پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۹ اسفند

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم . سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست و با ایشان در ارتباط با استعفای محمد جواد ظریف و مسائل مهم داخلی و منطقه ای به تبادل نظر خواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد.
دکتر نوری زاده : بشار اسد به ایران میآید و اصلا ظریف خبر ندارد شب قبلش شورای امنیت ملی جلسه دارد و کارها تقسیم شده است به ظریف نمیگویند که فردا بشار به اینجا میآید اول با خامنه ای دیدار دارد و بعد با روحانی است. داستان اینست که شما تو بازی نیستی خیلی به ظریف بر میخورد ، دوست نازنین این ماجرای ظریف چه بود ؟

دکتر سازگارا: ببینید من فکر میکنم ماجرای آقای ظریف ایشان دو ماه قبل هم استعفا داده بود ، و خامنه ای گفته بود صلاح نیست و به سر کار برگردد،بعد از آن ماجراهای تروریستی که در اروپا کشف شد در همین برنامه هم بررسی کردیم و گفتیم که ظریف حق دارد،و میگوید مرا میفرستید با اروپایی ها روابط را عادی کنم و از آن طرف گروه تروریستی میفرستید!! ولی بهر حال برگشت سرکار ، اما اینبار استعفایش را علنی کرد و در فازی دوپهلو در اینستاگرام عنوان کرد.

میشود در سه سطح بررسیش کرد ،سطح اول این بیماری است که در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و از روز نخست تا بحال بوده است و آن اینست که نهاد های موازی همدیگر وجود دارند من یادم هست در دولت بازرگان و در انشعابیون نهضت ملی بودیم و شبها دکتر حبیبی هم میآمد وقتی دولت بازرگان استعفا کرد ایشان هم وزیر بود آن موقع ،میگوید در نخست وزیری نشستیم و از طرف شورای انقلاب آقای اردبیلی آمد و من به ایشان گفتم متاسفم که شما آمدید که آدم نرم و آرامی هستید ،خلاصه منتظر دعوا بودند با مثلث خامنه ای و بهشتی و رفسنجانی ، ایشان میگوید من به آقای حبیبی گفتم حالا که آقای بازرگان استعفا داد و ما میرویم ولی شما این قصه را تمامش کنید که به موازات هر وزارت خانه یک نهاد موازی درست کرده اید وزارت مسکن ،بنیاد مسکن دادگستری ، دادگاههای انقلاب و….

میخواهم بگویم این قصه تا همین حالا ادامه دارد. این دراکثر انقلابها بوده ولی بعد از مدتی یک کاسه میشوند و مثل جهاد که در وزارت کشاورزی و کمیته ها که در نیروی انتظامی ادغام شدند این ماجراها حل نشده تا به امروز.علتش هم اینست ما یک رهبر داریم که برای خودش یک دولت تمام عیار است و یک رئیس جمهور داریم در راسش ، فرض کنید سپاه با ارتش ،دادگاههای انقلاب با دادگستری بعد تازه در درون دستگاههای دولتی ده ها نماینده ولایت فقیه شبکه بزرگ و گسترده از دانشگاه تا پادگان گسترده است و در وزارت خارجه هم مدتهاست که نیروی قدس سپاه در منطقه دست کم از افغانستان تا ونزوئلا در سیاست خارجی حضور دارد و سفیر میگذارد و بشار به ایران میآورد و میبرد و هزاران کار دیگر ، در همین قصه اخیر حتی گفتند که سفارت جمهوری اسلامی در دمشق اصلا خبر نداشت بشار اسد دارد به ایران میرود ، لابد پولش تمام شده بوده و احتیاج فوری داشته ،قاسم سلیمانی هم اورا زیر بغل زده و به ایران آورده است ونمیدانم این عجله سفر یکروزه بابت چه بوده است ،که یک وزیر استعفا داد و یک روزنامه توقیف شد.روزنامه قانون میهمان ناخوانده نوشت و توقیف شد.

این بنظر من حل نمیشود ظریف هم به سر کارش برگشته . شبی در منزل آقای بوش خانم رایس هم بود و من بغل دست ایشان نشسته بودم و او گفت در سال آخری که وزیر امور خارجه بوده من یک پیغام از منوچهر متکی دریافت کردم وزیر خارجه وقت که ایران حاضر است بر سر میز مذاکره بیاید بشرطی که بغیر از مسائل اتمی بقیه مسائل عراق و افغانستان و منطقه راهم باهم مذاکره کنیم. ایشان گفت ما هنوز داشتیم نامه را بالا و پایین میکردیم که نامه دومی بدست ما رسید که قاسم سلیمانی نوشته بود که گفته بود در مسائل افغانستان و عراق با ما باید مذاکره کنید و متکی حق دخالت ندارد من به خانم رایس گفتم قاسم سلیمانی راست میگوید وزیر امور خارجه هیچ کاره است، او گفت ما هم میدانیم ، گفتم خوب شما چیکار کردید ؟، گفت ما جواب هیچ کدامشان را ندادیم. البته بعدا در دوره اوباما تبدیل شد به مذاکرات هسته ای و پیشنهاد همین آقای ظریف هم بود و گفته بود بقیه مسائل را کنار بگذارید و فعلا همین مسئله اتمی را بیایید به مذاکره بنشینیم ، اینکه بعضی ها میگویند این استراتژی غلطی بوده و الان هم صحبت از این هست که اگر با آمریکاییان صحبت کنند همه کارت ها را روی میز بگذارند.
البته آمریکاییها هم سر موشک و تروریزم اینها هم همین را میخواهند .بنابراین این قصه قدیمی است و چهل سال ادامه داشته و حل نخواهد شد و دوگانگی بین رهبری و نهاد های زیر نظر رهبر و دولت ونهاد های زیر نظر دولت به قوت خودش باقی است .
اما دولایه زیر تر هم میشود رفت اجازه بدهید لایه زیر زیررا بگویم اول، در حکومت های توتالیته سه فاز حکومت های توتالیته دارد فاز اول با انقلاب و پشتوانه مردم به سر کار میآیند و و کشت و کشتار میکنند و مستقر میشوند و بعد بحران نا کارآمدی و عدم کارایی باعث میشود مردم ریزش بکنند ازآن ، وقتی به جایی میرسند که مردم نصف نصف هستند میروند سراغ رفراندوم و اصلاح کردن خودشان که شکست میخورند و میرسند به فاز سومی که در این فاز دیگر اکثریت مردم پشت کرده اند به حکومت و برای حکومت مشروعیت قائل نیستند و بحران ناکار آمدی پیدا میکند و مشکلات مردم را نمیتواند حل کند و مسآئل درون حکومتی که در تمام حکومت ها مشترک بوده ،.

طبقه جدید فاسد نیرومندی میشوند مثل اتفاقی که در شوروی افتاد در این فاز حکومت های توتالیته نمیتوانند خودشان را اصلاح کنند چون اگر به سراغ اصلاح کردن بروند وا میروند ،خودشان به خودشان بی باور میشوند به اهدافش بی باور میشوند در نتیجه ناچار میشوند که استوانه حکومت را کوچک کنند و خودی ها ریزش میکنند و قدرت را بسته ترش بکنند . این شرایط در فاز سوم الان کاملا در ایران دارد اتفاق میافتد ، بسیاری از کارگزاران حکومت به خود شعارهایشان باورندارند، اینروزها خامنه ای با هرگروهی حرف میزند امید میدهد که ما قوی تر شده ایم و آمریکا دارد شکست میخورد و از آن مالیخویی هایی که ایشان دارد صد سال است که در دنیا ازدواج سفید و نقشه کشیدند و سرمایه داری صهیونیست ، همین افکار نشان میدهد که مالیخولیا دارد .

نفر دوم این مملکت یعنی روحانی به این حرفها اعتقاد ندارد ،چه برسد میدران میانی و وزرا و حتی در دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی هم دیگر به ایشان اعتماد ندارند .اینجا اتفاقی که افتاده اینست که ناچار هستند استوانه قدرت را کوچکتر و سخت تر و تسویه بکنند بهمین دلیل هم آدمکش تر شدند و خشن تر شدند و دویست و شصت، هفتاد تا امام جمعه عوض کرده و فرماندهان نظامی را تغییر داده اند و تحمل اما و اگر را هم ندارند .
بنابراین ممکن است با پا در میانی خامنه ای ظریف برگردد ضمن اینکه برگشته، و همه کارشناسان و و کارمندان وزارت امور خارجه ناراضی هستند .اما همین اتفاق در وزارت نفت هم دارد میافتد و در وزارت ارتباطات هم هست حتی آذری جهرمی را دارند برایش پرونده درست میکنند و تهدید به انفصال دائم از کار دولتی شده است. واین ماجرا به نظر من ادامه پیدا خواهد کرد و تمام شدنی نیست در این فاز و بر محوریت آقا مجتبی که از پدرش هم آدمکش تر است ادامه پیدا خواهد کرد .
با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو