پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۲۹ آذر

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم. سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست. و با ایشان در ارتباط با مهمترین اخبار و رویدادهای ایران و منطقه به گفتگو خواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد.
انسانهایی هستند در حیات ما در طول این چهل ساله که جایگاه ویژه ای دارند بخاطر عملکرد و حرفشان، شاملو جایگاه ویژه ای دارد او در اول انقلاب گفت دهانت را میبویند مبادا گفته باشی دوستت دارم. همه قصه انقلاب را توی این شعر خالی کرد یا اسماعیل جان خویی گفت هر بود را نبودی گردد. اینها ماندگار شد . احمد محمود همیشه بیاد ما میماند ، شیرین عبادی هم یکی از اینهاست ، هیچوقت یادم نمیرود بامدادی بود سحر خبر برنده شدن جایزه نوبلش را شنیدم روزگا نو را آنموقع در می آوردم روی جلد عکسش را زدم شیرین بانویی که کام ملت را شیرین کرد، دنبالش کردم ، زحماتش را، زجرش را،انسان چی دارد که تقدیم به ملتش بکند ؟ همسرش را عشقش را!!. خانه اش راگرفتند و دفترش را که با همان پول جایزه نوبل خریده بود و کانون حقوق بشر بود و بالاتر از همه وطنش را ازش گرفتند آن لحظاتی که دارد در اسپانیا دارد با خودش میجنگد و دلش میخواهد در ایران باشد و به او میگویند نیا من این لحظات را کشیده ام میدانم چه میگوید.اینهفته شیرین بانو کتابش را امضا میکرد بنام بسوی آزادی ، مدیر انتشارات باران بود.

دکتر سازگارا: وقتی من در زندان بودم خانم شیرین عبادی داوطلبانه نزد همسر من رفته بود و گفته بود من بدون هیچ وجهی وکالت همسرتان را قبول میکنم وکیل من هم بود زمانی که در زندان بودم نه تنها در مورد من بلکه در مورد تعداد کثیری از زندانیان سیاسی ایشان این کار را کرده بود. ایشان بعنوان یکی از فعالین ارزنده حقوق زنان در ایران و حقوق بخش های مختلف و دیگر شیر زنانی مثل مهرانگیز کار یا خانم لاهیجی ویا دیگران بود، من زمانی که محصل بودم مقالات خانم مهرانگیز کار در روزنامه زن روز اولین چیزی بود که مرا با حقوق زنان و اهمیتش آشنا کرد آنموقع که جایزه نوبل را برده بودند من سخت انفولانزا گرفته بودم و تب داشتم و میخواستم به فرودگاه بروم به استقبال مثل هزاران نفر دیگر که به استقبالش رفتند. و همان موقع در مصاحبه با نشریات خارجی که با من تماس گرفتند گفتم قد ما ایرانی ها نیم متر بلند تر شد و جایزه نوبل به خانم عبادی جایزه به تمام زنان کوشنده ایرانی و زندانیان و مردان سیاسی است. و ایشان هم الحق مدافع خستگی ناپذیر حقوق زنان ایران بوده و یکی از صدا های رسای مردم ایران بوده است.

دکتر نوری زاده: یعنی ایشان وقتی به یک مجمع بین المللی میرود صدایش را میشنوند و اهمیت میدهند ، الان کانونی درست کرده اند زنان برنده جایزه نوبل و این خودش خیلی موثر شده در مورد مسائل فلسطینی ها و خاورمیانه .

دکتر سازگارا: من نمیتوانم تاسف خودم را از این یک جمله آقای خاتمی ابراز نکنم که گفت خیلی هم اهمیت ندارد جایزه نوبل صلح ، خیلی ها گفتند شاید حسادت کرده بعد از آن امثال کیهان و کسانی که میشود گفت سگهای هار آقای خامنه ای هستند هر توهینی که شما فکر کنید به خانم عبادی کردند و هر تهمتی زدند و همکار ان ایشان را مثا عبدالفتاح سلطانی ، نسرین ستوده و نرگس محمدی را آنطور به زندان انداختند و حکومت هر کاری از دستش برمی آمده که مواردی را شما شمردید کرده که ایشان را خاموش کند ولی هنوز این صدا رسا و طنین انداز است در جامعه بین المللی.

دکتر نوری زاده: موضوعی که میخواهیم با آن شروع بکنیم وقتی که قدرت الله منصوری فرمانده سپاه ثامن الائمه خود کشی کرد اینها آمدند شایعات عجیب غریبی مطرح کردند و تا آنجا که من میدانم دو هفته قبل به ایشان گفته بودند که بخاطر سرطانی که مبتلا شده است دچار کما خواهد شد و زندگی گیاهی خواهد داشت و گفته اند به این دلیل خودش را کشته است . بلافاصله شایعات دیگری هم در آمد یکی در مورد یکی از برجسته ترین نیروهای دریایی خودمان بنام ناظری که وقتی من تصاویرش را با این قایق های تند رو میدیدم اول گفتند که بر اثر سکته قلبی مرده و حالا فرمانده نیروی دریایی سپاه از او بنام شهیدی یاد میکند که در حال ماموریت دچار حملات شیمیایی شده و به شهادت رسیده و قبل از آن باز چهار فرمانده سپاه ناگهان یکی بعد از دیگری دچار مرگ میشوند وفا غفاری ۵۲ ساله عباس مهری ۵۲ ساله احمد صیاف زاده و منصور ترکان بر اثر بیماری های عجیب غریب فوت میکنند حال من از شما میپرسم با توجه به آگاهی شما از سپاه آیا به اعتقاد شما ما شاهد یک تعداد تسویه در سپاه هستیم مثل اتحاد جماهیر شوروی یا در کره شمالی شاهد آن هستیم؟

دکتر سازگارا: اتفاقا میخواستم به همین اتحاد جماهیر شوروی اشاره کنم شاید این فیلم طنز آلود مرگ استالین را دیده باشید که آن داستان مرگ استالین و تسویه بعد از او و کشتن آنها را به طنز کشیده ولی یک اتفاق تاریخی است ، ببینید در نظام های بسته که اطلاع رسانی بسته است و احزاب و جامعه مدنی غایب هستند ونا شفافی سکه رایج چنین حکومت هایی است همه جور اتفاق ممکن است بیفتد و همه جور شایعه هم ممکن است باشد، مردم حق دارند به هر اتفاقی که میافتد مشکوک باشند و تفسیر خودشان را بکنند، گاهی هم این اتفاقات به شکل دیگری از جانب مردم تفسیر میشود بلکه شایعاتی هم خود حکومت دامن میزند . در مورد سپاه این اولین بار نیست که یک فرد فرمانده سپاه کشته میشود وبعد هم اخبار متناقض راجع بهش بیرون میاید باشگاه خبرنگاران جوان میگوید بدنبال بیماری دراز مدت فوت کرده و خبر دیگری که در شبکه های اجتماعی شروع کرد به چرخیدن، بنابراین بجاست که آدم خبر آقای رمضان شریف سخنگوی سپاه را شک داشته باشد ایشان یک نظامی قدیمی اسلحه اش را داشته پاک میکرده و گلوله در رفته و کشته شده است. اسلحه را رو به پایین میگیری بازش میکنی نه اینکه رو به کله ات میگیری و تمیزش کنی. شایعه خودکشی هم مطرح است من فقط یک چیز را در پاسخ به سئوال شما بگویم چون قبلا سقوط هواپیمای مشکوک هم داشته ایم، بله کاملا محتمل است مخصوصا بخش اطلاعات سپاه و حسین طائب که مستقیم با مجتبی خامنه ای کار میکند و سردار نجات که قائم مقام ایشان هست او هم از بیت آنجا منصوب شده استادان توطئه هستند و اینها بار اولشان هم نیست که ناراضی و متمردی را در سپاه سربه نیست کنند بیرون از سپاه هم کرده اند ومشهورترینشان رفسنجانی است دیگر، شما دیدید حتی فیلم مستند زندگی هاشمی را خانواده و دوستانش نتوانستند شرکت کنند دردانشگاه امیر کبیر و مراسم لغو شد وقتی سر هاشمی را میشود زیر آب کرد سر دیگران خیلی سخت نیست بخصوص این حضرات هم خودشان ید طولانی در آدم کشی دارند و هم هر آنچه که بلد نبودند از روسها یاد میگیرند
با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو