تفسیر خبر دوشنبه ۲ اردیبهشت

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به:
پیامد های سیل در استانهای مختلف حکومت ایران چه کرده است و چه نکرده است؟
آخرین خبر ها از نقض حقوق بشر در ایران از زینب جلالیان و دیگر بانوان زندانی چه خبر ؟
و نگاهی خواهیم داشت به تغییرات در فرماندهی سپاه پاسداران و تروریست خواندن آن توسط آمریکا و معافیت هایی که برای معامله با سپاه اعلام نموده است. در نیمه نخست برنامه با من و شما هستند خانم سپیده پورآقایی روزنامه نگار وآقای سیامک کی کاووسی فعال حقوق بشر

چالنگی : اخبار راجع به سیل را در شماره های بیشتر گفته ایم ، آیا این بقول حکومت سیاه نمایی است و کارهایی کرده که ما از آن بی خبریم؟

پور آقایی : ببینید در مورد سیاه نمایی ، یکی از دلا ئلی که باعث شد که بحران بظاهر طبیعی تبدیل به یک بحران اجتماعی سیاسی و امنیتی در داخل ایران بشود خبرهایی که میرسد از دستگیری فعالین داوطلب در استانهای سیل زده ،که در زمینه رساندن کمک ها به این مناطق و چه در سیل بند ها کمک کردند و واقعیت ها را بسیاری از این داوطلبین در کنار مردم در میان گذاشتند و بی توجهی هایی که شد و این را حکومت سیاه نمایی میگوید در حقیقت حتی پیش از شروع سیل بی توجهی هایی که شد در زمینه هواشناسی و آگاهی شهروندهایی که در معرض سیل بودند بطور مثال در دروازه قرآن شیراز که چندین کشته بجای گذاشت و تقریبا میشود گفت که تمام سازمانهای دولتی اطلاع داشتند که امکان سیل وحشتناک در این مناطق وجود دارد و برای جلوگیری از دست دادن جان مردم هیچ تلاشی نکردند ، الان هم مصیبت همچنان ادامه دارد و در خود لرستان بیشتر میشود گفت گل گرفتگی یعنی خانه های مردم غرق شده در گل ، و حالا لوازم مردم که در زیر گل و لای است دیگر قابل استفاده نیستند و در واقع میشود گفت میلیونها نفر در ده استان در گیر این سیل شدند بغیر از زندگی روزمره مردم که از بین رفته و نابود شده است کشاورزی و دامداری ایران که قلبش در خوزستان است نابود شده است هزاران هکتار زمین کشاورزی زیر آب مدفون شده و حکومت هیچ برنامه ای برایش ندارد و اعتراضاتی که مردم و داوطلبین مردمی میکنند بخاطر این فاجعه ای است که بعد از این ما با آن روبرو خواهیم بود و حکومت اسمش را میگذارد سیاه نمایی .
متاسفانه ما بزودی اثرات این فاجعه را بصورت مرگ مردم بخاطر نرساندن تجهیزات بهداشتی چه بیماری های دامی و چه انسانی شاهد خواهیم بود و خبر نگارانی که در روزنامه های دولتی کار میکنند هم نسبت به مرگ این شهر وندان در اینروزها هشدار داده اند.

چالنگی : یکی از رویدادها و پیامد های سیل این بود و آنچه حکومت دامن میزد که بر خلاف حکومت ایرانیان عرب و بختیاری های مقیم خوزستان و بقیه مردمان منطقه خودشان به صحنه آمدند برای مقابله با پیامد های سیل ، واقعیت است یا غیر از این است؟؟

کی کاووسی: کاملا درست است من در این مدت دنبال قضایا را میگرفتم و بدقت حرفهای میهمانتان را گوش کردم و چه از طریق رسانه ها و فامیل هایی که در استان خوزستان هستند در جریان این وقایع بودم توجه کردن به اتفاقاتی که در ایران افتاده به شکلی که ما داریم در خارج و در داخل با استفاده از دنیای مجازی و امکاناتی که در اختیارشان هست، صد در صد گرفتاریها و مشکلاتی بوجود میآورد که دولت عاجز از آن است، کمبود های دولت را ما سالهاست اطلاع داریم . روان شدن سیل در مناطقی که امکان سیل وجود داشته و بالا رفتن سطح آب همیشه در خوزستان وجود داشته است، در نتیجه خوزستان یک منطقه سیل خیز است و کمبود دولت در این مصیبت ها و رحمت الهی که سیل آسا به سر مردم کوبیده شد، کمبود های دولت در چهل سال گذشته خیلی عیان تر شده و ما میتوانیم گله کنیم و شکایت کنیم این کمبودها رانشان بدهیم ولی همانطور که شاهد بودیم طی چهل سال گذشته سران حکومت که قدرت اجرایی مملکت دستشان اشت و قدرت را در اختیار دارند متاسفانه از روز اول گوشهایشان را بر روی ضجه های مردم بسته بودند با همان حالت ادامه میدهند، و این اتفاقات و مسائلی که ایشان مطرح کردند که در آینده با آن روبرو خواهیم شد خوب صد در صد اتفاق خواهد افتاد ولی به چه شکل میشود این حکومت را وادار به اقدام کرد؟؟ من صحیح میدانم که اطلاع رسانی و خبر بدهیم ولی به چه شکل و روشی میشود این مدیران دزد و اختلاس گر و سوء استفاده چی را و عاملین این مشکلات بعد از سیل را به چه صورت میشود وادار کرد که قدمی بردارند؟؟ من نگاه میکنم همزمان با ایران در کشور موزامبیک هم سیل جاری شد و پوشش خبری که در باره این مسئله بود اگر نگویم ده برابر از پوشش سیل در ایران بود چیز کمی نگفته ام و برای من خیلی عجیب بود، و خواستم ببینم به چه دلیل این مسئله را عمومی نکرده اند؟؟ و یا دنبالش را نمیگیرند؟؟؟ هنوز هم جوابی ندارم و این را فقط من در رابطه های بین المللی که بین کشور های قدرتمند غرب و ایران وجود دارد و این داد و ستد ها که بین آنها وجود دارد چیز دیگری را نمیتوانم دلیلش را بگویم وگرنه تمام این شکایتها و دردها که چه به سر مردم ما آمده ما چهل سال است که داریم میگوییم که اینها چه بر سر ما آورده اند!!! چه خودشان با کشتار ها و گرفتاری هایی که برای مردم بوجود آورده اند و چه این بلایای طبیعی که به سرمان آمده است، من دنبال این هستم که افرادی که در خارج فعال سیاسی هستند بتوانیم نوک حمله امان را علاوه بر اطلاع رسانی بطرف حکومت هایی که در آنجا ساکن هستیم و آنها را وادارکنیم ، وادار که نمیتوانیم بکنیم چون زوری نداریم مانند اقوام دیگر ، و بتوانیم اینها را متوجه بکنیم که اقدامات شما باعث میشود که حکومت هایی مثل حکومت ایران دوام بیاورد و اقدامات شما باعث میشود که امکانات مالی و مدیریت نادرست این بلاها را سر مردم بیاورد………..

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو