تفسیر خبر دوشنبه ۹ اردیبهشت

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به:
به آنچه در عرصه داخلی میگذرد و همچنین مروری خواهیم داشت به رویداد ها در منطقه و در عرصه بین المللی
پیامد های سیل اخیر و پیامد های آن و کارهایی که حکومت انجام داده یا باید انجام میداده است
نگاهی خواهیم داشت به وضعیت جانبازان جنگ در ایران ، یکی از جانبازان اخیراً به زندان محکوم شده است
و در ادامه برنامه نگاهی خواهیم داشت به روابط ایران و امریکا و تروریست خواندن سپاه پاسداران
در نیمه نخست برنامه آقای عبدالرسول مرتضوی با من و شما خواهند بود ، جانباز جنگی که تا کنون ویدئو های بسیار از طریق شبکه های اینترنتی منتشر کرده اند و در مورد آنچه حکومت ایران بر زندگی مردم تحمیل کرده اند اعتراضاتی رو به گسترش داشته اند.

چالنگی: بینندگان عزیز همانطور که در جریان هستید در جنگ ۸ ساله ایران با عراق میلیاردها دلار سرمایه های ایران و عراق به باد رفت و صد ها هزار ایرانی و عراقی کشته و یا مجروح شدند و بسیاری از اعضای بدن خود را از دست دادند جنگی ۸ ساله با موضوعی که میتوانست در جلساتی و نشستهایی چند ساعته حل شود و ویرانی هایی که در پی داشت ، بسیاری از جانبازان در ایران از خدمات لازم پزشکی محروم شدند و بسیاری مسائل دیگر که خود شما در محله اتان و شهرتان شاهد بودید با من و شما هستند آقای عبدالرسول مرتضوی که اعتراضات ایشان را از طریق شبکه های یوتیوب مشاهده کرده اید
بنظر میرسد شما در اعتراضاتتان فقط مسئله و موضوعیت جانبازان نیست و اوضاع کل مملکت است
علت نارضایتی های شما چیست ؟؟

مرتضوی: ببینید این اعتراضات امری کاملا طبیعی است وقتی نگاه میکنید در کشورتان و میبینید که یک دیکتاتوری تمام عیار حاکم است و شما برای این نظامی که خود را در واقع ادامه دهنده راه جانبازان و شهدا قلمداد میکند، این نظام در واقع تمام ارزش ها را زیر پا گذاشته وکسانی که رنج جانبازی و از دست دادن عزیزانشان را متحمل میشوند قطعا شما انگیزه کافی خواهید داشت برای اینکه بگویید اینها از ما نیستند یعنی این حکومتی که قرار بود بر اساس ارزشهای انسانی و معنویت بنا گذاشته بشود آمده و صرفاً برای حفظ بعضی از اشخاص و به قدرت رساندن آنها و در واقع ثروت آنها را روز به روز افزایش بدهد، قطعا هیچ جانباز واقعی نمیتواند تحمل کند و همینطور خانواده های محترم شهدا، آن چیزی که جانبازان و شهدا برایش جنگیده اند ارزشها بوده است نه اشخاص، اینکه یک کسی بیاید اسم خودش را ولایت فقیه بگذارد و به مناسبت آن اسم یک تقدسی برای خودش ایجاد بکند که فکر کنند تبعیت از او تبعیت از خدا و پیغمبر است ما در مقابلش میایستیم همانطور که در جنگ جانبازان و رزمندگان تلاش کردند و ترسی به خود راه ندادند تا در مقابل ظلم بایستند الان هم همینطور است و ما این راه را ادامه خواهیم داد .

چالنگی: شما در سپاه پاسداران بودید یا نیروهای دیگر و در کجا جنگیدید؟؟

مرتضوی: بنده در شانزده سالگی عضو بسیج شدم و ۱۷ سالگی داوطلبانه به جبه ها اعزام شدم و در ۱۸ سالگی عضو رسمی سپاه شدم و تا پایان جنگ عضو رسمی سپاه بودم و پس از اینکه جنگ با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ خاتمه یافت و تمامی آن شعار هایی که رهبران ایران میدادند و آن ادعاهایی که میکردند که این جنگ ، جنگ بین اسلام و کفر است و از این نوع شعار ها، و زیر پا گذاشتند و این نقطه عطفی بود که هر انسان فهیمی از این حکومت دفاع میکرد این مقطعی بود که بایستی کنار میکشید و میگفت رهبران گرامی شما تزتان شکست خورده، نه اینکه بیایید اسلام راجلو بکشید و آن موقع دم از امام حسین میزدید و حالا بیایید حسنی بشوید و پای امامان دیگر را وسط بکشید، تا توجیه کنید رفتار نابخردانه ای که داشتید از همان سال ۶۷ من استعفا دادم و بلاخره سال ۶۸ از سپاه بیرون آمدم و از همان موقع اعتراضات را شروع کردیم.

چالنگی: آیا مثل شما افرادی دیگری هم بودند و آیا نارضایتی و سرخوردگی از این جنگ بیهوده هشت ساله تا چه حدودی روی نسل شما که برای آرمانهایی که داشتید اثر گذاشت تصمیمات رهبری جمهوری اسلامی؟

مرتضوی: ببینید بهر حال کسانی که دوست دارند برای میهن گامی بر دارند خود را در اختیار حاکمان قرار میدهند و میگویند از ما استفاده بکنید در راه دفاع از میهن ، بنابراین این تصمیمات سیاسی که این رهبران میگیرند به خودشان و جمعی که هستند فکر کنید رزمندگان یا فرمانده هان تیپ مگر چقدر آگاهی داشتند از تصمیمات و امکانات یک کشور برای رسیدن به پیروزی قطعی اینها میایند واگذار میکنند به کسانی که تمام منابع کشور را در نظر میگیرند بنابر این هیچ کسی نباید احساس بکند که خوب ما رفتیم بیهوده و کاری بیهوده کرده ایم ما میتوانیم بگوییم که فقط تصمیماتی که سران مملکت گرفتند پخته نبود و بسیار خود محورانه و متوهمانه بوده و از این درس بگیریم که در آینده به کسی اجازه ندهیم که غیر مسئولانه عمل بکند و وقتی هم که جنگ را خاتمه داد با گردن کلفتی و سرافرازی بایستد و بگوید اتفاقی نیفتاد جام زهری بوده من نوشیدم ولی تاثیری روی من ندارد من همچنان آن راه را ادامه میدهم و بعد بیاید خطابه های متوهمانه تری را در واقع ایراد بکند بحث اینجاست !!!.

چالنگی : من برای اینکه این سوء تفاهم پیش نیاید من هرگز حضور جوانان در بسیج که یک کار درست یا نادرستی بود بحث دیگری است، حضورشان بیهوده بوده؟ ابداً . بخاطر هر آرمانی که بوده و هدفی که داشته اند که در راس آنها دفاع از کشورشان بوده بسیار هدف درست و قابل تحسین بوده است، ولی حرف من در بیهودگی اداره جنگ و ادامه آن بوده و جنگ جنگ تا پیروزی بوده، تا روز قبل از قبول قطعنامه و سر کشیدن جام زهر اگر کسی میگفت چرا جنگ؟ روانه زندان میشد، و فردا اگر میگفتند چرا صلح؟ باز هم روانه زندان میشدند حرف من اینست!!!. هفته اول جنگ ایران و عراق هنری کسینجر صحبتی کرد که برای من تعجب برانگیز بود!!! و بعد ها واقعیت پیدا کرد و گفت این جنگی است که طول خواهد کشید و هیچ پیروزی هم نخواهد داشت. ………….

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو