تفسیر خبر چهارشنبه ۴ اردیبهشت

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به رویدادهای ایران و آنچه در باره مردم ایران میگذرد:
تغییرات در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چه انگیزه و هدفی داشته است فرمانده جدید سپاه پاسداران بار دیگر بر مبارزه با آمریکا تاکید کرده است؟؟
پیامد های تروریست خواندن سپاه پاسداران از سوی امریکا؟؟
تمایلات بعضی از مسئولین از جمله شیخ دکتر حسن روحانی برای مذاکره با آمریکا توام با تهدیدات همیشگی؟؟
و سری به الجزایر وسودان خواهیم زد و به پرونده فساد مسئولین پیشین در این کشورها اشاره ای خواهیم نمود
میهمان این شماره از برنامه آقای امیر طاهری روزنامه نگار

چالنگی: خیلی ها آمده اند و گفته اند این سپاه پاسداران یک تشکیلات نظامی هست و نباید بعنوان یک تروریست خوانده شود و این توضیح را نمیدهند که که این سپاه تروریست نیست و شما حق چنین کاری را ندارید، این را چطور ارزیابی میکنید؟؟؟

طاهری : ببینید دلائل مختلفی هست که طرفداران جمهوری اسلامی هستند که نمیخواهند این را قبول بکنند ، که ما طرفدار تمام کل جمهوری اسلامی هستیم و خودشان را به ظاهر مخالف نشان میدهند ولی در باطن با جمهوری اسلامی هستند و یک عده دیگر هم هستند که بنظر من بعلت فقدان اطلاعات کافی به این نتیجه رسیده اند فراموش نکنیم که اگر دقیق صحبت بکنیم چیزی به اسم سپاه پاسداران وجود ندارد یک مخلوطی است از چیزهای مختلف، برخلاف ارتش های آزادی بخش چین که مائو درست کرد ارتش آزادی بخش الجزایر که پیش از انقلاب درست شده بودند و سالها جنگیده بودند شکل گرفته بودند.

سپاه پاسداران بعد از پیروزی انقلاب درست شد در زمینه از طبقات مختلف تشکیل شده است برای اینکه موقعیت خوبی بود و مقام پیدا میکردید، کار پیدا میکردید، زمانی که کار بسختی بود، بنابراین این یک ارتش انقلابی نیست بلکه یک مجموعه عجیب غریبی است که من اسمش را شتر مرغ گذاشته ام و علتش هم اینست که هیچ طرح مشخصی برای این سپاه مهیا نشد، هر کس آمد یک چیزی به آن اضافه کرد اول پنج گروه مختلف بودند بعد شدند هفت گروه و بعد ادغام شدند و بعد یواش یواش در زمینه های اقتصادی شروع به فعالیت کردند و بعد یک چیزی به اسم نیروی هوایی و نیروی دریایی درست کردند که اینها یک مجموعه ارگانیک نبود بلکه بسته هایی بود که به هم وصل شده بودند و چون خمینی همیشه از کودتای نظامی هراسناک بود کاری کرد که فرماندهان این ملقمه ای که درست شده بود نمیتوانستند باهم تماس مستقیم داشته باشند و آن روحیه جمعی که تمام ارتش ها دارند را نداشتند و تمام این فرماندهان از طریق بیت رهبر باهم تماس میگیرند و نتوانستند یک برنامه دفاعی مشخصی شکل بدهند.

در کنار این جریانات ارتش سنتی هم وجود داشت که نمیدانستند با آن چیکار بکنند در همین مدت جنگ ایران و عراق هم آمد و کمک بیشتری کرد، یعنی در نتیجه الان ما در وضعی هستیم که این مجموعه سپاه پاسداران مثل یک اختاپوسی هست که هر کدام از پاهایش کاری انجام میدهد یک پایش سپاه قدس که بی تردید به فرماندهی سلیمانی است در ترور دخالت داشته است، و قسمت دیگرش در کارهای قاچاق شرکت داشته است ۲۵ اسکله مخصوص خودش را دارد، و یک بخش دیگرش قرار گاه خاتم النبیاء که مجموعه ای از شرکت های ساختمانی و شرکتهای مالی و صنعتی در زیر پوشش اش قرار دارند و هیچکس هم کنترلش نمیکند وخودش خودش را کنترل میکند، و حالا آمریکاییها آمده اند کل این اختاپوس را سازمان تروریستی اعلام کرده اند این تصمیم آمریکاییهاست من که نمیتوانم به آنها دیکته کنم که اینکار را بکن یا نکن!! ولی ما باید به مشکل خودمان نگاه بکنیم بعنوان ایرانیان . سپاه پاسداران یکی از عوارض مشکلی است که ما در ایران داریم یعنیاین ریشه مشکل نیست، ریشه مشکل آنست که انقلاب اسلامی بعد از چهل سال همچنان موفق نشده در ایران یک دولت مقتدر بوجود بیاورد، در نتیجه یک حکومت ملوک الطوایفی بوجود آمده که سپاه پاسداران یکی از اجزای این گروه است.

چالنگی: خوب وقتی به این مجموعه ملوک الطوایفی نگاه میکنید عملا سپاه پاسداران مطیع رهبری و قدرت سیاسی او است یا این قدرت سیاسی است که در دست سپاه پاسداران است ؟؟

طاهری: یک ذره پیچیده تر از این یا آن است برای بوجود آمدن یک قدرت سیاسی در یک کشور باید چند مورد تحقق یابد ، مورد اول فتح است که شما فتح میکنید مورد دوم غلبه بر منطقه است یعنی نیرومند تر از دیگران میشوید ، بعد از آن سلطه بوجود میآید بعد از آن حکومت بوجود میآید و بعد از آن دولت بوجود میاید. جمهوری اسلامی بنظر من در مرحله سلطه موفق شده و در همین مرحله مانده است و خامنه ای هم اخیرا گفت که ما حکومت اسلامی و تمدن اسلامی درست میکنیم، ولی در حال حاضر ایران یک محملی است برای پیاده کردن ایدئولوژی خمینیستی!!!! و دیگر دولت عمل نمیکند و سیاست به معنای عرفیش که شما در کشورهای جهان سوم یا در کشور های دموکراتیک یا شمولگرا مثل چین و کره شمالی میبینید در جمهوری اسلامی به آن معنا وجود ندارد چون زندگی سیاسی به آن معنا وجود ندارد و این تصور که سپاه پاسداران کنترل سیاسی ایران را در دست دارد بنظر من ندارد، بخشی از کنترل نظامی و امنیتی را دارد ولی کنترل سیاسی را ندارد و کنترل اقتصادی را هم در بعضی زمینه ها دارد ولی کنترل کامل نیست……….
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو