در این شماره از برنامه تفسیر خبر همراه با شما نگاهی خواهیم داشت به:
حکومت ایران چطور تعریف میشود با توجه به ساختارهای مختلف حکومتی در سراسر جهان،از طیف های مختلف استبداد تا طیف های مختلف دموکراسی
سفر حجت الاسلام شیخ حسن روحانی به عراق
آنچه که در آمریکا در مورد سیاست های حکومت فقیه در عراق گفته میشود و واکنش سخنگوی حکومت فقیه در ایران
پیامد های تحریم ها و سیاست روسیه در منطقه و موضوعات دیگر
میهمانان این برنامه آقای امیر طاهری روزنامه نگار سرشناس ایران
چالنگی: قبل از هر چیز در آستانه نوروز هستیم نوروز را شما در این سالها برگزار کردید و سفره هفت سین یا مراسم سنتی
طاهری: بله طبیعی است مانند تمام ایرانی ها، از قضا این هفته یعنی روز یکشنبه در لندن یک سخنرانی دارم راجع به نوروز و خانواده ملل ایرانی ، چون نوروز الان یک وسیله ای شده برای دور هم جمع کردن مللی که ریشه های ایرانی دارند ریشه های قومی فرهنگی تاریخی ، همه اشان میتوانند در چهار چوب یا زیر پرچم نوروز مناسبات جدیدی را بین خودشان بوجود بیاورند بشرط اینکه ایران که هسته مرکزی این خانواده هست در مسیر صحیحی قرار بگیرد و ایرانیت خودش را تاکید بکند یعنی برای ایرانی و خانواده ایرانی باشد. حدود ده کشور نوروز را بعنوان یک جشن ملی پذیرفتهاند و علاوه بر این یونسکو و سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم گرفتند که نوروز یک جشن جهانی است و از اینرو تصمیم گرفتند در داخل این ۱۹ کشور دیگر علاوه بر نظر سازمان ملل خودشان هم به عنوان جشن ملیشان پذیرفته اند ولی در مورد ما و تاجیکستان و کرد های عراق و ترکیه و سوریه نوروز یک جایگاه بخصوصی دارد و صحبت من در روز یکشنبه راجع به این خواهد بود که چطور از این همبستگی نوروز استفاده کنیم برای یک همبستگی سیاسی و فرهنگی و معنوی، الان کشور های دوستدار فرانسه برای خودشان یک گروهی دارند و یا سلسله کشور هایی هستند که در محیط انگلیس زبان باهم هستند و کشور های عرب اتحادیه عرب را دارند و کشور های لاتین ملکاسو را دارند هر بخش از جهان را نگاه کنید حول یک نقطه مشترک جمع شده اند . در مورد ایران فرهنگمان است که از چین تا حبشه رفته است و این همبستگی فرهنگی را دوباره باید زنده بکنیم و به آن شور و هیجان بدهیم و از شور آفرینشی که در همه کشور ها وجود دارد استفاده بکنیم بنابراین خانواده ملل نوروزی میتواند یک واقعیت سیاسی بشود در آینده.
چالنگی: خوب تمام این اتحادیه ها و تمام این تجمعات ، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب اینها عملا دولت هایی تمایل به چنین تشکلاتی داشته اند در ایران پیش از انقلاب متصور بود بخصوص بعد از فروپاشی شوروی ابراز تمایل ها بسیار زیاد بود اما با حکومتی که الان بر سر کار است و از روز نخست راجع به مراسم نوروز و چهار شنبه سوری چه سخنانی گفت آیا با چنین حکومتی میشود چنین اتحادی سخن گفت و رسید .؟
طاهری: اینها موفق نشدند و راجع به ملت ایران هر ملتی نسبت به زبان خودش گرامر و دستور زبان خودش را دارد ،ایران هم دستور زبان و گرامر خودش را دارد بعنوان یک ملت و تحولات تاریخی در ایران نسکافه ای نیستند که فورا انجام بشوند ، ایران تاریخ فست فودی ندارد منتها ما در دنیایی زندگی میکنیم که میخواهیم همه چیز فوری انجام شود من یک دید دراز مدت دارم ایران از این مرحله بیرون میآید و تردیدی نیستش ، و حکومت کنونی یک پدیده گذرایی هستش ،همانجور که در ایران موقعی حکومت های مختلفی آمده اند ولی ایران است که می ماند مثلا خمینی میشود یک پانویس و حاشیه کوچکی در تاریخ ایران من دارم فکر آینده بعد از جمهوری اسلامی را میکنم پرانتز که بسته شد ما آماده باشیم که چیزی که شایسته ملت و فرهنگ ایران است را داشته باشیم من صحبت پان ایرانیسمی هم نمیکنم این مللی که باهم این وجوه مشترک فرهنگی را دارند از این وجوه مشترک استفاده بکنند و در دنیای امروز که دنیای دسته بندی های ملی است و می بینید اقوام دور هم جمع شده اند بجز ما ؟ ما بتوانیم دور هم جمع بشویم الان من میتوانم بگویم خیلی ها از آذربایجان شوروی سابق باهاشون در تماس هستم و علاقه مند هستند که به ایران برگردند و برگردند به خانه مادری و پدریشان ، کشش به ایران یک کشش خانوادگی و فرهنگی است نه یک کشش مذهبی و مادی و اقتصادی در جاهایی که ایران حضور نظامی نداشته است هم این جاذبیت فرهنگی ایرانی وجود دارد مانند چین و هند .
چالنگی : همین اتحادیه اروپا درست است مشکلاتی دارد ولی بسوی یکی شدن میروند الان شما به این موضوع اشاره میکنید که فرهنگ ایران یک جغرافیایی بزرگتر از ایران است ولی در همین شرایط ما میبینیم که گروههایی که معلوم نیست نماینده چه افرادی هستند بعنوان اقوام ایرانی اینها صحبت از ملیت های مختلف میکنند ونوع جغرافیای سیاسی ایران یا تاریخ معصر ایران که از درون آنه پیشه وری ها در آمده است خودمختاری های خیلی روشنی نیست اینها را شما بعنوان یک روزنامه نگار با سابقه طولانی چه خواهید گفت
طاهری: ببینید من یک ایرانی میخواهم که درش همه عقاید آزاد باشد حتی عقاید تجزیه طلبان یعنی یک حزب تجزیه طلب درست بکنند و ما هم با هاشون بحث میکنیم و مردم رای میدهند و من یکی از خوشبختی هایم اینست که به تمام ایران سفر کردم تماسهایی خیلی خوب داشته ام فراموش نکنید زمانی که من سر دبیر کیهان بودم ۶۰۰ خبر نگار داشتیم در سراسر ایران و اینها ما را مطلع میکردند از هرچه در ایران میگذشت من در ایران هیچ موج تجزیه طلبی نمیبینم نه آنموقع و نه الان مثلا پیشه وری و قاضی محمد آنه خواستار تجزیه آذربایجان نبودند مثلا قاضی محمد میگوید هر کجا کرد هست آنجا ایران است در جنگ آفرین سوریه کردهای سوریه برای کوبیدن جمهوری اسلامیکه بگویند این رژیم ضد ایرانی هستش همین جمله قاضی محمد را میگفتند پس شما که ایرانی هستی نباید بیایی کرد ها را بکشی بنفع بشار اسد برعکس باید در کنار ما باشی !! و نکته مهم دیگر صحبت از فدراسیون است که بمعنای دور هم جمع شدن واحد های حکومتی که قبلا وجود داشته در ایران که قبلا وجود نداشته است در ایران اقوام مختلفی که وجود دارند اینها مثل جویبارهایی هستند که همه اشان در یک رودخانه به نام ایران میریزند و از آ» بیرون نمیریزند به نظر من این مسئله تجزیه را جمهوری اسلامی برای ترساندن مردم دنبالش هست که اگر ما برویم ایران سوریه خواهد شد . و این تانگو را دوتایی شان با هم میرقصند و اسم این سوریه را فرانسوی ها گذاشتند چون قبلا اسمش شام بود بکلی یک چیز متفاوتی است مثل سیب با پیاز نه اینکه سیب بهتر است یا پیاز دو چیز کاملا متفاوت هستند ما حاضریم محیط باز باشد و دو طرف حاضر باشند . سیاسمت مداری که بخواهد سیاست خود را با ترساندن مردم پیش ببرد از خوش مطمئن نیست ترساندن کار کسانی است که خودشان ترسیده اند و این رژیم چون خودش ترسیده است و دوران مصرفش تمام شده میخواهد ترس خودش را بین مردم منتشر کند.
چالنگی: الان ما مبیبنیم در افغانستان و عراق که شعار میدادند بر علیه ایران و دخالت های جمهوری اسلامی، کشور های شمال ایران حتی تاجیکستان ،ایران چه میکند ؟
طاهری : وقتی میگویید ایران این را فراموش نکنید که دو ایران وجود دارد یک ایران با دارودسته خمینی که اینها نماینده ایران نیستند ولی فعلا در ایران مسلطند با اسلحه و پول، شبیه اینکار در اتحاد جماهیر شوروی داشتیم در اتحادیه شوروی که مرکزش روسیه بود بعنوان مرکز اسلاو ها جذابیت داشت و دور این واقعیت فرهنگی روس بلاروس ها و بقیه اقمار اسلاو متحد میشدند ولی گرفتاری روسیه این بود که تبدیل شد به یک ایدئولوژی و میخواست این ایدئولوژی را تحمیل کند بر همه اسلاوها بنابراین مجبور بود تانک به چکسلواکی بفرستد یا لهستان را سرکوب بکند ………………
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.
یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو