تفسیر خبر چهارشنبه ۳۰ آبان

اعلام گروهی از وکلا برای دفاع از زندانیان نیشکر هفت تپه قبل از آزادی ،و هم اکنون گزارش میدهند که همگی از زندان آزاد شده اند. و این در حالی است که اعتصاب و اعتراضات کارکنان هفت تپه ادامه دارد.و همچنین پیوستن کارگران صنایع فولاد به تجمع کار گران معترض هفت تپه .
پولشویی در جمهوری اسلامی به اختلاف و جنگ ما بین دوجناح اصلی حکومت تبدیل شده است.
دولت روحانی و چند تن از کارگزاران این دولت در باره محور های پولشویی سخن گفته اند.
وزیر خارجه انگلستان بیش از ترک تهران با فرزند نازنین زاغری دیدارکرد.نازنین زاغری تابعیت بریتانیا را هم دارد و همچنان در زندان جمهوری اسلامی است.
در عرصه منطقه ای بنیامین نتانیاهو درخواست برای انتخابات پیش از موعد را رد کرد.
دیدار وزیر خارجه ترکیه از واشنگتن و آنچه که پمپئو در باره پولشویی در ایران گفته است.

میهمان برنامه آقای رضا معینی مسئول بخش فارسی سازمان گزارشگران بدون مرز

در مقدمه اشاره کردم به آزادی آقای اسماعیل بخشی که سخنان او در رسانه های اینترنتی بازتاب بسیار گسترده ای داشته است و مورد توجه سندیکا ها و اتحادیه های کارگری بویژه در اروپا واقع شده است.
اشاره کردم که گروهی از وکلای دادگستری در نامه ای خطاب به کارگران هفت تپه اعلام نموده اند که وکالت کارگران را با کمال میل بطور رایگان قبول می کنند

قائم مقام وزیر امور خارجه مرتضی سرمدی بعد از خود وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف و گفته دستکم ده تا پانزده میلیارد دلار در ایران پولشویی صورت میگیرد. که مثال زده قاچاق کالا و قاچاق مواد مخدر و قاچاق سوخت .
و این مواد مخدر از ایران گذر میکند و به اروپا میرود طی این چهل سال.
ترکیه از آمریکا درخواست نموده است که آمریکا ترکیه را از این تحریمها معاف بدارد . که بعید بنظر میرسد چنین بکند .

در این بخش از برنامه به گفتگو با آقای رضا معینی خواهیم پرداخت :
چالنگی : این پرسش بارها از شما شده است که حکومت ایران سودی از مهار کردن رسانه ها میبرد و جلوگیری از انتشار اخبارمثلا اخبار هفت تپه را مانعش بشود اگر نه چرا ادامه میدهد سرکوب روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان را؟

معینی : من فکر میکنم بارها در رابطه با این مسئله صحبت شده اما واقعیت اینست که نظامهایی که دیکتاتوری اقتدار گرا بشکل عمومی سود میبرند و فکر میکنند که سودی در این دارند در رابطه با سانسور و سرکوب عملا به سکوت وادار کردن جامعه است یعنی وقتی ما سانسور میکنیم و جامعه را از حق دانستنش محروم میکنیم سودش اینست که میتوانیم این سرکوب و سانسور را بشکل گسترده تر و کامل تری پیش ببریم و از آنسوی سانسور یعنی عدم شفافیت و فساد و عملا تمام آنچیزی است که امروز میتوان گفت جمهوری اسلامی برای مردم به ارمغان آورده است. اما اینکه میتوانند ادامه دهند خوشبختانه برای همه مردم نه.
پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت فن آوری هایی که کمک میکند به انتشار و توزیع خبر مانع آن شده و نه تنها در رابطه با جمهوری اسلامی بلکه دیگر کشور های دیکتاتوری این سود برایشان میسر نشود و در این نبرد جمهوری اسلامی علیه آزادی خبر رسانی آغاز کرده ممکن هست تعداد روزنامه نگاران زندانی بیشتر باشد و ممکن است احضار ها بازداشتها و بازجویی های تلفنی مهار حضور روزنامه نگاران در عرصه کاریشان بیشتر شده باشد ولی هر روز خودشان متوجه میشوند که شکست خورده اند.
چالنگی: مدتهاست یعنی در این چهل سال از اوائل انقلاب و بعدا بطور روزمره و فزاینده محاکماتی پشت درهای بسته با اتهاماتی از قبیل علیه امنیت ملی کشور انجام میشود آیا حق مردم نیست که اگر اقدامی علیه امنیت کشورشان ایجاد میشود آنها هم بدانند؟

معینی: در مورد روزنامه نگاران این یکی از اتهامات اصلی است، یعنی بشکل مشخص در میان ۶۷ موردی که ما بررسی کردیم تقریبا به جز سه مورد بقیه اقدام علیه امنیت ملی بوده ، حال از طریق انتشار اخبار کذب بقول خودشان، اجتماع و تبانی یا انتشار خبر و یا تبلیغ علیه نظام و جمهوری اسلامی و این محاکمه ها هم بله از اول انقلاب اینگونه بوده و سیستم قضایی سیستم تلفیقی است، یعنی آنچه از قانون دادرسی در زمان گذشته داشتیم و از زمانی که دادگستری بوجود آمده است و حاکمان شرع و معتمدین دخالت میکردند در امر قضایی را محدود کرد و امروز آن هم نیست ،ما تعدادی قاضی داریم که امکان رای دادن ندارند و آنچه که در پشت در های بسته میگذرد نظر و رای اطلاعات سپاه پاسداران است.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو