تفسیر خبر دوشنبه ۵ فروردین

در این شماره از برنامه تفسیر خبر از تلوزیون ایران فردا نگاهی خواهیم داشت به:
با تاسف از سیلی که دربعضی از مناطق ایران جاری شده است ، بهاری که با همه مشکلات مردم ایران خجسته بود و هست و خواهد بود اما طبیعت هم انگار سر ناسازگاری داشته و دارد ، بسیاری بی خانمان شده اند و کسانی عزیزان خود را از دست داده اند در این میان آنها که سیل روزگار پشت میزهای مسئولیت حکومتی چون ایران نشاند چه کرده و چه میکنند .بیشتر رئیس ستاد مقابله با بحران یا هر نامی که دارد با حوزه علمیه قرار داد بسته بودند برای جلوگیری از حوادث طبیعی در ایران جنگل ها با تبر انقلاب و انقلابیون زمین خوار غارت شدند و طبیت ایران هم مورد هجوم قرار گرفت و سد سازی های بی رویه در گوشه و کنار ایران از خوزستان تا گلستان و خراسان و از کردستان تا شیراز مردم به غم نشسته اند درایام نوروزی ، تردیدی نیست که هموطنان دیگر یاری خواهند کرد هموطنان خویش راهرچند بسیاری از آنها هم دستی خالی دارند . این مصیبت و این مصیبت های اینگونه ریشه در کجا دارد آنگونه که روحانیت حاکم میگوید آیا مربوط به بد حجابی دختران ایران است یا ناشی از نا توانی حکومتی که از روز نخست علیه مصالح مردم ایران قد برافراشت و علیه نسلهای آینده و سر در کیسه نفت مردمان ایران کرد.
میهمان این شماره از برنامه تفسیر خبر آقای محمد رضا عالی پیام متخلص به هالو شاعر طنز پرداز و در نیمه دوم برنامه آقای محمد نوری زاد در گوشه ای از ایران با سیل زدگان.

چالنگی : طنز پردازان همیشه در تاریخ ایران درد ها و مشکلات مردم را بازگو کرده اند و سخنگویان آنان بوده اند در عرصه های گوناگون ، برجسته ترین آنها در تاریخ ایران عبید زاکانی است با من و شما هستند آقای محمد رضا عالی پیام که نیازی به معرفی ندارند با تمام ممنوعیت هایی که ایشان دارند که آخرینش، فیلمشان است .

عالی پیام : درود بر شما من همانطوری که گفتید نمیتوانم تبریک بگویم عید امسال را همه اش مصیبت و مصیبت و مصیبت،بهر حال خودم را شریک غم تمام داغدار ها و مصیبت دیده ها میدانم.

چالنگی: بهر حال اتفاقات طبیعی را نمیشود به حکومت ها نسبت داد در خیلی جاها سونامی میآید و سیل میاید و زلزله میاید ،ژاپنی ها سالها در صدد این بوده اندکه راه حل مناسبی پیدا کنند این وضعیت را شما در ایران دیدید اینها با حوزه علمیه قرار داد بسته اند برای جلوگیری از سوانح طبیعی و این مصیبت ها را نسبت داده اند به بد حجابی دختران و زنان ایرانی و حال اگر حکومت ظالمی بود میگفتند به خاطر ظلم حکومت است شما به ما بگویید که ناظر دقیق هستید ؟

عالی پیام: اتفاقا برای کسانی که اعتقاد دارند روایت داریم وقتی بی عدالتی باشد و ظلم کنند بر مردم خدا هم قهر طبیعت را به سراغشان میفرستد ، ببینید همانطور که گفتید همه جای دنیا هست ولی آنچیزی که مهم است آمادگی دولت ها برای سرویس دادن است و کمک کردن به کسانی است که قربانی این حوادث میشوند و جلوگیری و پیش بینی کردن است و اینکه دریچه های سد گل و لای گرفته و دریچه ها باز نمیشود و سد سر ریز میکند این را به خدا نباید نسبت بدهیم یا اینکه کیلومتر ها راه آهن میکشند و چهار تا پل زیر اینها تعبیه نمیکنند تا آب از زیرش عبور کند را نباید به خدا نسبت داد برداشت نامناسبب شن و ماسه از کف رودخانه ها میکنند و درختان را بی رویه می برند این تقصیر خداست ؟.

چالنگی : بله همانطور که اشاره کردید جنگل از نظر محیط زیست ، آمدند و جنگلهای ایران را رو به نابودی درختها را قطع میکنند چقدر موثر است این عوامل ؟

عالی پیام : ببینید ما وقتی که خصومت با کارشناسان محیط زیست می ورزیم کسانی که تخصصشان اینست یا زندان میکنیم یا از مملکت فرار میکنند یا در زندان خودکشیشان میکنیم ، اینها کارشناسان محیط زیست هستند و با مشورت و راهنمایی اینها باید این کارها انجام شود من نمیدانم آخر انگ جاسوسی به کارشناس محیط زیست چه معنایی دارد و من تو کتم نمیرود مثلا یک کارشناس محیط زیست میخواهد بگوید آنجا چهار تا گرگ و دوتا پلنگ و دو تا درخت است چه ابزار محرمانه ای را در اختیار دارد که بخواهد جاسوسی بکند من در مراسم فوت پدرم چهل روز پیش رفته بودیم بهشت زهرا گم شده بودیم چون خیلی بزرگ بود توی ویج میزدم همه جا را راهنمایی میکرد به پسرم گفتم اسراییلی ها از خود ما قبرستانمان را بهتر بلدند یک فعال محیط زیست را شما زندان میکنید معلوم است که این فاجعه ها ببار میآید. اون علمای حوزه علمیه که این قرار داد را بسته بودند و من هم طنز مناسبش را نوشته بودم چه کاری برای محیط زیست میخواهند بکنند دعا بکنند این بهانه ای است که بودجه ای علاوه بر آن بودجه های سالیانه پولی هم بریزند تو جیب آقایون وگرنه حوزه علمیه برای محیط زیست چیکار میخواهد بکند اگر هم کرده این خروجیش است دیگر!!!

چالنگی : بله خمینی گفت شاه قبرستانهای ما را آباد کرد و کشور ما را ویران کرد چل سال بعد از این سخنان عرصه برای این سخنان مهیا است بقول آقای اسماعیل خویی، خمینی برنامه خودش را داشت اعلام میکرد بنحوی!! شما در اینمورد شعری گفته بودید ؟

عالی پیام : بله من این حادثه شیراز را که دیدم طبع شعرم خشکید . ببینید شما سقف اطاقتان میخواهد فرو بریزد همینطور پشت میزتان مینشینید یک فکری میکنید دیگر این سیلی که آمد توی ترکمن صحرا همه پیش بینی کردند که در این استان این استان بزودی سیل خواهد آمد و باز شاهد این حادثه در شیراز هستیم در سر پل ذهاب هستیم الان گفته اند سد کرج لبرز شده و استان البرز در خطر است و ما هیچ کاری نمیکنیم ما ترکمن صحرا را دیدیم برای چی باید در شیراز چنین فاجعه ای بوجود بیاید؟ میدانیم قراره دوروز دیگر قرار است سیل بیاید باز دست روی دست میگذاریم البته کوتاهی دولتها به جای خود و من تشکر و قدر دانی میکنم از کسانی که همدلی و کمک کردند به مردم ترکمن صحرا ولی تعجب میکنم از مردمی که میگویند این کار دولت است چرا ما باید انجام بدهیم شما خانه ات آتش گرفته همینطور منتظر میشوی که خانه ات بسوزد یا سعی میکنی آتش را خاموش کنی برای خودت میکنی درست است وظیفه آتش نشانی است ولی برای خودت هم باید کاری بکنی……………
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو