پنجره ای رو به خانه پدری چهارشنبه ۱۴ فروردین

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم
سپس به گفتگو با آقای رضا طباطبایی کارشناس در امور خرید دکل نفتی و فعال در بخش خصوصی خواهیم نشست و با ایشان در ارتباط با چگونگی خرید دکل های نفتی و تجهیزات مربوطه با ایشان به تبادل نظر خواهیم پرداخت .

نوری زاده: آقای طباطبایی من عصبانی میشوم از این ظلمی که به شما میشود، من نمیدانم آقای خامنه ای که آنجا نشسته و باچشم دارد میبیند که یک مسئول بلند پایه دفترش چون باجناق آقای طاهری است پس به آقای طاهری قلابی یک حکم میدهند و بعد ایشان بیرون میرود، خانم نفیسه محمودی میلیونها دلار پول به جیب زده کارش ندارند، آنوقت رضا طباطبایی مصطفوی راکه از یک خانواده برجسته ای است را یقه اش را میگیرند فقط هم نمیخواهند پول بگیرند تا بحال هرچه بوده گرفته اند در ایران و اینجا ولی میخواهند نابودش کنند این برای من قابل توجه است. اول برای من بگو چه جوری وارد این جمع و دستگاه شدی شما بعنوان یک کارشناس بخش نفت و گاز بخش خصوصی چه جور وارد اینکار شدی؟

طباطبایی: البته درس پس دادن خدمت استاد سخت است.
میگویند گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری
بحث را اگر بخواهیم اقتصادی شروع کنیم متاسفانه شرایط جامعه ما جوری شده است که زندگی روزمره مردم توام شده با مسائل سیاسی و گره خورده با این مسائل ولی واقعیت اینست که ما یک مشکی را داریم که در دنیای غرب این مشکل حل شده است و آن اینست که یک فردی مثل صاحب شرکت آمازون میتواند ده سال پیش ورشکسته شود و اکنون میلیاردر باشدو در یک دوره زمانی ثروتمند شود ، ساختارهای اجتماعی ما این را نمی طلبد که شما از یک نقطه آ به نقطه ب برسید. در خارج شما بصورت تجاری لابی گری میکنید اما در کشور ما این اقتصاد میتواند محرکی برای جریانات سیاسی باشد .
من فارغ التحصیل رشته ساختمان بودم و در سال ۲هزار میلادی هنوز شرکتهای نفتی جا باز نکرده بودند در ایران و عمده فعالیت های نفتی توسط یک سری افرادی انجام میشد که تجار خارجی بودند و در کشور های خارجی بودند و اینها تجهیزات را تهیه میکردند برای حفاری، اولین سری تجهیزاتی که خریداری شد توسط واسطه گری کانادا خریداری شدو من به این در مصاحبه ام اشاره کرده ام و این کار طولانی شده بود در دنیای امروز برای اینکه طرف متقابل نقطه نظر های سیاسی خودش را به شما تحمیل بکند و شما را تحت فشار بگذارد این را از طریق اقتصاد عمل میکند ،و شمارا در منگه هایی قرار میدهد که میتواند تحریمهایی باشد که شمابه خواسته هایشان تن در دهید.
حالا در آن فضا و شرایط سخت و تحریمهای موجود بازار چین هم یک بازار بکری بود در زمینه حفاری ، من بنا به سرنوشت و تقدیر اولین فردی بودم که گذارم به چین خورد و بعد از دوسال پیگری اولین دکل حفاری راآن زمان به شرکت اورینتال سابق فروختیم.

نوری زاده:  یعنی شما دکل را خریدی و به آنها فروختی ؟
شما در واقع با آشناییت هایی که با چینی ها داشتید زمینه ساز این شدید که ایرانی که سخت نیازمند دکل ها بود بتوتند این دکلها رادر اختیار داشته باشد .

طباطبایی:  نه، من نماینده بودم، ومن کارم را از واسطه گری شروع کردم، من یادم هست که ته مینی بوس نشسته بودیم و پروژه ای قرار بود من پیگیری کنم که مشخصات فنی این دکلها را که استانداردهای آمریکایی داشت آن را تطبیق میدادیم با تجهیزات چینی، در کشور چین ، و این شروعی بود که این مشخصات فنی هماهنگ بشود با مشخصات شرکت نفت و حفاری ایران که این دو سه سالی زمان برد و منتهی شد به اینکه اولین دکل چینی را ما بتوانیم وارد ایران بکنیم و امروز بالغ بر ۵۰ تا دکل خشکی و دریایی وارد ایران شد که تاثیر زیادی در تولید نفت داشت ، ناوگان حفاری ما بعنوان کشوری که یکی از دارندگان ذخائر ئیدروکربنی هست ،دست کمی از ناوگان موشکی ما ندارد ، بخاطر اینکه وقتی شما در اوپک میروید میخواهید چانه بزنید، بر سر چی ،بر سر تولید و افزایش تولید و سهم تولید شما زمانی میتوانید به تولید برسید که ابزارش را داشته باشید، یکی از ابزار ها نیروی متخصص و بعد سرمایه است و همه این موارد بر میگردد به حوزه انرژی و سرمایه و ثبات سیاسی، و در مثل در اوپک بتوانیم از سهم و میزان تولید خود دفاع کنیم.

نوری زاده: اینجا شما دارید در دوره ریاست جمهوری خاتمی صحبت میکنید؟

طباطبایی: دوره اول دوره خاتمی بود و یکی از معاونین آقای زنگنه اعتقاد داشتند که این تجهیزات باید در ایران ساخته بشود ولی متاسفانه حمایت لازم نشد گرچه آنزمان این حمایت ها شده بود میتوانستیم حالا خودکفا باشیم، در مملکت ما همه ایرانی هستند و ممکن است در همین حکومت هم عده ای عرق ملی داشته باشند ، متاسفانه فردی که در آن زمان دویست سیصد نفر را حقوق میداد و در همین کشور نشسته بود و اینها نفوذ داشتند در شرکت نفت و کارهای نظارتی و اجازه نمیدادند که این موضوعات تایید بشود تا این تجهیزات در داخل کشور ساخته بشود اگر اینها ساخته میشد شاید ما بی نیاز بودیم از واردات تجهیزات نفت و گازاز خارج از کشور .

نوری زاده : اینجور که شما دارید میگویید در زمانی که کشور نیاز به این تجهیزات داشته ، شما قادرید که این تجهیزات و وسائل را فراهم کنید و یک عده آدم درست کار هم حاضرند با شما همکاری کنند این وسط آن آدمهای نادرست و ناصواب که به فکر دله دزدی هستند چطور وارد میدان میشوند؟ شما الان اعتبار دارید در چین و اروپا و دبی دفتر دارید و یکدفعه ای چهار نفر از پشت سرت میآیند و جلو میافتند و عملا این تجارت را از چنگ شما در میآورند این داستانش چیست؟؟؟

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو