پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۴ بهمن

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم . سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست و با ایشان در ارتباط با مسائل مهم داخلی و منطقه ای به تبادل نظر خواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد.

دکتر نوری زاده: دکتر سازگارا، آقای علی ماجدی سفیر اسبق ما در آلمان که از دیپلمات های درست و حسابی وزارت خارجه است مصاحبه ای کرده با ایسنا و گفته اسنادی که اروپاییان می آورند راجع به کارهای تروریستی و موشک هایمان پر بی راه هم نیست نمیتوانیم به راحتی ردش کنیم بنظر من حرف بسیار مهمی است این حرف اشاره به این است که سپاه و سپاه قدس اینکارهایی را که دارند میکنند درست موقعی که اروپا موضع به نفع ایران گرفته یک دیپلمات میرود که در دستگاه مجاهدین بمب بگذارد و خوراک تبلیغاتی برای مجاهدین درست میکند یا یک آدم تجزیه طلب را آنجا میروند تهدید به قتلش میکنند که چهره محق به خودش بگیرد اینها را شما نشانه چه میدانید و بر گرفته از چیست به نظر شما؟

دکتر سازگارا:من فکر میکنم آقای ماجدی مثل بقیه دیپلماتهای وزارت خارجه و خود آقای ظریف بر سر این ماجرا استعفا کرده بود و خامنه ای نپذیرفته بود و قول داده بود که جلویش را بگیرد طبیعتا کسانی که دیپلمات هستند وظیفه اشان اینست که در کشوری که هستند روابط را بهبود بدهند و دوستی بکنند و اگر اتفاقی میافتد بروند و جوابگو باشند ، اما وقتی عملیات تروریستی اینگونه انجام میشود البته او این را به گروههای خودسر متعلق دانسته که ما میدانیم که سر این گروها بنوعی در بیت رهبری است و آخرش از اصغر طائب و مجتبی خامنه ای و شخص خامنه ای میگذرد و سعی کرده که اینکار را بکند ولی طبیعتا یک سفیر کارش بسیار دشوار میشود و دلخور هستند از این که وقتی یک کشورهای بی آزاری مثل دانمارک و بلژیک میایید و طراحی یک عملیات تروریستی میکنید بلاخره اروپاییها باهم یک عالمه ارتباطات اطلاعاتی دارند و همچنانکه آمریکاییها هم بعنوان متحدین اروپا همواره تقویتشان میکنند خوب وقتی لو میرود حساسیت به پا میشود ، و زمانیکه اروپاییان ساز و کار مالی را میخواهند برای ایران بکار بگیرند و با تحریمهای امریکا موافق نیستند یک چنین عملیاتی همه چیز را ویران میکند و اعتماد اروپاییان را سلب میکنند. اصلا دستکم در منطقه خاورمیانه ما دوتا وزارت خارجه داریم یکی نیروی قدس سپاه و اطلاعات سپاه است و دیگری وزارت امور خارجه است، بعضی از کشور ها که رسما سفیرش از نیروی قدس سپاه است مثل عراق . من زمانی در یک مهمانی در تگزاس بودم که بوش و خانم رایس هم بودند و خانم رایس به من گفت که آقای متکی به من گفته ما حاضریم بیاییم بشینیم صحبت کنیم و بر سر مسائل اتمی و مسائل عراق و افغانستان یکجا صحبت کنیم و خانم رایس گفت من هنوز این پیغام را داشتیم زیرو بالا میکردیم که که پیغام دومی برای من آمد از جانب قاسم سلیمانی که در این امور وزیر امور خارجه هیچکاره است و اگر قرار است صحبتی بکنید با من باید صحبت کنید. من به خانم رایس گفتم قاسم سلیمانی راست میگوید متکی کیلویی چند است !!! واو گفت ما هم این را میدانیم و گفتم خوب شما چکار کردید؟ وگفت ما به هیچکدامشان جواب ندادیم. این طرف دنیا هم این دوگانگی را میشناسند و در این شرائطی که اینجور دست جمهوری اسلامی زیر ساطور آمریکاست بیشتر کار دیپلمات ها را دشوار میکند یکی از اصلی ترین محورهای نشست ورشو همین است.

دکتر نوری زاده: نکته ای که به نظر من قابل تامل است اینست که در عین اینکه شما فرمودید وزارت خارجه این چنین وضعیتی دارد آدم تعجب میکند وقتی آقای ظریف در نهم آبان بعد از اینکه دانمارک متهم کرد دیپلمات جمهوری اسلامی را میگوید اینها توطئه سازمان موساد است آدم تکلیفش با آقای ظریف روشن نیست. آیا آقای ظریف تابع سپاه قدس است یا واقعا هنوز یک شخصیتی دارد که میشود رویش تامل کرد. خیلی عقب نشینی کرده .

دکتر سازگارا: والا آقای ظریف خصوصی رفته باشه و استعفا داده باشه و قر زده باشه و کارمندانش مثل همین آقای ماجدی قر قری کرده باشند ولی اینکه علنی بایستد و اعتراضش را بکند که طبیعتا باید بگذارد برود این استخوانی میخواهد که امثال ظریف ندارند. آقای ظریف یک تکنوکراتی است که خوب بلد است صورت جلسه ومعاهده بنویسد و تو مذاکره بلده کار بکند، و این را به آنهایی میگویم بخصوص اصلاح طلبان که روزگاری بعد از برجام شورش را درآوردند و ظریف را با دکتر مصدق مقایسه مینمودند. اون استخوانی که بزرگانی مثل مصدق و دیگر بزرگان سیاسی این مملکت داشتند و بطور مثال در همین جمهوری اسلامی منتظری که در یک قدمی رهبری مملکت بود و دیگری مهندس بازرگان بود مردانی بودند که جلو خمینی ایستادند و اصولی داشتند که سر آنها مصالحه نکردند . نه ظریف چنین آدمی نیست که بتواند بایستد و بگوید این خلاف مصالح ملی است و یا عوض میشود یا من نیستم . بهر حال این آدمها ناچار هستند هر کاری جمهوری اسلامی میکند بیاید ماله بکشد.

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو