه‌ای آماده می‌کند. در روزهای اخیر تقریبا همه مقام‌های جمهوری اسلامی به طور رسمی از احتمال وقوع درگیری و جنگ در منطقه سخن گفته و نسبت به آن هشدار داده‌اند.

ایران گرچه هیچگاه آغازکننده رسمی درگیری و جنگ نظامی در منطقه نبوده است، اما در عین حال با آمادگی دفاعی و نظامی گسترده، می‌توان گفت تلویحا از جنگ استقبال کرده است.

برخی از تحلیل‌گران با بدبینی ابراز می‌دارند که وجود بحران در منطقه و نیز درگیری‌های منطقه‌ای موجب می‌شود تا با افزایش اجباری انسجام داخلی، مشکلات داخلی حاکمیت با مردم کاهش یابد و مردم به جای رفتارهای اعتراضی نسبت به حاکمیت درگیر مرتفع کردن گرفتاری‌های منطقه‌ای و تعدیل چالش‌های نظامی و درگیری در منطقه باشند.

برخی معتقدند ایران برای اثبات مظلومیت خود در منطقه و برای بیان این موضوع که قربانی زیاده‌خواهی کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی و به ویژه امریکاست، از جنگ استقبال می‌کند و از اینکه به درگیری فیزیکی با امریکا کشیده شود چندان بدش نمی‌آید و تصور می‌کند از این طریق شاید بتواند بخشی از مشکلات داخلی کشور را کاهش دهد  یا تعدیل کند.