تفسیر خبر ‎ سه شنبه ۶ آذر

دراین شماره از تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به:
در هفت تپه چه میگذرد کارگران هفت تپه همچنان در اعتصاب و اعتراض بسر میبرند
آقای اسماعیل بخشی و یکی از بانوان و کارکنان طرح نیشکر هفت تپه همچنان در زندان هستند. کارگران صنایع فولاد اهواز حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام و موردتایید قرار دادند.
چرا حکومت ایران جای تامین مطالبات کارگران هفت تپه زبان تهدید بکار میبرند؟ و رئیس قوه قضاییه صادق لاریجانی آنها و کسانی که قصد سوء استفاده از این قضیه هفت تپه را دارند تهدید کرده است با آنها برخورد خواهد شد آیا این سوء استفاده است یا مطالبات کارگران هفت تپه است که در شرایط سخت کار به کار خویش ادامه دادند ولی حقوقی دریافت نکردند.

آیا تلاشهای اروپاییان برای دور زدن تحریم ها به جایی رسیده است و تحریم ها بر سفره مردمان چه اثری خواهد داشت؟
نرخ تورم در ایران رو به افزایش گذاشته است و موضوعات دیگر در ارتباط با ایران و مردم ایران
میهمان این برنامه آقای فریدون خاوند استاد پیشین دانشگاه و تحلیل گروکارشناس امور اقتصادی ایران و بین الملل از فرانسه

چالنگی: چند سالی است که این قضیه نیشکر هفت تپه ادامه دارد شما علتش را چه میبینید ؟؟

خاوند: این موضوع مشخص یعنی کارخانه نیشکر هفت تپه ، مسئله مهم الان در ایران اینست که باید این واحد صنعتی به دولت برگردد و از این موضوع استفاده میکنند که بگویند اصولا خصوصی سازی چیز بد و غلطی بوده است و بدتر اینست که این دوباره دولتی بشود ، پاسخ من به این مسئله این است که در وضعیت اقتصادی ایران چه واحد های دولتی و چه واحد های خصوصی همه در وضعیت بدی هستند مسئله خصوصی یا دولتی مطرح نیست، این واحد را میگویند با مزایده تسلیم به بخش خصوصی کرده اند.
که ما میدانیم خصوصی سازی در ایران در چه شرایطی عملی شده است و خصوصی سازی واقعی بقول طیب نیا درواقع تمام واحد هایی که به بخش خصوصی واگذار شده فقط ۱۲ درصد آن به بخش خصوصی واقعی تسلیم شده است و تازه بر اساس تحقیقات کارشناسی شاید فقط ۳در صد به بخش خصوصی واقعی واگذار شده اند.

این نیشکر هفت تپه چه در زمانی که زیر نظر دولت بود مشکل داشت چه برسد به زمانی که خصوصی شد مشکل دارد آنموقع هم کارگران حقوق خودشان را ماهها دریافت نکردند درست مثل شرایط کنونی مسئله دولتی بودن یا خصوصی بودن نیست من شخصا طرفدار بخش خصوصی هستم ، کدام کشور را در دنیا سراغ دارید که پیشرفته باشه و در آن دولت نقش برتر را در اقتصاد ایفا بکند البته یک کشور را میتوانم نام ببرم که به دلایلی خاص مثل چین بخش دولتی در آن نیرومند است ولی چینی ها توانستند کاری بکنند که بخش دولتیشان از لحاظ کار آمدی نزدیک به بخش خصوصی بشود، در تمام کشورهای پیشرفته بخش عمده اقتصاد در اختیار بخش خصوصی است دولت وظیفه اش سنگین تراز آن است که به بانکدارو تولید کننده شکر تبدیل بشود.
در ایران الان دارند از این موضوع استفاده میکنند و بنوعی چرخش به عقب و سالهای اولیه جمهوری اسلامی و دوباره مسئله دولتی کردن این بخش خصوصی کوچک را مطرح کرده اند، آن چیزی که در ایران میگذرد اولا مسئله سوء مدیریت است و متاسفانه آن چیزی که بهش میگویند بخش خصوصی ،خصولتی هست یعنی ترکیبی از بخش خصوصی و دولتی است یا شبه دولتی این خصولتی و شبه دولتی و دولتی در وضعیت بسیار بسیار بدی اداره میشود و در شرائطی که کشور در بحران است و نرخ رشد اقتصادی بطرف منفی شدن پیش میرود و شایدم منفی شده باشد.

بهر حال بر اساس ارزیابی منابع اقتصادی ایران در سال جاری مثل دوره پایانی احمدی نژاد نرخ رشد منفی خواهد داشت و سال آینده و سال بعد هم همینطور، در چنین وضعیتی با وجود سقوط قدرت خرید مردم با توجه به وضعیتی که در روابط بین المللی ایران بوجود آمده هیچ واحد تولیدی در امان نیست و مطالبات کارگران کاملا دموجه است در شرایطی که قدرت خرید مردم سقوط کرده و در این باره صحبت خواهیم کرد که ببینیم طی یک سال گذشته با چه شتابی قدرت خرید مردم سقوط کرده ، تمام واحد های تولیدی ایران چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی با زیر ظرفیت کار میکنند.

در حال حاضر مطالبات کارگران اینست که میخواهند حقوقشان اضافه شود که کاملا حق دارند ولی مسئله بر سر این است که واحد های تولیدی پولی در بساط ندارند که بخواهند حقوق ها را بالا ببرند ، آگر دولت هم بخواهد حقوق کارمندان و یا بخش دولتی را بالا ببرد باید اسکناس چاپ کند و چاپ اسکناس به این معنی است که حقوقها را بالا ببرد و حقوق های معوقه را پرداخت کند، ولی اینها چون بصورت نقدینگی در جامعه بروز میکند دوباره نرخ تورم بالا تر میرود وضعیت بسیار دردناکی بوجود آمده که در واقع نه مردم میتوانند خواستار اضافه حقوق نشوند و نه حکومت و واحد های تولیدی میتوانند پاسخگوی نیازهای مردم باشند و این وضعیتی است که نیشکر هفت تپه هم گرفتار آن است.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو