تفسیر خبر جمعه ۱۴ دی

خبرها در ایران همچنان خبرهای خوبی نیست از خوزستان تا تهران کارگران معترض همچنان به مطالبات خود دست نیافته اند آقای اسماعیل بخشی پس از آزادی از زندان خواستار مناظره زنده و مستقیم با وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی شده است در باره شکنجه هایی که در مورد او و دیگران اعمال کرده اند و حقوق کارکنان صنایع فولاد و نیشکر هفت تپه همچنان پرداخت نشده است وهمچنان خبرهای بد طی این چهل سال گذشته پس از انقلاب نگاهی خواهیم داشت گذرا و نگاهی خواهیم داشت به پیش از آن روزها و شبهای سال ۱۳۵۷ روزها و شب های پر تلاطم انقلاب در چنین روزها و روزی بود که مقدمات نخست وزیری شاپور بختیار پیش آمد او با امید به اینکه کشتی طوفان زده انقلاب رابه ساحل امن و امانی هدایت کند نخست وزیری ایران را پذیرفت .
آرزو های او در پی به پیروزی رسیدن انقلاب به باد رفت اما پیامد های نخست وزیری او در تاریخ ایران طنین افکن شد تا به امروز . او را جبهه ملی نیز تنها گذاشت و همه چهره های آنروز انقلاب ، او خطر اینها را آنچه نسل برآمده از انقلاب میبیند و او هشدار داده بود و هشدار او نادیده گرفته شد نگاهی خواهیم داشت به آن روزگار و آن ایام .
میهمانان این برنامه آقایان علیرضا نوری زاده و امیر حسین اعتمادی و آرش رحمانی

چالنگی: اقای نوری زاده من و شما کاملا به یاد داریم چهل سال پیش در چنین ماهی دوروز مانده که دکتر بختیار رسماً نخست وزیری را بپذیرد، ما بعنوان روزنامه نگار پیگر دقیق اوضاع بودیم مضاف به اینکه نزدیکی با روند پذیرش نخست وزیری دکتر بختیار ، بعد از چهل سال وقتی نگاه میکنید به آن سالها به نسل جوان چه خواهید گفت؟

نوری زاده: جناب چالنگی عزیزم من در این حسرت چهل سال است که دارم زندگی میکنم که اگر دکتر بختیار موفق شده بود مملکت ما چه میشد حداقل او را خوب میشناختم و روزی که فرمان نخست وزیری را پذیرفت در خدمتش بودم اون رفتار زشت جبهه ملی را فراموش نمیکنم که آقای سنجابی گز تعارف کردند خوشحال که جبهه ملی دولت راگرفته است ولی وقتی فهمیدند دکتر بختیار مامور تشکیل دولت شده گز را زمین انداختند و صاحب کارخانه گز رفت به بی بی سی زنگ زد و بی بی سی سی که باید خبر را دو سورس داشته باشد و رفیق من و شما پای میکرفون بود گفت هم اکنون خبر رسیده که شاپور بختیار از جبهه ملی اخراج شد. خیلی جالب بود نه جلسه ای تشکیل شده بود و نه کسی رای به اخراج دکتر بختیار داده بود این ناجوانمردی را آقایان کردند سنجابی که دست شاه را بوسیده بود نسبت به دکتر بختیار که هیچوقت دست بوسی نکرد ولی اینقدر مرد بود که خونخواهی پدرش را کنار گذاشت، و زنده یاد دکتر صدیقی هم از او حمایت کردند دکتر صدیقی هم قبلا انتخاب شده بود ولی او نمیخواست شاه از کشور خارج بشود و میگفت فرمانده کل قوا باید در مملکتش باشد. باختیم ، نسلها باختند که بختیار نماند ۳۷ روز به ما نشان داد معنای دمکراسی یعنی چی؟ اخلاق سیاسی یعنی چی ؟ نخست وزیری داشتن که در جهان به او ببالیم یعنی چی ؟ و بعد این کوتوله هایی که بعدش آمدند. ما لیاقت او را نداشتیم و او جرقه ای بود در تاریکی و در ظلمت خمینی که داشت با او میآمد، فقط اگر دکتر بختیار ۴ ماه زودتر آمده بود ، حیف!!!!

چالنگی: از لندن به تهران میرویم و این سئوال را از یک عضو جوان جبهه ملی می پرسیم و در ارتباط با اسلاف حزبی خودتان به ما و بینندگان ما چه خواهید گفت؟

رحمانی: دکتر بختیار از یک رجل سیاسی و ملی بودند آقای دکتر بختیار همان راهی را رفتند که دکتر مصدق رفت در سال ۳۲ هم خیلی بحثها بود اما سال ۵۷ یک تصمیم شجاعانه گرفت من باید اضافه کنم ایکاش بجای ۴ ماه که آقای نوری زاده فرمودند یکسال جلوتر قبول میکردند که از جبهه ملی یک نفر نخست وزیر بشود در سال ۵۶ .
دکتر بختیار بهر حال شجاعانه قبول کردند و جناب دکتر صدیقی که قبلا هم در کابینه دکتر مصدق بودند و جامعه شناس بزرگی بودند و شناخت بسیار دقیقی از وضعیت قوای سیاسی و نظامی در ایران داشتند و بدرستی تحلیل کرده بودند اصولا نیروهای نظامی در ایران قائم به نفر اول هستند حالا قبل از انقلاب به شاه بودند و تحلیلشان درست بود و نیروهای ایران از جنس ارتش در مصر و ترکیه و یونان نبودند اگر اون شخص اول از میان برداشته شود آن نیرو از هم میپاشد

چالنگی : وقتی شما برمیگردید به آن سالها که میگویند همه بد بازی کرده اند از محمد رضا شاه پهلوی که تا اندازه ای بد بازی کرد تا روشنفکران و احزاب و گروها و در آن میان آمد کسی و مطالبات مشروطه بود و اجرای قانون مشروطه الان وقتی شما نگاه میکنید به این قسمت از تاریخ ما به ما چه خواهید گفت؟

اعتمادی: راستش من تردید دارم که مطالبات بخش اعظم آن انقلابیون و هسته اصلی انقلابیون اجرای قانون مشروطه بوده است و اتفاقا همین سرنوشت دکتر بختیار معلوم میکند این موضوع را ما در این سالها زیاد شنیده ایم که گفته میشود که انقلاب از مسیر خودش منحرف شده است و آن چیزی که ما میخواسته ایم آن نبوده که الان در ایران جاری است ……….

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو