تفسیر خبر سه شنبه ۳۰ بهمن تکرار

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به:
زمینه های پدید آمدن انقلاب اسلامی در ایران و یا هر اسم دیگری که در آغاز داشت و نهایتاً انقلاب اسلامی نام گذاری شد
و اینکه آیا دولت های خارجی در این انقلاب دست داشتند یا نداشتند و پیامدهای آن در چنین روزهایی پس از آنکه پیروزی انقلاب خوانده شد آغاز اعدام در پشت بام مدرسه علوی که تا به امروز به شکلهای مختلف در ایران ادامه یافته است
و وضعیت کنونی آیا آنگونه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دولت فقیه میگوید همه مردمان ایران در یک کشتی هستند حکومتی ها و مردم؟ یا میان مردم و حکومت فاصله ای عمیق است از جمله فاصله اقتصادی؟
و سرانجام اینکه ایران برای برون رفت از این مخمصه کنونی و مردمان ایران برای داشتن سفره ای شایسته چه باید کرد؟ و چه مسیری پیش روی مردمان است برای آینده ای بهتر و برای برچیدن زندانهای عقیدتی و سیاسی؟؟؟
میهمانان این شماره از برنامه تفسیر خبر آقایان توفیقی پزشک و تحلیلگر سیاسی و خسرو فروهر تحلیلگر سیاسی

چالنگی: واقعا نسلی که ایشان اشاره میکنند نسلی سوخته است یا اینکه ظریف میگوید همه ما دریک کشتی سوار هستیم اعم از امثال آقای فروهر و همه حاج آقا زادگان همه در یک کشتی سوار هستند؟؟

توفیقی: البته بستگی دارد به زاویه دید؟ اگر از دید ظریف بخواهید نگاه کنید ایشان خودش را وزیر خارجه حکومت اسلامی میبیند که در حال حاضر حکومت میکنند در ایران و از دید ایشان همه مردم در یک کشتی بنام کشتی نظام جمهوری اسلامی قرار دارند، اما بنظر من واقعیت ها چیز دیگری است چهل سال پس از برپایی حکومت جمهوری اسلامی وقایعی اتفاق افتاده و تجربه ای که مردم ایران از حکومت دینی داشتند بنظر نمی آید سرنشینان این کشتی جمع بزرگی ایرانیان را در بر بگیرد، و اینکه آیا نسلی که در سال ۵۷ انقلاب کرد و البته الان ما شاهد نسل دوم بعد از انقلاب هم هستیم اینکه الان اینها در چه وضعیتی و چه شرایطی دارند بررسی میدانی دقیقی نیست که من بتوانم با استفاده از عدد بگویم چقدر از اینها مثلا از بروز این انقلاب و تغییر نظام حکومتی امروز آنها راضی و چقدر ناراضی هستند.

اما وقتی نگاه میکنیم به شرایط اجتماعی و نگاه میکنیم به اعتراضات گسترده ای که در جامعه وجود دارد و وقتی نگاه میکنیم به تلاشهای که برای اینکه مردم را مجبور به ماندن در قید و بند نظام اسلامی بکنند، تصور میکنم که جمع بزرگی از ایرانیان امروز از شرایط امروز ناراضی هستند و جمهوری اسلامی را براورده کننده مطالباتشان نمیدانند. ولی همینجا هم باید به این نکته اشاره بکنم که نارضایتی مردم هم از جمهوری اسلامی به مفهوم طرفداری از نظام پادشاهی و اینکه در واقع بنوعی حسرت نظام گذشته را داشته باشند نیست، البته قابل انکار نیست که بخشی از جامعه ما طرفدار نظام پادشاهی است و در سال گذشته هم دیدیم که شعارهایی به نفع خاندان پهلوی و بزرگداشت رضا شاه پهلوی داشتند و ابراز طرفداری از شاهزاده رضا پهلوی . اما در هر حال ما امروز درگیر نظام جمهوری اسلامی هستیم و برای عبور از کشتی متلاطم و گرفتار طوفان باید به فکر چاره بود .

چالنگی: بله باید دید این کشتی عیبش کجا هست و شناسایی نمود و آیا این کشتی قابل تعمیر و تعمیم هست یا اساساً طرحی نو در انداخت و کشتی نو، به آب.!!
تفسیر شما را میشنویم چرا نسل سوخته ؟ شما خودتان را نسل سوخته میدانید که دلائلش را میشود حدس زد و دید آیا واقعا نسل سوخته یا اینکه نسل فعال و با امید به آینده و در مورد آنچه که آقای توفیقی گفت؟

فروهر : باسپاس من میخواهم در آغاز تسلیتی بگویم به مردم ایران بیست ودوم بهمن آمد و گذشت و چهل سال از فاجعه ۵۷ که با قتل عام و کشتار میهن پرستان آغاز شد، چهل سال است که به کشتار مردم ایران ادامه میدهد و میشود نام نسل سوخته را بر آنها گذاشت، وقتی که می بینیم ایران در مقایسه با قبل در کجا ایستاده است برای همین من به همه ایرانیان که عاشق ایران هستند تسلیت باید بگویم چرا من و نسل من سوخته شدیم بخاط اینکه باید نگاه کنیم به بنیانگذار جمهوری اسلامی، کتابی بنام ولایت فقیه چند سال قبل از ۵۷ منتشر شده بود در لبنان و حتی در سخنرانی سیاوش کسراییان دو یا سه ماه قبل از فاجعه ۵۷ خود این شخص که از ارکان حزب توده و شاعر بود اشاره میکند به کل کتاب را خوانده و میگوید بروید و از این کتاب دموکراسی را یاد بگیرید.

در آنجا مشاهده میکنیم که برای خمینی همه انسانها برابر نیستند برای خمینی انسان شیعه اثنی عشری باورند به ولایت فقیه را داریم و بعد از آن انسانها درجه بندی میشوند و این درجه بندی ها تا به امروز ادامه دارد، یعنی آنچه که نفت فروخته شده به جیب چه کسانی رفته است نگاه حکومت اسلامی به ناسینالیسم ایرانی و هویت ایرانی چه بوده است آیا کلا این حکومت خودش را مدافع منافع ایران میداند و نشان داده ؟ آیا محمد جواد ظریف و چه اصلاح طلبان و چه اصولگرایان در خدمت این حکومت بوده اند آیا نگاهشان به منافع شهروندان ایران بوده ، و در سایه حکومت استبدادی و مرتجع آمدند و مردم ایران را سپر بلای خودشان نمودند . هشت سال جنگ ایران و عراق صد ها هزار جوان ایرانی کشته شدند و جانباز شدند و نزدیک هشت تا ده میلیون ایرانی این مملکت را باید ترک میکردند و شاید کسی در این مورد کمتر صحبت کرده استعدادهایی که در این مملکت پر پر شدند و نتوانستند استعدادشان را نشان بدهند خوانندگان زن و هنرمندانی که میتوانستند با هنرشان و دانشمندانی که میتوانستند با دانششان به ایران خدمت کنند، امروز ایران در فرار مغز ها شماره یک است اینجاست که باید به آینده ایران نگاه کنیم……
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو