تفسیر خبر جمعه ۲ فروردین

در دومین روز از سال جدید همراه با شما که دید و بازدید عید را ادامه میدهید الارغم مشکلات گرانی که هست سلام به شما عزیزان که نوروز را در کنار سفره هفت سین جشن گرفته اید و امیدوارم سالی خوش پیش رویتان باشد ، نوروزو چهار شنبه سوری در تاجیکیستان ، افغانستان، کردستان عراق ، سوریه همچنان برگزار شد . اما حکومت ایران به ضدیت خودش با این آیین ها و سنت ها همچنان ادامه میدهد.این را بگوییم که این ضدیت ها از روز نخست بعد از روی کار آمدن حکومت شیعه ابراز شد از زبان کسانی مثل مطهری و خمینی الارغم چنین سخنانی و با وجود فشار گزمه های حکومت نوروزپیش رفت و پیش رفت تا به امروز رسید و شاید مناسب ترین جا همین امروز باشد که می گویند نوروز پیروز شد. ایام نوروزی است اما در همین ایام هم خبر های غم انگیزی را شاهد بوده ایم در خوزستان بین اهالی دزفول و اندیمشک بر سر نصب تابلویی که برای من تعجب آور بود ، چه مرزی است بین شهر هایی که همه متعلق به یک کشور هستند؟ و در مرز بین کشورهاقابل فهم است آنهم نه از طریق جنگ و خونریزی . اما بین دو شهر ایران و در ایام نوروزی خطای بسیاری بود که نتایج غم انگیزی داشت. و همچنین سیل در شمال ،امیدواریم سالی بدون حادثه و دور از غم برای همه ایرانیان باشد و برای همه آنهایی که در جغرافیای نوروز زندگی میکنند برای همه ساکنان جهان ودور از کینه ورزی ها . سال نو خجسته باد بر شما.
میهمانان امشب ما در اولین جمعه سال ۹۸ آقایان دکتر علیرضا نوری زاده و مهندس حسن شریعت مداری

چالنگی: چند سال و چند روز است که از حکومت انقلابی شیعه میگذرد و از همان روز نخست شمشیر کشید علیه سنت های ایرانی و نوروزی چه از زبان کسانی مانند مطهری و بازماندگان آنها، ما اصطلاحی داریم که نوروزتان پیروز که من در کودکی متوجه نمیشدم ولی اکنون بنظر میرسد که نوروز و سنت های ایرانی پیروز شد آیا چنین است؟

نوری زاده: واقعا همینطور است من هرگز یادم آن صحبتهای خمینی نمیرود که ده روز مانده بود به عید گفت ما عید نداریم بعد هم زمزمه هایی شد که ما عید غدیر داریم ، عید فطر داریم، عید نوروز چیست که مال آتش پرست هاست، خلخالی هم که میخواست برود تخت جمشید را خراب بکند، همه این مناظر جلو چشمم هست و آن منظره که مهندس بازرگان گفت عید داریم خوبش را هم داریم و دستور داد وزرا بهترین لباسها را پوشیدند و آن نطق زیبا را در تبریز کرد.
اینکه مردم هرسال نوروز را با اعتبار بیشتری جشن میگیرند یکسال سر خاک کورش رفتند یکسال تخت جمشید رفتند یکسال بر مقبره فردوسی حاضر شدند روز به روز نمادهای ملی در دل مردم جا گرفت، شما پیامهای نوروزی خامنه ای و روحانی را ببینید کجای این به پیام نوروزی میخورد یکی میخواهد نوروز علوی ایجاد کند دیگری میخواهد با اروپا بجگند در نوروز، یکدفعه اینها شعور نداشتند که نوروز روز شادی است . احمدی نژاد از اینها بهتر فهمید و گفت آغاز بهار زندگیست. امسال سال پیروزی است من ایمان دارم با رقص و پایکوبی که در چهار شنبه سوری مردم نشان دادند علیه اسلام ناب محمدی این آقایان و اشک زاری، امسال سال پیروزی است.

چالنگی: البته هیچ انتظاری هم نمیرفت که خامنه ای و رهبران حکومت دینی در ایران نیز سفره هفت سینی هم بچینند که نداشتند تفسیر شما را می شنویم ضدیت حکومت انقلابی ایران ریشه در کجا دارد ؟

شریعتمداری: خوشبختانه نوروز و این سنت را از دل طبیعت انتخاب کرده اند و چنان ودیعه پر باری است که با آن جنگیدن فقط کار احمق هاست متاسفانه در بین اینها این افکار زیاد بوده و فکر میکردند این سنت قدیمی را با گفتمانهای ایدئولوژیک جایگزین کرد ، و ایرانیان هوشمندانه طبیعی ترین حادثه را بعنوان روز نوروز انتخاب کرده اند و این همیشه پیروز است.

چالنگی : یکی از شعار هایی که داده میشد استقلال است این چه استقلالی است که امسال در شب عید همه چیز گران است و همه اینها را متوجه آمریکا میدانند و مسئولان ابایی هم ندارند از اینکه بیایند بگویند این آمریکا باعث این مصیبت ها شده استقلال یعنی همین ؟

نوری زاده: بگذارید برایتان بگویم رژیم نادان تا چه حد نادان است ۱۶ کشور نوروز را جشن میگیرند بطور رسمی این رژیم اگر معنی استقلال را میفهمید سازمان ملل آنرا جشن نوروز میخواند اینها اگر مفهوم و ارزش ایرانی بودن را میدانستند نوروز باید در ایران با شکوهتر از همه جا برگزار میشد شما ببینید رئیس جمهور افغانستان به شهر های مختلف میرود تا نوروز را جشن بگیرد به همراه مردمش ولی آدم خواران طالبان بمب گذاری میکنند و آدم میکشند در عراق با اینکه حدود صد کشته در اثر غرق شدن کشتی پیش آمد نوروز را جشن گرفتند یا در کردستان چه کردند اینها، این رژیم مستقل نیست برای اینکه نوکر روس هاست اینها همه چیز را فروختند چه چیز ما استقلال دارد ؟ ما تا خرخره مستعمره شدیم وقتی سجاده امان را چینی ها درست میکنند دیگه تکلیفمان مشخص است که چقدر مستقل هستیم!!!

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو