تفسیر خبر سه شنبه ۱۴ اسفند تکرار

در این شماره از برنامه تفسیر خبر از لندن نگاهی خواهیم داشت به:
اما در آستانه نوروز مردمان ایران چهل سال پس از انقلاب اسلامی در ایران چه وضعیتی دارند؟ انقلاب اسلامی در زمینه اقتصادی آموزشی و سیاسی و عرصه های دیگر چه چیزی را تحویل گرفت و پس از چهل سال ایران از این بابت ها در چه وضعیتی است.؟
در این چهل سال تشکل های مختلفی در ایران و در خارج از ایران برپا و برگزار شد باهدف بهتر شدن ایران یا برای آینده ای برای ایران در این مسیر به تازگی همانگونه که بیشتر اطلاع یافته اید تشکل تازه ای برای نخستین بار شکل گرفت و در واشنگتن اعلام موجودیت کرد بطور رسمی با نام و عنوان ققنوس پرنده ای که از خاکستر خود بر خواهد خواست در زمینه های مختلف همانگونه که استنباط شده است در زمینه های علمی پزشکی و زمینه های گوناگون دیگر ، کارشناسان و متخصصان بلند پایه و ارشدی که بسیاری از آنها در دانشگاههای مختلف در آمریکای شمالی و اروپا مشغول هستند و در گامهای بعدی کارشناسان دیگری به این تشکل خواهند پیوست.
در این شماره از تفسیر خبر با من و شما هستند آقای دکتر الله یار کنگر لو مدیر پروژه ققنوس از نیویورک و آقای دکتر نامدار بقایی یزدی که از لندن با ما هستند مسئول محیط زیست و آقای دکتر عطا هودشتیان مسئول سیاست و روابط بین الملل که از تورنتو با ما خواهند بود.
جویا خواهیم شد آنچه را ققنوس تا کنون انجام داده و گامهای بعدی را برای آینده ای بهتر برای مردم و نسلهای آینده و احتمالا مردمان دیگر کشورها .
چالنگی :آقای کنگرلو قائدتاً شما مسئولیت پروژه ای را دارید که بطور اختصار از زبان شما میشنویم که هدف از این تشکل که در نشست واشنگتن شاهزاده رضا پهلوی آن را اعلام نمود هدف چه هست؟براساس آنچه که در نشست واشنگتن گفته شد از زبان شما میشنوند ؟

دکتر کنگرلو: ما کشوری هستیم که در ۴۰ سال گذشته دارای یک موقعیت خیلی پابلیکی داشته در روابط بین الملل و اقتصاد آن که یک قسمت از واقعیت است، و قسمت دیگر واقیت کشور ما تاریخ و فرهنگ کشور ماست ، که علم جایگاه بسیار ویژه ای دارد و ما در تاریخ معاصر خودمان داشتیم نهادهایی که صرفا به علم میپردازد و در آن نهاد به تمام مسائل ایران میپردازند به هر مسئله ای که دامنگیر کشور ما شده است البته این مربوط به نهاد های مدنی جامعه میباشد . بطور کلی در کشور های مدرن نهادهایی وجود دارند که خودشان را صاحب نظر های اجتماعی میدانند و آن سازمانی را که نمایندگی میکنند را به عرصه عموم ارائه میکنند تا این عموم فقط از یک منبع تغذیه نشود در مورد اداره جامعه و نوع اداره آن . ما میخواهیم ققنوس مستقل باشد از هر گونه سازمان سیاسی دیگری که تعدادی دانشمند و فیلسوف را دور هم جمع کرده که اینها در باره ایران بدون هرگونه وابستگی فرقه گی و ایديو لوژی صرفاً علم را به مسائل اجتماعی ایران بیاورند و این در مقابل نظرهای ایدئولوژیک که رنگامیزی شده است قابل مقایسه قرار بگیرد ما میخواهیم جامعه مدنی ایران را توانمند کنیم تا دانشمندانشان را به مسئولیت های حادی بگماریم. تا در موردش پژوهش هایی انجام دهند و این را در مقالات و سایت ما منتشر میکنند تا مردم ایران مطلع باشند چگونه جامعه اشان اداره میشود و چگونه باید بشود.
ما در ققنوس ۱۴ بخش فعلا داریم که امید واریم در آینده بیشتر بشود و دو بخش آن چیزی است که شما نام بردید یکی در بخش محیط زیست است که دکتر بقایی اینجا حضور دارند اداره خواهند شد و دیگری در بخش پزشکی و تن و روان که دکتر کاوه راد هست و سعی میکنند با کسانی در خارج و داخل ایران کسانی که تخصص دارند و یک خورده راه علمی دارند و راه حل تخصصی دارند تماس حاصل کنند و شروع کنیم به تقدم و تاخر دادن به مسائلی که دامن گیر جامعه ما هست. و در موردشان راه حل ارايه بدهیم.

چالنگی: آقای بقایی شما در زمینه محیط زیست چه برنامه هایی دارید و در چه زمینه هایی هست و به چه شکل به اجرا در خواهد آمد .؟

دکتر بقایی : ببینید مسئله محیط زیست همانطور که بارها هم فرمودید در موردش صحبت کردیم و میدانیم که مشکل محیط زیست یکی از مشکلات بزرگ ایران است مثلا کمبود آب و محیط زیست که میدانیم که چقدر مشکل بزرگی هستش باید در مرحله اول به اینها بپردازیم و چاره اندیشی بشود و ما این را در حوزه عملیات و کار ققنوس در حقیقت اینکارهای تحقیقاتی و پژوهشی را انجام دهیم و ببینیم در هر مرحله ای چه باید کرد، در صد بزرگی از مشکلات از جمله بیکاری ویا خیلی مسائل دیگر راه حل های علمی و تخصصی و پژوهشی دارد که متاسفانه در جمهوری اسلامی به خیل اینها رسیدگی نمیشود و یا وقتی نمیگذارند تا قدم بردارند ولی ما هدفمان اینست که این دانشمندان که دلسوز مملکت هستند چه در خارج و در داخل به هم نزدیک بکنیم و با تشریک مساعی که با هم میکنیم بتوانیم اینها را سرو سامان بدهیم و ما باید از نظرات علمی و پژوهشی این دوستان استفاده ببریم و نهایتا در داخل ایران بتوانیم در ایران ارتباط پیدا کنیم من که چهل سال دور بوده ام از ایران نمیتوانم از اینجا ببینم که مشکل چیست، باید از کسانی که در داخل ایران هستند اطلاعات را بگیریم و با کمک هم آنرا حل کنیم.

چالنگی:سیاست خارجی ایران تغیرات ۱۸۰ درجه ای داشته از پس از انقلاب و شما بعنوان مسئول سیاست خارجی و روابط خارجی که انجام میدهید چیست؟

دکتر هودشتیان : در حوزه سیاست روابط بین الملل من مسئولیتی دارم که کار را با تقسیم وظایف با همکاران دیگرانجام بدهیم و این کار در آغاز اقدامات اولیه خودش است و این مهم است . پروژه هایی که داریم مربوط میشود به اینکه چگونه ایران ما بعد از چهل سال با حضور جمهوری اسلامی که نوعی اعلام جنگ به جهان کرده است بتواند برنامه ای به سوی صلح اتخاذ کند و با منطقه و جهان اعلام صلح بکند بجای اعلام جنگ………………
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو