تفسیر خبر ‎ سه شنبه ۱۳ آذر

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به:
ادامه اعتراضات و اعتصابات کارگران فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه و حکومت همچنان از باطوم و سرکوب در برابر خواسته های کارگران ایستاده گی میکند.
شیخ پرزیدنت حسن روحانی تهدید کرد چنانچه ایران نفتی صادر نکند و آمریکا مانع فروش نفت ایران شود هیچ نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.
سازمان عف بین الملل گزارش تازه خود را در باره کشتار دهه شصت در زندانهای جمهوری اسلامی منتشر کرد.
گزارش های منتشر شده در رسانه های حکومتی خبر از پایین آوردن سن فحشا در ایران دارد.
میهمانان این برنامه آقایان حسن منصورو افشین نریمان می باشند

چالنگی: شعارها را شنیدید کارگران پیش از انقلاب وضعیتی بهر حال نسبتا مرفه داشتند و سود ویژه کارخانه بودحقوق نسبتا بالایی و من بیاد ندارم که صنایع اهوازیا هفت تپه حقوقشان به تعویق افتاده باشد میدانید که من مدتی هم در آنجا کار کرده ام، اینها ناشی از تحریم است ناشی از چیست؟ چرا مدیریت به گفته این کارگر گوش شنوایی ندارند توانایی ندارند یا اثاثا این رژیم اهل این حرفها نیست چه هست ؟

منصور: این دو واحد تولیدی که عنوان کردید از مولد ترین بخشهای تولیدی در ایران هستند و علت این گرفتاری های موجود تحول در نحوه اداره آنها از سوی حاکمیت جمهوری اسلامی است، یعنی بنام خصوصی کردن این را واگذار کرده اند به خودی های ناقابل و بی قابلیت و کلی در آن جا سوء مدیریت و درواقع اختلاص صورت گرفته ، کافیست شما به ارقام واگذاری هفت تپه عنایت بفرمایید ببینید به یک دهم قیمت به آقا زاده ها واگذار کرده اند که اصلا اینکاره نیستند.
و وقتی بیانیه های کارگران را نگاه میکنید اینها اعلام میکنند که این آدمهایی که آمده اند اصلا معنی نیشکر را نمیدانند تا چه رسد به اداره اقتصاد نیشکر بلد باشند، این با روال عمل جمهوری اسلامی در کل تطبیق میکند یعنی اموال دولتی را باقیمت گذاری های بسیار پایین به خودی هایی که در دم و دستگاه پشتوانه دارند واگذار میکنند و بعد فقط دنبال سودهای کلان از آن محل هستند، بنام اداره آن واحد وام های کلان بگیرند. مثلا در مورد هفت تپه میدانیم که اینها وام هشتصد میلیون دلاری دریافت کرده اند ولی چیکار کردند؟ نتیجه مشخصش اینست که حتی حقوق کارگران را نپرداخته اند و تولید را زمین گیر کرده اند و متوقف کرده اند و در هر دو صنعت بدین ترتیب عمل کرده اند و این درواقع نمونه هایی از فساد صنعتی و اداری در جمهوری اسلامی است. و محدود به اینها نیست در واقع این بخش بزرگ خصولتی که این آقایان پدید آورده اند از دایره چند هزار نفر بیرون نمیرود و این چند هزار نفر خودها و آقازاده های این خود ها هستند که دست به روی این بخش های سود ده نهاده اند و در نتیجه مردم را از زندگی ساقط کرده اند.
و این سوء عمدی مدیریت خصمانه است یعنی اگر شما کشوری را به دست خصمی بدهید، که اینجا را ویران کنند سریع تر از جمهوری اسلامی نمی توانست اقتصاد ایران را زمین گیر کند این یعنی سوء مدیریت خصمانه که این را در خیلی از جنبه های اقتصادی ایران میبینیم ، و این دو نمونه برجسته آنها هستند و الارغم تمام جانفشانی کارگران که در آنجا هستندو تحمل کارگران ، کارگران که پولدار نیستند که با نپرداختن حقوقشان بتوانند زندگی کنند و برای این حقوق عقب افتاده ۶ ماهه و آمده اند دو ماهش را پرداخته اند و گفته اند بقیه اش را هم میپردازیم ولی حساب و کتابی در کار نیست این وام های کلانی که از خزانه دولت به این آقازاده ها پرداخت کرده اند اصولا هزینه چه شده و کجا رفته است ؟

چالنگی: آقای نریمان سوء مدیریت خصمانه که از درون آستین چنین مدیریتی باطوم و زندان و شکنجه است ولی کارگران میگویند تا حقمان را نگیریم عقب نشینی نمیکنیم تفسیر شما را می شنویم.؟ در این شعار ها چه پیوندی میبینید و رو به کجا دارد ؟

نریمان: اینجا دو مسئله وجود دارد یکی اینکه امروز بیست و پنجمین روز است که گروه فولاد اهواز بیرون آمده اند و گروه هفت تپه هم مقداری بیشتر است اینها چند ماه است که حقوق نگرفته اند و حکومت میتوانست با چند میلیارد تومن این قائله را ختم کند و حقوق این کارگران را بدهد اما این کار را نمیکند و این نشان میدهد که خود حکومت در چه وضعیتی قرار دارد و از طرفی شعار ها خیلی شعارهای با معنی هستند مثلا در سال ۵۷ شعارها خلاصه شده بود بر مرگر بر و یا درود فرستادن یا فحش دادن به کسانی که در راس قدرت قرار دارند وای الان شعار ها شعارهای خیلی عمل گراست و شعارهای ضد ظلم است ، وقتی ظلم زیر سئوال میرود فرق نمیکند که چه کسی ظلم میکند هرکسی که ظلم کند از اعتبار ساقط میشود چه بخواهد این حکومت مال حزب کمونیست باشد و چه مال شاهنشاهی باشد و چه مذهبی باشد که از همه مقدس تر هم هست و هر حکومتی که ظلم کند اعتباری نزد مردم ندارد ومردم دارند این ظلم را زیر سئوال میبرند. و از طرف دیگر خود این فسادی که در جمهوری اسلامی هست باعث شده حکومت کارایی اش را از دست بدهد و سوء مدیریت خصمانه یعنی همین ، و خود مردم دارند به این نتیجه میرسند که این خود مذهب هست که مشکل برایشان بوجود آورده است و خود این است که اجازه این فساد ها را داده است بعد حکومت همیشه سعی کرده که مردم را از این تقدس خودش بترساند و این تقدس بخاطر ظلمی که کرده فروریخته است و شعار های دیگر که مهمترینش این شعار دشمن ما همین جاست است یعنی وقتی میآیند و جلوی دفتر نماینده رهبر شعار میدهند دشمن ما همین جاست پس دیگر این توطئه ای که همیشه حکومت میکند و میگوید اینها عوامل استکبار یا عوامل آمریکا هستند ویا اسراییل گولشان زده است خنثی میگردد خود بخود، و مردم میگویند ما فهمیدیم و دیگر حرفهای شما اثری ندارد.چه بخواهید این انگ را به ما بزنید و چه نزنید ما اینجا ایستاده ایم و دشمنمان شما هستید و در حقیقت دارند پیغام به خود خامنه ای میدهند. یعنی شعارها خیلی فراتر از مرگ بر و یا درود بر شده است . و شعار دولت مردم فریب و و دروغگوی کلید ساز کلی تدبیرت کو ، یعنی دیگر آن قولها و حرفها بر ما اثری ندارد و اصلاحات مردم در ایران و مردم اصلاحات دروغین را باور نمیکنند.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو