وضعیت امدادرسانی در مناطق بحران‌زده لرستان


شرایط در مناطق سیل‌زده همچنان بحرانی و فاجعه بار است. بر اساس گزارش‌های صریح مقام‌های محلی استان من‌جمله فرماندار و امام جمعه و دیگر مقام‌های استانی، هنوز ابتدایی‌ترین نیازهای مردم معمولان و پل‌دختر تامین نشده است. فرماندار پل‌دختر در گفتگو با شبکه استانی لرستان اظهار داشت هنوز نتوانسته‌اند بسیاری از مردم آسیب‌دیده‌ی پل‌دختر را اسکان دهند و مردم همچنان در شرایط اضطراری در میان گل و لای مانده‌اند.

گزارش‌های مستقیم که از منطقه منتشر می‌شود حاکی از وخامت اوضاع در آنجاست. امام جمعه معمولان در یک گفتگوی تصویری اظهار داشت مردم معمولا ۷۲ساعت است غذا نخورده‌اند، ‌آب و غذا ندارند و راه‌های ارتباطی همچنان قطع است. حتی آرد و دارو در مناطق تمام شده است و نه نیروهای ارتشی و نه امدادی در این مناطق حضور ندارند. مردم اعلام می‌کنند که حتی پتو ندارند و این در حالی است که همه امکانات مردم در منطقه از بین رفته است. فرماندار پل‌دختر اعلام کرد حتی اگر کاری برای امدادرسانی به این مردم و تامین غذا و و اب مردم نمی‌شود نیروهای امدادی و انتظامی حداقل در پاکسازی معابر و خانه‌ها به مردم کمک کنند تا مردم بتوانند به زندگی عادی برگردند و خودشان کاری برای زندگیشان بکنند.

هلال احمر ایران برای اولین بار در بحران‌‌های اخیر در کشور، درخواست نان و آب کرده است و مقام‌های استانی اعلام می‌کنند نیروهای امدادی در منطقه اصلا کافی نیستند. بر اساس اظهارات فرماندار و اما‌م‌جمعه از سرنوشت هفتاد روستای منطقه در حوالی پل‌دختر و معمولان اطلاعی در دست نیست و اقدامی برای رسیدگی به وضعیت این روستاها صورت نگرفته و راه‌های ارتباطی با آنها قطع است و نمی‌دانند که چه بلایی سر آنها آمده  است.

کارشناسان تاکید می‌کنند اگر اقدامی برای نجات مردم از این مهلکه صورت نگیرد فاجعه انسانی به بار خواهد آمد و اگر امداد رسانی سریع وضعیت را حالت عادی نزدیک نکند، موج بعدی بارش، آب شدن برف‌ها، گرم‌شدن هوا، انباشت فاضلاب و سیلاب در منطقه، مردم گرفتار در گل و لای را بیچاره خواهد کرد. تصاویر منتشرشده از استان حاکی از این است که مردم تلاش کرده‌اند پاکسازی را خودشان آغاز کنند، اما حجم خرابی و انباشت لجن در خانه‌ها، مسیرها، کوچه‌ها و خیابان‌ها به حدی بالاست که امکان پاکسازی مسیرها و پاکسازی منازل با امکانات فردی غیرممکن است. مردم مظلومانه در میان گل و لای گرفتار شده‌اند و با حداقل امکانات دارند تلاش می‌کنند وضعیت زندگی‌شان را به حالت عادی برگردانند.

بر اساس گزارش‌ها و بر اساس اظهارات امام جمعه‌ی معمولان، حتی دارو هم در مناطق معمولان به اتمام رسیده و هیچ اقدامی از طرف سیستم درمانی کشور برای رسیدگی به وضعیت بیماران آنجا صورت نگرفته است. اما در همین حال وزارت بهداشت اعلام می‌کند کمبود دارو در مناطق سسل‌زده کذب است.

گزارش شبکه‌های رسمی جمهوری اسلامی همچنان از امدادرسانی مناسب در مناطق سیل‌زده خبر می‌دهند و اعلام می‌کنند کمک‌رسانی با قدرت در این مناطق ادامه دارد. گزارش‌های شبکه‌های رسمی جمهوری اسلامی گفته‌اند مردم مناطق سیل زده اسکان داده شده‌اند و هیچ اشاره‌ای به وضعیت وخبم استان نمی‌کنند تا حداقل با توضیح شرایط برای مردم، مردم را ترغیب به کمک‌رسانی به این مناطق کنند.

تنها گروه فعال در این حوزه فعالان اجتماعی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند که تلاش می‌کنند با اطلاع‌رسانی درباره این وضعیت، شرایط را تشریح کنند و مقام‌های جمهوری اسلامی را برای امدادرسانی در باره این وضعیت تحت فشار قرار دهند.

همه گزارش‌ها حاکی است که در شرایط اخیر فقط مردم دارند به هم کمک می‌کنند و امدادرسانی رسمی در مناطق بحران زده پل‌دختر و معمولان به کندی پیش می‌رود و جوابگوی حجم وسیع خسارت‌ها و بحران‌هایی که در مناطق وجود دارد نیست.