پنجره ای روبه خانه پدری چهارشنبه ۱۰ بهمن

این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز مینماییم. سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان عزیز برنامه امروز جناب آقای نوید جمشیدی روزنامه نگار خواهیم نشست :
دکتر نوری زاده: اولین سئوالی که دارم اینست که با توجه به نوسانات ارز دوباره این بالا و پایین رفتن قیمت ارز بر اثر چه بود: که دوباره بسرعت بالا میرود توجیه بازار چیست ؟ توجیه دولت چیست؟

آقای جمشیدی : پیش از پاسخ به سئوال تشکر میکنم از لطفی که نسبت به من و خانواده ام داشتین . عرض کنم که این نوسانات ارز و این رشدی که در تابستان در ایران دیدیم نبوده ولی باز این رشد را داریم میبینیم و این رشد شدت گرفت و ادامه هم دارد قابل پیش بینی بود که این رشد وجود داشته باشد و اگر افتی در این ماهها ی پیش انجام شد آن غیر منطقی و غیر علمی بود و با زور و ضرب صورت گرفته بود طبیعتا قوه قهریه در هیچ موضوعی به اقتصاد نمیتواند جواب همیشگی را بدهد در واقع به بن بست میخورد که به اینجا هم رسیده ، یکسری از سایت های خبر رسان مربوط به ارز را جلویشان را گرفته اند ، دلالان خیابانی را برخورد کردند و صرافان را بشدت تحت فشار قرار دادند ،و با همه این کار ها بطور مقطعی این فشار را آوردند و چون مقطعی بوده این قیمت ها بر میگردد به جای اولش،این یکی از دلائل میتواند باشد و دلیل دیگر اکثر کارخانه های ما که تولیدی هستند مواد اولیه شان را وارد میکنند و معمولا این فصل از سال فصل شروع واردات اینهاست وثبت سفارش گذاشتن هاست و تا بعد از عید و اردیبهشت کالا برسد بدستشان ، این خودش دلیل عمده ای میتواند باشد و طبیعتا نزدیک شدن به پایان سال و شب عید و موضوعات سیاسی هم طبیعتا تاثیر دارد و روز دوشنبه خیلی از تجار ایرانی شاید منتظر بودند که برنامه سازو کار مالی ویژه اروپا تصویب و راه بیافتد که انجام نشد و تاثیرات روانی این کار و مجمو عا باعث بالا رفتن قیمت ارز میشود و این هم جزو ده ها مشکل اقتصادی امروز ماست .

دکتر نوری زاده: نوید جان سئوال دیگری به ذهن من میرسد مثلا دیروز و پریروز میزان رشد قیمت پوند انگلیس بیشتر بود یعنی همان برابری که در لندن نسبت به برابری پوند و دلار بود عینا در ایران انعکاس داشت بمعنای دیگر مثل دلار نبود که جذابیت داشته باشد فقط مسئه این بود که بازار تهران هم با هوشمندی دارد با قضیه برخورد میکند ، آیا اینطور نیست؟ دیگه فقط اسم دلار نیست که مردم دهانشان آب بیفتد ممکنه ببینه اونکه داره بازی میکنه با ارز، وقتی میبینه لیر ترکیه امروز بنفعش هست سراغ آن میرود.

آقای جمشیدی : همینطور است و بهمین شکل هستش . البته من خدمتتان عرض کنم وقتی ما صحبت دلار میکنیم و ارزهای خارجی و برابری آنها را با تومان ایرانی اتفاقاتی که میافتد کاهش ارزش پول ایرانی است که اتفاق میافتد یا کاهش ارزش تومان است و دلار بعنوان مرجع جهانی اسمش برده میشود زمانی که چنین اتفاقی میافتد مردم به سوی ارزهای دیگر هم تمایل پیدا میکنند اما از لحاظ روانی روی دلار بیشتر معامله انجام میگیرد و اگر جابجاییش کم باشد دلیلش اینست که جلو معامله گرفته میشود و رکود باعث چنین امری میشود ولی بازار میرود به سوی ارزهای دیگر خارجی چون تومان متاسفانه هرروز ارزشش پایین میاید و قابل اطمینان نیست.

دکتر نوری زاده: این تاثیرش بر روی کالاهای داخلی چیست آخر من میبینم قیمت ماست و خیار داخلی بالا میرود و هیچ ارگانی هم نیست که بتواند این را حل بکند

آقای جمشیدی : بعله ارگان درستی وجود ندارد چون هر برخوردی را به نهاد های امنیتی میدهند و این هم زحمتشان و کارشان را زیاد میکند هم اینکه کسب و کار مردم را به آن ربط بدهید. در جواب این مسئله باید گفت یکی در بعضی محصولات که در داخل تولید میشود مثل شیر بخش بسته بندی اینها مواد اولیه ای وجود دارد که از خارج می آید بنابراین با دلار رابطه دارد. اما بخش دیگری هست که زمانی که ما ارزش پول ملی مان سقوط میکند یک تورمی در کشور شکل میگیرد که الان در اوج خودش هست این تورم ، و من بیاد ندارم همچین تورمی را که روز بروز و ساعت به ساعت اضافه میشود و روی همه چیز تاثیر میگذارد و هزینه حمل و نقل هم تاثیر گذار است ، مجموع تورم که یکی از علت هایش کاهش ارزش تومان است بر همه چیز تاثیر غیر مستقیم میگذارد و سوء استفاده بعضی ها از مسئله بالارفتن ارز و تورم باعث مشود که گرانی در همه جا دیده شود.

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو