تفسیر خبر چهارشنبه ۱۵ اسفند

در این شماره از برنامه تفسیر خبر از لندن نگاهی خواهیم داشت به:
بیش از چهل سال از انقلاب ایران مردم چه حقوقی از لحاظ شهروندی دارند؟
چرا در ایران بگیر و ببند ها همچنان ادامه دارد و چرا زندانهای ایران پر است از کسانی که در ارتباط با حقوق شهروندان ایرانی فعالیت میکنند بانوانی مانند نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر چرا در زندان است؟ و وکلای دادگستری دیگر
تعداد زندانیان سیاسی در ایران چیست؟ چرا حکومت ایران از گشودن درهای زندانهای ایران بر روی ناظران بین المللی مربوط به حقوق بشر خودداری میکند ؟
چرا وزیر خارجه حکومت ایران محمد جواد ظریف بی پروا در برابر دوربینهای خبرنگاران غربی براحتی منکر وجود زندانیان سیاسی میشود؟
چرا در حکومت ایران مجازات ها گروهی است در حالی که همراه با خانم نسرین ستوده همسر او نیز آقای رضا خندان مدتها در زندان بوده است و خانوادههای دیگر وضعیتی اینچنین دارند .پرسش ها در این زمینه ها زیاد است .
در نیمه نخست برنامه درمیان خواهیم گذاشت پرسشهای خود را در ارتباط با خانم نسرین ستوده با همسر ایشان آقای رضا خندان که از تهران با من و شما خواهند بود

چالنگی :سرکار خانم نسرین ستوده میهمان ما بیشتر بوده اند و آقای خندان اولین بار است که میهمان برنامه تفسیر خبر هستند و به ایشان سلام میگوییم و امیدواریم روزگار خوشی برای شما و همسرتان و همه در بندیان بوجود بیاید.
آقای خندان به ما بگویید پرونده هایی که برای همسرتان ساخته شده چیست ؟

خندان :همانطور که میدانید همسر من بیست و سه خرداد امسال بازداشت شد علت بازداشت مربوط میشد به پرونده ای که چند سال قبل طی حکمی و در دادگاه غیابی به ۵ سال حبس محکوم شده بودند ، البته در آن دادگاه سعی کرده بودند حاضر بشوند و بخاطر نوع پوشش در ورودی دادگاه انقلاب ممانعت بعمل آورده بودند و طبعا چون وکیلی هم نداشتند دادگاه بصورت غیابی برگزار شده بود و تا چند سال بعد ما خبر نداشتیم که دادگاه برگزار شده و حکمی صادر شده است. که ۵ سال حکم صادر شده بود که با همین حکم بازداشت کردند و به دادسرای اوین منتقل کردند همانجا ایشان با پرونده جدیدی روبرو شده است که منجر به صدور کیفر خواستی گردیده که ۷ اتهام خیلی سنگین به ایشان نسبت داده اند و تشکیل پرونده داده و به دادگاه فرستاده اند و نهم دی ماه امسال دادگاه برای دومین مرتبه و بدون حضور وکیل برگزار شده که ایشان در زندان بودند و معترض بودند که اجازه گرفتن وکیل اختیاری نداشتند و نمیتوانستند وکیل داشته باشند سعی کردند که از حضور در بازپرسی و دادگاه خوداری کنند و اینکه در پرونده دوم حکم ایشان صادر شده و تا کنون حکمی به ایشان ابلاغ نشده است اما گزارشی که سازمان عفو بین الملل صادر کرده است در آن به مجموع اتهاماتی که به ایشان وارد شده اشاره کرده و گفته که ایشان با ۳۴ سال حبس ممکن است روبرو باشد همچنین مجازات شلاق در پرونده ایشان خواهد بود در صورتی که تمام این اتهامات در دادگاه پیرفته بشود. الان که نزدیک به ۸ ماه است که در زندان هستند بصورت بازداشت موقت هستند و هیچ حکمی ندارند که در زندان بمانند.

چالنگی: اتهامات چه هست؟

خندان: اتهامات متعددی ایشان دارند چیز عجیب اینکه ایشان یکبار در سال ۸۹ بازداشت شدند و هم در پرونده سال ۹۵ که منجر به حکم ۵ سال زندان شد و هم در پرونده اخیری که جدیداً به دادگاه رفته، در تمام اینها دو اتهام مشخص است تبلیغ علیه نظام و تبانی و اجتماع بر علیه نظام که در سه پرونده موجود است و یکی از اتهامات ایشان عضویت در کانون مدافعان بشر بوده است توجه داشته باشید ایشان یکبار با این اتهام محاکمه و مجازات شده اند در سال ۸۹ و سال ۹۵ دو مرتبه عضویت در کانون مدافعان به ایشان ابلاغ شده که غیابی محاکمه شده و منجر به صدور حکم شده و در پرونده سوم اینبار به همین اتهام کانون مدافعان متهم شده اند و همچنین به تشکیل کلیسای خانگی که حوزه فعالیت ایشان نبوده حتی شاید خودش نمیدانسته است که موضوع چیست و خبر ندارد در کیفرخواست اشاره دارد در پرونده دوم ایشان به تحصنی که در مقابل کانون وکلا داشته اند و به حمایتی که از دراویش کرده اند اینها بخشی از اتهامات ایشان هستند و از جمله اتهامات ایشان دریافت مبلغ ۵۰ هزار یورو از پارلمان اروپا بابت جایزه ساخاروف و ایشان را متهم کردند به دریافت چنین پولی برای فعالیت های ضد نظام در حالی که این جایزه ای بوده و هیچ وقت ایشان این پول را دریافت نکرده است . جایزه ساخاروف را بر مبنای فعالیت های حقوق بشری میدهند ولی اینجا جرم تلقی کرده اند گرفتن چنین مبلغی را.
چون این مبلغ باید با حضور ایشان پرداخت شود که ایشان نرفته اند البته این جایزه را بهمراه آقای جعفر پناهی برده بودند و ملاقاتی هم با نمایندگان اروپا داشتند که چنین مبلغی پرداخت نشد و اصلا چنین سیستمی که پول را با چمدان بیاورند وجود ندارد ولی اینها این اتهام را زده اند.

چالنگی : جایزه ساخاروف اگر مبلغی هم شاملش میشود به خودی خود در هیچ جای جهان جرم نیست بجز در ایران که در حال حاضر دفاع از حقوق بشر هست که جرم است .

خندان: محور اتهامات همسر من مربوط به دفاع از حقوق بشر میشود و دفاع از پرونده های سیاسی است و این مشکلی است که با خانم من یا خانم عبادی و آقای سلطانی و سیف زاده و بسیاری از وکلا که شما شاید حضور ذهنتان بهتر باشد و میدانید مشکل اصلی شان اینست که علاقه ندارند وکلا در این گونه پرونده ها ورود کنند و دخالت کنند.

چالنگی : مجموعا تا به امروز ایشان چقدر زندان بوده اند؟

خندان: تقریبا سه سال پیوسته در دوره قبل بوده اند و الان هم نزدیک به ۸ ماه است که در بازداشت هستند مجموعا سه سال و هشت ماه.

چالنگی: شما را هم دوره ای همراه ایشان به زندان بردند ؟

خندان : بله همینطور است من یکماه و نیم بعد از بازداشت خانمم توسط وزارت اطلاعات با حکم دادسرای اوین بازداشت شدم البته احضار شده بودم برای سئوال و گفتگو اما بعد از آنکه حاضر شدم و مصر بودم که در حضور وکیل اختیاریم صحبت بکنم بازپرس مربوطه عصبانی شد و سه اتهام که معادل ۱۶ سال حبس است مرا محکوم کرد و گفت بابت آن باید ۷۰۰ میلیون وثیقه بگذارم تا بتوانم بیرون بروم من قبول نکردم چون کاری نکرده بودم در نتیجه عملا بازداشت شدم ابتدا به ۲۰۹ و چند روز بعدش به بند عمومی اوین منتقل شدم و مدت ۴ ماه در زندان بودم.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو