تفسیر خبر چهار شنبه ۱۷ بهمن

در این شماره از برنامه تفسیر خبر و در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نگاهی خواهیم داشت:
انقلاب اسلامی چه پیامدهایی برای ایرانیان داشته است ؟ در ارتباط با سفره مردم و طبقه متوسط مردم که قدرتمند ترین طبقه بود چه وضعیتی یافته است؟ و حضور ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی چه تاثیری داشته است؟ و ایران با ادامه این حکومت فقیه به کجا خواهد رفت و راه برون رفت ازمشکلات کنونی کجاست؟
میهمانان این برنامه آقایان رامین پرهام و محمد جعفری

چالنگی: شما به عنوان یک ناظر و از همراهان انقلاب این کارنامه را اگر بخواهید بصورت خلاصه به ما بگویید چه خواهید گفت؟

جعفری: این کارنامه دو صفحه دارد یکی که بر میگردد به اهداف انقلاب و تمامی ملت ایران و آنهایی که شرکت کردند و همه مردم بخاطر رشد و استقلال و آزادی مطبوعات و افکار و روزنامه ها و احزاب و بویژه آزادی رادیو تلوزیون مردم به صحنه ها آمدند و خمینی سخنگوی این مردم بود و بارها و بارها در پاریس در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی وعده وعید هایی به مردم دادند که اگر به اعتقاد من ۳۰در صد از این وعده ها را عملی میکرد الان ما در وضعیت دیگری بودیم و ایران ما گلستان بود این ورق اول بود که همه در آن شرکت کردند .
اما به محض اینکه خمینی پایش به ایران رسید آن ورق را برگرداند و در واقع از همان روز اول خط دیکتاتوری را درپیش گرفت و چون مسلط به افکار عمومی هم بود اگر کسانی در گوشه و کنار حرفهایی میزدند از آنها پذیرایی نمیشد و برعکس علیه آنها عمل میشد. بنابراین صفحه دوم این انقلاب صفحه ای است که اهداف انقلاب را منحرف کرده و به سمت استبداد و تمامیت خواهی آنهم نه معمولی بلکه استبداد و تمامیت خواهی دینی که بقول مرحوم نایینی از هر استبدادی خطر ناک تر است کشاند ،به همین علت است که ملت ایران دچار این استبداد مطلقه ولایت فقیه شدند این از دید من به پاشیدگی کشور انجامیده بعلاوه اینکه وضعیت معیشتی و اقتصادی و آبی و هر قسمتی از این مسئله را نگاه کنید بسمت قهقرا رفته و دلیل اصلی آن هم ولایت فقیه است. وقتی در یک کشور هشتاد میلیونی حرف یک نفر اول و آخر باشد طبیعی است که وضعیتش بهتر از این نمیشود.

چالنگی: تفسیر شما را میشنویم واقعا همه مردم ایران خواستار جمهوری اسلامی بودند و اگر بودند رسیدند به دوران بختیار چرا همراهی کردند با انقلاب کسانی که کارشناس بودند؟

پرهام : ببینید پارادوکس ایران یکی از مشکلاتی که کماکان هست یعنی دو ایران وجود دارد یکی ایران مهمان شما و یکی فکر میکنم که من بخشی از آن را به نوعی میتوانم نمایندگی بکنم، چرا این را میگویم بخاطر اینکه هرچه در گفته های آقای انقلاب اسلامی ما الان شنیدیم سرتا پا غلط است و حتی یک استدلال درست در آن وجود ندارد اینکه همه ملت ایران در آن انقلاب شرکت کردند غلط است، در سال ۵۷ ایران ۳۳ میلیون جمعیت دارد که ۷۵ درصد آن دهقان هستند که نه مشارکتی در نوفل نوشاتو داشتند و نه در نهضت آزادی داشتند که حلقه و تئورسین انقلاب بود و آقای رئیس جمهور اول خمینی از اعضای آن بودند و این ۷۵ درصد دهقان ایرانی کمترین مشارکت هم در راهپیماییهای خیابان شاهرضا و به همین علت اسمش را عوض کردند و گذاشتند انقلاب کمترین سهمی نداشت در نتیجه اگر بگوییم ۳۳ میلیون ایرانی شرکت در انقلاب کردند غلط است و اینکه بگوییم اینها آمدند که ما به آزادی برسیم و مطبوعات آزاد داشته باشیم و اهداف انقلاب آزادی بود و بعد منحرف شد این استدلال نخ نماشده ای است که سر تا پا غلط است .
حکومت اسلامی و ولایت فقیه در نجف نوشته شد و حدودا یک دهه پیش از انقلاب توسط اعضای نهضت آزای در نجف نوشته شد درسهای خارج از فقه خمینی در بیروت چاپ شد و توسط اعضای انجمن اسلامی دانشجویان و نهضت آزادی در اروپا و امریکا پخش شد اینکه حضرات بگویند ما آن کتاب را نخوانده بودیم و یا نمیدانستیم که اهداف این آقا چیست این یک نوع توهین به شعور مخاطب است ثانیاً چیزی است بین دروغ و خدعه ثالثاً شیعه تاریخش در ایران مشخص است یک مقدار رویش کار شده مثل زمان قبل از انقلاب نیست که رویش کار نشده بود کاستی های قبل از انقلاب چه در زمینه نشر و مطبوعات و آزادی های مشخص و درستی است که بحثش را میشد داشت و بعد از انقلاب مقداری پژوهش شده شیعه از وقتی با قزلباش و قزلباش آناتولی ترک زبان با همپیمانی با یک قبیله ترک زبان دیگر شیعه به ایران میاید از آن زمان تا به امروز تا زمان پایان قاجار تا انقلاب اسلامی شیعه بدنبال قدرت مطلقه بوده است . این را دکتر کشاورز در سه جلد کتاب به آن پرداخته است و چیزی نیست که حضرات بگویند ما آنموقع نمیدانستیم کسانی که چهل سال پس از انقلاب اسلامی نشریه اشان هنوز اسمش انقلاب اسلامی است نمیتوانند همچنین حرفی بزنند . رساله خمینی را که خوانده بودند خود مهملات آقای بنی صدر بنام اقتصاد توحیدی را که خوانده بودند و همان پیش نویس قانون اساسی که بود که سرتاسر ایران را اسلامی کرده بود و نمیشود اسلامیتش را حتی با رفراندوم بکنار گذاشت و اینکه میگویند انقلاب منحرف شد خواهش میکنم لا اقل به شعور مخاطب احترام بگذارند

چالنگی:ادبیاتی که میهمانان این برنامه استفاده میکنند و همدیگر را مخاطب قرار میدهند مسئولیتش بعهده خودشان است و از هرکس نام برده میشود در های برنامه تفسیر خبر بر روی آنها باز است برای حضور و پاسخ به پرسش هایی که هست.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو