تفسیر خبر سه شنبه ۶ فروردین

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به :
سلام به شما عزیزان در هر کجای ایران که هستید ، ایران غم زده در ایام نوروزی بخاطر سیل های روان شده در شهر ها و روستاهای ایران گروهی از هموطنان ما در این ایام نوروزی خانه و هستیشان ویران شد و با سیل از میان رفت، چرا سیل؟ و چرا اینگونه گسترده؟ و در نقاط مختلف ایران از شمال ایران گرفته تا جنوب ایران و از شرق تا غرب علت چیست؟ و چگونه میتوان جلوگیری کرد از خسارت های بزرگ؟ سیل در شهر شیراز تعداد کشته شدگان متاسفانه بسیار بوده است حتی یک نفر در اثر سیل از میان برود غم انگیز است .
مدیریت حکومت ایران آیا زمینه ساز چنین سیل هایی بوده یا روان شدن سیل هایی اینچنین بوده؟ مسیرهایی که ازمیان رفته است و تبدیل این آبراه ها به زمین های ساختمانی و جاده ای و از میان بردن جنگل ها تغییرات محیط زیست چه اثراتی در روان شدن سیل دارد ؟
میهمانان این شماره از برنامه تفسیر خبر از تلوزیون ایران فردا آقایان دکتر نامدار بقایی یزدی استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست و عضو تشکل ققنوس و دکتر جلال ایجادی کارشناس محیط زیست در پاریس

چالنگی: شما بعنوان عضو ققنوس تشکلی که جدیداً بر پا شده است و قرار است مشکلات ایران بررسی نماید ، چنین سابقه ای حداقل در عمر من و شما نبوده است که یکمرتبه در اقصاء نقاط ایران سیل بیاید علتش چیست؟ و چه طرح هایی میشود پیشنهاد کرد برای جلوگیری از این خسارات ؟

دکتر بقایی یزدی: ببینید درست میفرمایید شاید ما در طول زندگیمان سیلی به این شدت ندیده باشیم یا بخاطر نداشته باشیم، الان این سهمگینی این سیل اخیر که بی سابقه بوده است دلائل مختلفی میتواند داشته باشد، دلائل اقلیمی یکی از آنهاست، که واقعا کاریش نمیتوان کرد و این دلائل مجزاست و ما پدیده ای در جهان داریم که چرخه طبیعی است و چرخه اقلیمی است که هر چند سال یک بار بین دو تا هفت سال بخصوص در جنوب اقیانوس آرام ظاهر میشود بخصوص بادهای غربی شرقی تولید میکند و دمای زمین را متغییر میکند و این چرخه باعث میشود که خوشکسالی و ترسالی در مناطق مختلف دنیا بوجود بیاید الان اگر نگاه بکنید به نقشه کشورهای جهان هفته پیش در موزامبیک آنجا هم سیل عظیمی و رانش بوجود آمد در استرالیا هم طوفان عظیمی آمد اینست که این مسائل مربوط به مسائل اقلیمی میشود و ما باید راه حل هایی برای مدیریت کردن این سیلاب ها داشته باشیم، این برمیگردد به وظیفه دولت و مسئولین جمهوری اسلامی که کارنامه اش چه بوده ظرف این چهل سال و چطور توانسته اند اینها را درست بکنند الان یک نمونه دروازه قران شیراز است این یک دلیل کاملا ساده دارد شما عکسهای قدیمی دروازه قران را ببینید تنگه الله اکبر و زمین بازی که در کنارش است و مسیر سیلاب بوده در قدیم و استفاده میشده است ناگهان ظرف پانزده بیست سال گذشته شهرداری شیراز آمده آنجا را پر کرده و رویش آسفالت کشیده و جاده ماشین رو شده است، گذررا از بین بردید، این یک نمونه خیلی ساده است که میتوانید ببینید .
سدهای بی رویه ای که زده شده در مقایسه با ۱۸ سد زمان پهلوی زده شده است ، جنگل زدایی که شده است در ایران در استان گلستان که این آقای نور مفیدی یک تجارت چوب و الوار دارند بایستی اینها مهار بشود ما الان در پروژه ققنوس بسیار مترصد هستیم که این موضوع را دنبال بکنیم الان من خودم با چندین نفر از متخصصین محیط زیست و آب و امیدوارم جناب دکتر ایجادی هم به ما کمک بکنند و هم فکر بشویم و ببینیم که چه برنامه ها و پروژه هایی را میتوانیم ارائه بدهیم برای مدیریت آب بطور کلی در ایران و کنفراسی در پیش داریم در کانادا و امیدواریم بتوانیم پیشرفت داشته باشیم .
چالنگی: آقای دکتر ایجادی از شما میشنویم مدیریت محیط زیست وکه در این چهل سال ظاهرا غایب بوده است از شما میشنویم ؟

دکتر ایجادی: ما در ارتباط با این پدیده ها، علت اولش که بر میگردد به فعل و انفعالات اقلیمی جهان آن را باید ببینیم ،که بهر حال ذکرش شد و تنها ایران ما در این راستا قرار نگرفته است که در ارتباط با گرمایش زمین است و سهم انسان در آن باید گنجانده شود اما وقتی به اقلیم ایران میرسیم علاوه بر بستر اقلیمی به یک امر مهمی باید توجه بکنیم در این دو موردی که داریم بحث میکنیم یکی مسئله گلستان و دیگری شیراز ،اینجا باید اگر بادقت نگاه بکنیم میبینیم که گلستان ما در واقع بر اثر آماری که امروز وجود دارد حدود ۴۰ در صد پوشش جنگلی این منطقه طی این چهل سال اخیر نابود شده است این یعنی چی یعنی وقتی شما نگاه میکنید که این بارش وقتی صورت میگیرد و در یک مدت ۲۴ ساعته حدود ۶۰ در صد بارش سالیانه ای که در این منطقه وجود داشته روی این منطقه فرود میاید . خوب زمانی که این منطقه ساختار و زیر بنای لازم را ندارد بنا گزیر زیر این فشار و مجموعه آبهایی که وارد آنجا میشود نمیتواند تعادل خودش را حفظ بکند و اگر ۴۰ در صد زمینهای مربوط به جنگلها نابود شده به این خاطر است که جنگلها در واقع یک نقش کند کننده را ایجاد میکنند و تندی سیلابهارا میگیرند و در صورتی که این راه باز باشد با قدرت بیشتری سیلاب وارد روستا ها و شهرها میشود.
پس اینجا مدیریت جمهوری اسلامی چه بوده است ؟ در ارتباط با جنگل مدیریت درستی داشته اند؟؟ و این خود عوامل جمهوری اسلامی هستند که جنگل خوار هستند، زمین خوار هستند، دریا خوار هستند !!! اینها به هیچ وجه به منابع طبیعی ما توجهی نکرده اند از نظر آنها غارت مطرح هست، و از سوی دیگر مدیریتی که در مورد سدها که در واقع عمده سد های ایران سد هایی هستند که لایروبی نشده اند و زمان بارش های شدید میتوانند آب را درون خودشان انبار بکنند حال اگر پر شده باشند اینکار را نمیتوانند انجام بدهند و نکته دوم در مورد شیراز که دوست گرامی مطرح کردند و میبینیم که شما هر چقدر به طبیعت فشار بیاورید و به قوانین توجهی نداشته باشید به ناگزیر مکانیسم طبیعی طبیعت تقاص خودشان را پس میگیرد، یعنی زمانی که شما مجرای آب را تبدیل به جاده میکنید بدون اینکه به مسیر طولانی آن توجه بکنید خسارات بوجود آمده قابل تصور نیستند . بنابراین باید با طبیعت روابط آشتی جویانه و هوشمندانه ای بر قرار کنیم.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو