تفسیر خبر دوشنبه ۱۹ فروردین‎

سلام میگوییم به شما عزیزان هر کجای ایران که هستید و هرکجای جهان و در این ساعت پیش رو با شما خواهیم بود جمشید چالنگی هستم از واشنگتن و به تمامی عزیزان سیل زده در هر نقطه از ایران که به ماتم عزیزان خود نشسته اند تسلیت و سلام عرض میکنیم . امیدواریم سالی که آغاز شده و جاری است سالی دور از غم برای تمام ایرانیان عزیز باشد و سالی شایسته مردم ایران و کودکان ایرانی
در این شماره از تفسیر خبر می پردازیم به پیامد های سیل در ایران و نیز نگاهی خواهیم داشت به آنچه در واشنگتن و در ارتباط با سپاه پاسداران ایران میگذرد
میهمانان این برنامه آقای صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی در دانشگاه تهران و در وین آقای خسرو فروهر فعال سیاسی
در ابتدا به خوزستان میرویم و به دیدن یک گزارش تصویری می نشینیم.

چالنگی: در گزارش تصویری که دیدیم استاندار در پی سئوال ساده یک فرد سیل زده به او میگوید مخالف نظام هستی برو وگرنه میدهم بگیرنت و یک استاندار میگوید ما خونمان را برای سوریه میدهیم . چرا ما باید خونمان را برای سوریه بدهیم چرا؟؟؟؟

زیبا کلام : ببینید خوب بارندگی مفصلی ابتدای فروردین آمد و همه را غافلگیر کرد و بدنبالش سیل براه افتاد ، پدیده ای که در همه جا ی دنیا هم اتفاق میآفتد اما سیل بهانه ای شده برای تخطئه و بی کفایت نشان دادن قوه مجریه، حالا در داخل کشور توسط گروه های تند رو و طرفداران احمدی نژاد و غیره که دولت بی عرضه است و بی کفایت است و نتوانسته وپیش بینی نکرده پیش گویی نکرده و بعد که سیل آمد مدیریت بحرانش ضعیف بوده است در خارج از کشور هم کسانی که برانداز هستند هم درست مثل منتقدین تند رو شروع کردند به تخطئه دولت ، با یک تفاوت بسار مهم ، منتقدین داخل دولت فقط انتقادشان به دولت است ولی معتقدند که سپاه و بسیج خوب عمل کرده است نیروی انتظامی خوب عملکرده ، اما در خارج از کشور فقط نمیگویند که قوه مجریه خوب عمل نکرده بلکه معتقدند که کل نظام خوب عمل نکرده است، مهم نیست که کی چی کار کرده و موقعیت سیل زدگان در چه حالی است مهم اینست که از سیل بهره برداری بکنیم برای زدن دولت حال هرکس به دلیلی ، این باعث میشود که من بگویم اگر میخواهید ارزیابی بکنید و منصفانه برخورد بکنید که کجا ضعیف بوده و کجا ها ستاد بحران ناتوان بوده و چکار کرده اند که بهتر میتوانستند انجام بدهند این بحث دیگری است اما اساس بر این است که از سیل بهره برداری سیاسی بکنیم برای کوبیدن دولت.

چالنگی : ببینید سئوال خیلی روشن است در برابر یک رویدادی این منظر در خوزستان و سئوال یک سیل زده از استاندار و برخورد استاندار از نظر شما که یک شهروند دقیق هستید چه جور برخوردی است که سخنگوی روحانی میگوید مدیریت ما باعث حسرت جهانیان شده است. این را چگونه تفسیر میکنید؟
زیبا کلام: از نظر بنده اون حرف روحانی که مدیریت ما آنقدر عالی بوده که مورد حسرت جهانیان شده حرف پوچی و خنده داری است و همچنین کار شما که با نشان دادن یک کلیپ نظام را زیر سئوال میبرید !! که برخوردی که صورت گرفته بله تاسف آور است ولی آیا واقعا همه آنچه که انجام گرفته همین فیلم یک دقیقه ای است ؟؟؟

چالنگی : تنها این فیلم نیست بسیار از این نمونه هااست اما شما تمام کارهای مثبت را برای ما بازگو کنید تا ما هم مطلع بشویم . آقای فروهر ما تفسیر شما را می شنویم

فروهر : من با اجازه با سخنان میهمان شما مخالفم، بن مایه اختلاف من با ایشان در دید من به حکومت جمهوری اسلامی است وباید ریشه ای وقتی در مورد سیل و واکنش مسئولان حکومتی توجه میکنیم و رفتار زننده اشان با مردم ایران توجه میکنیم باید به نکته ای دقت کنیم، بنیانگزار این حکومت نامش خمینی بود کتابی دارد بنام ولایت فقیه، وقتی ما امروز به پاسخ این آقای شریعتی به شهروند اهوازی نگاه میکنیم ما در اینجا با واکنشی روبرو هستیم که شریعتی دقیقاً دارد سخنان امامش را تکرار میکند از دید خمینی ایران و بقیه کشور ها مصنوعی هستند و استعمارگران بوجودش آورده اند و این از دید طرفداران این حکومت درست است که سوریه جزء حکومت اسلامی است و باید به آن کمک کرد و یا آقای لاریجانی در نشست بین المجالس گفته بود ابایی نداریم که تمام انرژی و نیروی جمهوری اسلامی را در خدمت نیروهای فلسطین قرار بدهیم …….

چالنگی :آقای زیبا کلام شما نکات مثبت را بفرمایید.

زیبا کلام: من اگر قدرتی داشتم دست رئيس صدا وسیما را میبوسیدم که این برنامه ما را شبکه یک پخش بکند برای اینکه مردم ببینند که کسانی که مدعی جانشینی جمهوری اسلامی هستند تفکرشان چگونه است جناب فروهر در مورد همه چیز صحبت کردند بغیراز سیل ، قرار بود ما در مورد امداد رسانی و اینکه آیا این موضوع سیل قابل پیش بینی بوده قابل پیش بینی نبوده خوب عمل کرده، بد عمل کرده ، قرار ما این بود؟؟؟

چالنگی : این که ایشان آقای فروهر پای خمینی را وسط کشیدند بخاطر این جواب استاندار بوده که میگوید حاضر است خوزستان را از دست بدهد اما سوریه را نه اما شما این چه حرفی است که میگویید خمینی سی سال است مرده است چرا پایش را وسط میکشید؟ مثل اینکه بگویند جورج واشنگتن مرده و عقایدش هم مرده است !!! شما بعنوان یک استاد دانشگاه آیا میتوانید یک جمله علیه خمینی در کلاس درستان بگویید؟؟ براحتی اندیشه ای ایشان جاری است در ایران …………….
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو