تفسیر خبر چهارشنبه ۲۸ آذر تکرار

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به:
گرانی همچنان ادامه دارد و رو به افزایش است فساد مالی نیز در عرصه اقتصادی ایران در جریان است و بعضی از مسئولان نهاد های دیگر را متهم به دست داشتن در مسائل و بحرانهای کنونی مردم میدانند.
پیامد های تحریم براقتصاد ایران و نهایتا برسفره مردم ایران چگونه است؟
اعتراضات کارگری در جای جای ایران بویژه در خوزستان ادامه دارد.
هشت درویش گنابادی که در زندانهای حکومت فقیه بسر میبرند با انتشار بیانیه ای اوضاع جاری در زندان و خارج از زندان را مورد اعتراض قرار داده اند.
از دیدگاه تشکلهای داخل و خارج از ایران راه برون رفت از اوضاع کنونی چگونه است پرسشی در برابر فعالان سیاسی و تشکلهای سیاسی.

میهمانان این برنامه آقایان مهندس حشمت الله طبرزدی و دکتر مهدی خزعلی

چالنگی: اعتراضات و اعتصابات کارگری همچنان ادامه دارد، سرکوب خودش هزینه دارد، بگیر و ببند و ماموران مختلف برای این کار، سئوال من اینست که چرا بجای این کار اینهمه هزینه و زحمت و آزار برای دیگران، راه معمولی که بسیار ساده است یعنی پرداختن مطالبات کارگران ، کار بجایی رسیده که میگویند ما این اتوبوس را نمیخواهیم بیایید این اتوبوس را بردارید بروید، چرا هنوز بعد از چهل سال ما شاهد چنین مسائلی هستیم؟

طبرزدی: خوب بعد از چهل سال فساد حکومتی ، حالا این فساد ناشی از موارد گوناگونی هست فساد حکومتی بعد از چهل سال بیرون زده و نتیجه آن فقر مردم هست بیکاری مردم هست، ندادن حقوق هست، گرانی هست و این اعتراضات اختصاص به کارگران هم ندارد همانطور که اشاره کردید معلمان هستند ، مالباختگان هستند ، دانشجویان هستند. اینکه در واقع چرا حالا این اتفاق افتاده بدلیل عملکرد رژیم جمهوری اسلامی هست و اینکه رژیم چرا بجای پرداختن مطالبات آنها اینهمه هزینه میکند برای کنترل و سرکوب.
اولاً، توان پرداختن ندارد ، دلار ها را در یمن و عراق و سوریه هزینه کرده که چیزی برای مردم ایران باقی نگذاشته است، در واقع کیسه دولت خالیست و نمیتواند به خواسته کارگرها و معلمها پاسخ دهد.
دوماً ، دیکتاتوری ها اگر بخواهند اجازه دهند که مردم اعتراض کنند و با اعتراض به خواسته هایشان برسند که دیگر دیکتاتوری نیست چون بقیه هم یاد میگیرند مثلا همین کارگران را شما نگاه کنید بجای اینکه به خواسته هایشان پاسخ دهند آمدند ریختند و گرفتند، اساساًحکومت های غیر دموکراتیک و تمامیت خواه اینها به شکل منطقی و دموکراتیک نمیتوانند پاسخگوی مردم خودشان باشند.

چالنگی : بسیاری از حکومت های دیکتاتوری مستبد چنین مشکلی ندارند مثلا کارگران بهر حال حقوقشان را دریافت میکنند اگر از حقوق و حق سیاسی محروم باشند ولی حکومت ایران ، این را چطور تفسیر میکنید؟

خزعلی: من فکر میکنم حتی حکومتهای دیکتاتور و تمامیت خواه هم برای بقایشان نیاز به آرامش دارند لذا الان نمیتوانند پاسخ بگویند چون حقوق کارگران و کارمندان به یک چهارم تنزل پیداکرده است و این اعتراضات صنفی و اقشار فرودست جامعه ادامه خواهد داشت و تعارف هم ندارد نمیتواند شب با دست خالی به خانه برگردد چون نان ندارد، اما من تاکید کنم از اعتراضات مالباختگان شروعش با این شد تظاهراتی بود که اینها احساس خطر آنچنانی نمیکردند چون عده ای بودند که پولی گذاشته بودند که سود کلان بگیرند و نزولی را بگیرند و چون هیچ سود به این شکل جواب تا به حال نداده ، حالا آمده اند در خیابان مالباخته شده اند، کسی نیامد بگوید آقایان دولت او وقتی سود میگرفت به من داد نه شما چه حقی دارید که پول این نزول خورها را با پول آن پیرزن روستایی جبران کنید امروز کاسپین و غیره را جبران میکنید فردا روز بانک ملت و بقیه بانکها که ورشکست شوند را چکار میخواهید بکنید، تمام این بانکها ورشکست خواهند شد چون این سیستم بانکداری و اقتصادی آخر وعاقبتش همین است تظاهرات نزول خواران را با کارگرانی که حقوقشان داده نشده است را قاطی نکنید تظاهرات صنفی مثل معلمان و رانندگان زیاد تر هم خواهد شد چون دولت توان پرداخت و جبران ندارد، و اینها فکر میکنند روزی یک میلیون بشکه نفت را به آن هشت کشور خواهند داد اما خودشان هم میدانند که با ۵۰ دلار هم تحقق نخواهد یافت و سال آینده سال سختی های بیشتر است.

چالنگی: مسئله این نیست که اگر به شمای پزشک مجوز دادند و شما چشم کسی را کور کردید، مسئله این است که به کسانی مجوز داده اند که پزشک نبوده اند مسئله در اینجاست ، و در تمام دنیا به این شکل سیستم بانکداری وجود دارد اگر کسی میخواهد حسابی باز کند باید سپرده هایی نزد بانک مرکزی داشته باشد حتی بانک مرکزی گفت که اینها خیلی هایشان بدون اطلاع ما بوده است، و شما نمیتوانید مردم را در یک اقتصاد ناسالم اگر جایی صنار سی شاهی بدست بیاورند قابل ملامت نیستند . مردم بهر حال قابل ملامت نیستند و من شخصا آنها را ملامت نمیکنم.

خزعلی: بله اگر ضوابط رعایت نشده باشد و برای یک بانک خصوصی این گواهی سپرده را باید بیاوری اگر سرمایه رعایت شده باشد و بانک مرکزی مجوز داده باشد و این بانکهای خصوصی ورشکست شده باشند بانک مرکزی نباید خسارت بدهد.

طبرزدی: من پوزش میخواهم اولا ایشان در صحبتهایشان روحانی را دیکتاتور گفتند که من خوشحال شدم چون به ذهنم میرسد که ایشان از کاندیداتوری روحانی حمایت کردند و مسئله ای که مرا بسیار آزار داد حرف ایشان راجع به مردم بود ایشان درست میفرمایند وقتی قرار است مطالبات مردم پرداخت شود نظام بانکی باید آنقدر شفاف باشد که از کیسه همه نیاید ببخشد، کاری که آقای روحانی کرد و آمده در مورد سپرده گذارها بخشی از پولها را داده، ولی ما مردممان را متهم نکنیم که اینهو ۸۵ میلیون نفر در مناسبات خیلی سالم و درست داریم زندگی میکنیم و همه چیزمان درست است و بخش کمی از مردم که همین سپرده گذاران هستند اینها نزول خوار هستند و ایشون اینها را خطاب کرد نزول خوار؟؟؟!!! ، دکتر عزیز در مناسبات اقتصادی که الان همه چیز فاسد است از صدر حکومت تا ذیل و حکومت تمام سیستم را دلالی کرده بخاطر انحصاراتی که بر همه امور کشور دارد حال اگر در دلالی های ساخت و ساز و اتومبیل سرمایه گذاری نکردند و در بانکها سپرده گذاشتند و این بانکها را سیستم رسمی حکومت تایید کرده بنظر من حق نداریم اینها را به عنوان نزول خوار خطاب قرار بدهیم من فکر میکنم بجای استفاده از این کلمات بگوییم اینها هم قربانی هستند مثل بقیه مردم ، همه ما قربانی یک مناسبات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی فاسد هستیم که این مناسبات فاسد را روحانیون بلند پایه آخوند هایی که مردم به آنها اعتماد کردند به اسم اسلامی و زیر نظر احکام اسلام که بانکها اگر پولی میگیرند و یا میدهند حلال است مردم سرمایه گذاری کرده اند و متاسفانه رانت خوارها این پولها را به جیب زده اند و جوابگو نیستند.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشتایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو