سیاستهای بانک مرکزی برای مقابله با وضعییت بحران ارزی

دکتر عبدالناصر همتی که روز شنبه برای حضور در گفتگوی ویژه نوروزی با شبکه خبر سیما، در تلویزیون حضور یافته بود، ضمن عذرخواهی از مردم به خاطر مشکلاتی که در حوزه اقتصادی برای مردم ایجاد شده است،‌ با اشاره به شرایط ناگواری که بانک را تحویل گرفته است، اظهار داشت با وجود شوک ارزی، تورمی و مشکلات ناشی از آن، و با وجود سخت بودن شرایط، با همکاری قوه قضائیه و مقننه و مجریه توانسته است به مشکلات غلبه کند.
وی همچنین با بیان این موضوع که بانک مرکزی درصدد شفاف‌سازی در زمینه مبادلات بانکی است،‌فقدان نظارت کافی را یکی از مشکلات بانکی دانست و خاطرنشان کرد این مشکلات فقط به بانک مرکزی مربوط نمی‌شوند.
وی با بیان این موضوع که بانک مرکزی تمام تلاش و توان خود را بر حفظ ارزش پول ملی و بازار ارز متمرکز کرده است، اظهار داشت بانک تمام تلاش و توان خود را متمرکز کرده است تا بتواند نرخ ارز را تثبیت کند و آن را به قیمت واقعی باز گرداند.
رئيس بانک مرکزی در عین حال با اشاره به اینکه بانک مرکزی قدرت کاهش یا افزایش قیمت ارز را ندارد، گفت با این وجود بانک همه تلاش خود را می‌کند تا با افزایش نرخ ارز مواجه نشویم. وی همچنین تاکید کرد بانک مرکزی در استفاده از ذخایر بانک مرکزی بسیار با برنامه عمل می‌کند. وی همچنین اظهار داشت بر خلاف اظهرات مجلس، بانک مرکزی ثابت کرده است که از خرید و فروش ارز درامدی ندارد.
همتی با انتقاد از وجود کانال‌های متعدد برای خرید و فروش ارز گفت برخی از این کانال‌ها از سوی دشمنان هدایت می شوند و برخی هم فقط هدف سودآوری دارند.
وی در بخشی از اظهاراتش با عذرخواهی از مردم به خاطر مشکلاتی که ایجاد شده تاکید کرد دولت بهتر از این می‌توانسته کار کند. وی در عین حال با ابراز امیدواری از اینکه در سال ۹۸ شرایط بهتری برای زندگی مردم ایجاد شود، تاکید کرد صادقانه می‌گوید شرایط در کنترل است.
همتی سعی کرده است که در مجموعه کاری خود آرامش و بهبود نسبی در بازار ارز ایجاد کند. ولی بنظر کارشناسان فنر تورم و تحریمها مانع از این خواهد شد که او بتواند به هدفهایش دست پیدا کند . هرچند که در انظباط بخشی به بازار لجام گسیخته ارز از سلف خودیعنی سیف بهتر عمل کرده است .