تفسیر خبر ‎ چهارشنبه ۲۱ آذر تکرار

امشب سه شنبه ۴ دی /۲۱:۳۰ تهران / ایران فردا
بازپخش مناظره آقایان بهرام مشیری و صادق زیباکلام در تفسیر خبر: «اکنون و آینده ایران با جمهوری اسلامی یا بدون آن.»

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به:
برنامه اتمی حکومت فقیه در ایران ، ایران و مردمان ایران را به کجا میبرد؟
چه پیامد هایی برنامه هسته ای ایران برای مردم داشته است؟
تظاهرات کارگران هفت تپه و فولاد در اهواز همچنان ادامه دارد
وضعیت ناگوارصادرات نفت ایران چه پیامدهایی برای ایران دارد؟
آیاپس از حدود چهل سال حکومت روحانیون شیعه بر ایران این حکومت اصلاح پذیر است؟ و آمگونه که اصلاحطلبان در درون حکومت میگویند میتوان امیدی داشت به آینده و حل مشکلات مردم ایران و بوجود آوردن افقی روشن برای نسلهای آینده ایران ؟
میهمانان این شماره تفسیر خبر آقای بهرام مشیری در دالاس تگزاس پژوهشگر تاریخی و نظریه پرداز سیاسی و در تهران آقای صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و نویسنده

چالنگی: من مطمئن هستم که نظر گاه شما استاد بهرام مشیری وقتی از دالاس به وضعیت امروز ایران می نگرید به ما چه خواهید گفت؟ ایران به کجا میرود با چنین وضعیت و حکومتی؟

مشیری: خدمت شما عرض میکنم اجازه بدهید یک مثال تاریخی خدمت شما عرض بکنم ، فارابی معلم دوم در تداوم صحبت های افلاطون درادامه مدینه فاضله این قصه و تئوری را توسعه داده است در حهت انحطاط یعنی اگر این مدینه فاضله سر در نشیب انحطاط نهاد ما چه مراحلی را طی میکنیم، به یک جایی میرسد که میگوید مدینه فاسقه ، مدینه فاسقه حالتی است که جامعه بزرگواری ها را دیگر بجای نمی آورد و اخلاق نیک هم گم شده است اما خاطره زیبایی و خاطره اخلاق نیک و خاطره گردن فرازی و شرافت را فراموش نکرده میداند یک چیزهایی اما عمل نمیکند ، بعد میگوید که از این مرحله که بگذریم میرسیم به یک مرحله ای که پایین ترین مراحل و منحط ترین مراحل است و آن مدینه ظاله است ، مدینه ظاله در واقع حالتی است از جامعه که دیگر همه فضیلت ها و مکارم اخلاق حتی در خاطره ها هم دیگر نیست ، بنده بیم آن دارم که جامعه ایران در واقع دارد وارد مرحله ظاله میشود ،یعنی شما از هر سو که بنگرید از لحاظ آسیب های اجتماعی و از لحاظ اخلاق و نبود قانون و بیرون کردن ملت از صحنه سیاست و کارهای دیگر دورنمای مدینه ظاله میبینم .
چالنگی: شما بنظر میرسد هنوز امیدوار هستید و این از نامه اخیرتان به آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بر میآید که با نوشتن نامه امیدی هست و گوش شنوایی هست در حکومت ، و شما آن نگرانی آقای مشیری را ندارید.

زیباکلام: حتما همینطور هست من امید خیلی زیادی به آینده ایران دارم نه ۵۰ سال آینده و یا ۱۰۰ سال آینده بلکه امیدوارم بهر حال جامعه ایران با مشکلات و نابسامانی های زیادی روبرو هست هم سیاسی در عرصه داخلی و بین المللی و هم اقتصادی ،ولی معتقدم که بهر حال ما هیچ چاره دیگری نداریم الا اینکه تلاش بکنیم که مشکلات و مسايل و ناکامی ها که در داخل حکومت وجود دارد اصلاح بکنیم و ببینیم ضعف ها و مشکلات اصلی کدام است؟ بنده به عنوان مثال خدمتتان عرض میکنم یکی از عمده ترین مشکلات در جامعه کنونی ایران پاسخگو نبودن حکومت و نظام جمهوری اسلامی ایرا تقسیم شده به دو بخش انتصابی و انتخابی، و بخش انتصابی قدرت خیلی خیلی بیشتری دارد و الارغم اینکه قدرت خیلی بیشتری دارد ولی به هیچ وجه پاسخگونیست!! با اینکه اختیاراتش فراقانونی است ولی پاسخگو نیست مقصودم کیست مقصودم قوه قضاییه هستش، مقصودم سپاه هستش مقصودم بسیج هستش، مقصودم صدا و سیما هستش مقصودم مجلس تشخیص مصلحت نظام هستش ،افرادی که قدرت خیلی زیادی دارند و اثر گذار هستند در قدرت سیاسی خرد و کلان داخلی و خارجی ولی در این حال پاسخگو نیستند.همین نامه ای که شما اشاره کردید این همان پاسخگو نبودن است چقدر برای برنامه هسته ای هزینه شده برای فردو چقدر هزینه شده فردو تبدیل به یک انباری شده برای هزاران سانترفیوژ چقدر خرج شده و حالا سانتر فیوژها چیکار میکنند الان اوراق شدند تا ۵ الی ۱۰ سال دیگر خوب کی باید پاسخگو باشد ؟
قوه مجریه باید پاسخگو باشد مجلس باید پاسخگو باشد دانشگاه تهران باید پاسخگو باشد کی باید پاسخ بدهد؟ که این هزینه هنگفتی که از آموزش و پرورش و بهداشت و نیاز دیگر جامعه زده شده و برای هسته ای خرج شده چه گلی به سر مملکت زده است اینها باید بازگو شود و باید تلاش کرد نظام در قبال این مشکلات و مسائل پاسخگو باشند .

چالنگی : ایشان به نهاد های بسیاری اشاره نمودند اما به نهاد اصلی که ولی فقیه هست اشاره ای نکردند در چنین ساختاری و اساسا برنامه هسته ای زیر نظر ایشان است ؟

مشیری: ببینید جناب زیبا کلام در متن حوادث و وقایع ایران هستند و بسیار هم میکوشند مخلص قریب ۴۵ سال است که در ایران نبوده ام بنابراین من یک تصویری میبینم دور از ایران و کلیت ماجرا و مطالب کلان را من نگاه میکنم ببینید این یک رژیمی است یک قانون اساسی دارد در این قانون اساسی میگوید که تا زمانی که امام در غیبت است رهبر که یک فقیه جامع و شرایط است مسئولیت کشور را برعهده دارد تا امام ظهور هم نمیگوید همینجا رها میکند یعنی کار ما از جزییات گذشته کل ساختار این رژیم ضد مردمی و استبدادی و عقب افتاده است. حالا ایشان استاد جزییات هستند وبسیار فعالیتدهم میکنند و مفید هم بوده است اما آنچه مخلص میبینم گفت تو خود حجابی حافظ حجاب از میان بردار مشکل این اداره و آنه سازمان نیست مشکل قانون اساسی این رژیم است که فاسد است یعنی در حالی که در بند نهم قانون مشروطه میگوید جان و مال و ناموس و شرف ایرانی از تعرض مصون است در اینجا در باب اقلیت ها میگوید ما باید در حق اینها رحم کنیم ، ما باید در حق اینها مهربان باشیم یعنی جزء آدم حساب نمیکنند و تکیه بر شیعه گری و ۵ اصل اسلام در قانون اساسی این فساد اصلاح پذیر نیست و خانه از بنیاد خراب است یک روزگاری چمبرلی یک لرد انگلیسی را فرستاد که ببیند این نازی ها چگونه آدم هایی هستند ؟ این هم مرد بلند قامتی بود و پیاده شد و دست داد و صحبت کرد و برگشت و گفت من بهتر از این نازی ها آدم ندیدم بقدری اینها مرتب و منظم هستند بخصوص من از گورین خیلی خوشم میآید تا چه رسد به اینها .
چهل و اندی سال اینها در حکومت هستند من هنوز هیچ فردی را ندیده ام که بشود در ناسیه اش سالمی دید و در کلامش حساسیت مردمی دید و بشود این را در یک جامعه بین المللی معرفی کرد و به او افتخار کرد من هنوز ندیده ام هرچه بوده سخنان لا طائل ، و این روحانیتی که حدود هزارو اندی سال نالیده و به شکمش مالیده حالا صاحب قدرت شده و به غنیمت گرفته مردم را، یعنی در واقع هیچ اجازه ای به فرزانگان و دانشمندان نمیدهد اما موضوع موضوع ایدئولوژی است…..

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو