تفسیر خبر ‎ جمعه ۲۵ آبان

در این شماره از برنامه تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به:
عرصه اقتصادی ایران
اعدام دو تن بخاطر احتکار سکه، آیا این راه حل پایان دادن به بحران ارز و سکه و طلا ست در ایران است یا پوشش و دستاویزی برای پوشش در اقدامات توام با فساد بسیاری دیگر در حکومت، دستگاه قضایی حکومت ، و بقیه کارگزاران حکومت چه هدفی را از این اعدامها دنبال میکنند؟
محمد جواد ظریف اعتراف کرده است که در حکومت بطور گسترده ای فساد مالی وجود دارد و از پولشویی در ایران بطور گسترده سخن گفته است چرا حالا؟
این چه حکومتی است که از رئیس جمهور تا وزیر امور خارجه تا ولایت فقیه مخالف وضعیت موجود هستند؟
اعتصابات و تجمعات اعتراضی از آموزگاران ایران تا کارگران و کارکنان طرح نیشکر هفت تپه و صنایع فولاد اهواز.
همچنین پیامد های تحریم های اقتصادی آمریکا علیه برنامه های هسته ای ایران و آسیب هایی که مردم ایران می بینند براستی چه کسی مسئولیت روابط بحرانی بین ایران و آمریکا هست؟
میهمانان این برنامه آقایان علیرضا نوری زاده ومهران براتی

چالنگی :مسئولین جمهوری اسلامی معتقد هستند که بسیار وضعیت خوبه از سردار نقدی تا رهبری میگویند وضعیت بسیار خوب است و عال اسس و کسانی هم هستند که میگویند این وضعیت رو به پایان داردتفسیر شما چیست؟

نوری زاده: انواع و اقسام دولتها داریم دولتهای دموکرات ، استبدادی و غیرو ولی دولت حقه باز کمتر داشتیم که روز روشن رهبرش دروغ میگوید و میگوید آزادی که در اینجا هست در هیچ کجای دنیا نیست رئیس جمهوریش میگوید اصلا مشکلی نیست آمریکا هیچ غلطی نکرده و ما راحت هستیم. اما روزانه صد میلیون دلار تو بازار میریزند تا بضرب این بازی جلو رشد دلار را بگیرند این یک علاج آسپرینی است و بسرعت قیمت دلار بالا خواهد رفت و مسئله تورمی که ایجاد میشود خطرناک است.
بنابراین این دولت عاجز است و هیچ هماهنگی بین خودش ندارد، رهبر علیه رئیس جمهور میزند و رئیس جمهور علیه رهبر میزند، ظریف آمده راجع به پولشویی صحبت میکند، شورای نگهبان لایحه را رد میکند در مجلس میگویند به به چه خوب شد لایحه رد شد وگرنه کاپیتالاسیون زنده میشد، یک کشور بهم ریخته که هرکس دشمنی دارد در صحنه سیاست آن را علنی میکند.

چالنگی : از طرفی همه مسئولان یک نوع اپوزیسیون هم هستن و مینالند. اما خیلی ها بر این نظر هستند که وضعیت بهر حال پایانی هم دارد تفسیر شما چیست؟

براتی: پایان این گرفتاری ها پایان حکومت باید باشد و تا زمانی که وضعی که الان در ایران داریم و هیچگونه نظام سیاسی نداریم و یک ملغمه ای از ملوک الطوایفی داخلی در جمهوری اسلامی بوجود آمده که هیچ گونه نظم و ترتیبی در ایران نیست حتی میشود با دوره قاجار مقایسه نمود این وضعیت کنونی را، هم از نظر سیاسی و اقتصادی یک طرفش اینست که مردم از این بهم ریختگی باید رنج ببرند و طرف دیگرش اینست که مردم مرتب در اعتصاب و اعتراض هستند و این اعتراضات هنوز بشکل خشونت گریزی انجام میگیرد و مردم با متانت و صبر اعتراضشان را نشان میدهند همینطور ادامه پیدا نمیکند به جای میرسد که دیگر شرایط برای مردم قابل تحمل نیست و دیگر اعتراض مدنی جواب نمیدهد . ما الان بسیار ممنون هستیم از معلمان کشورمان ،ممنون هستیم از وکلای دادگستری که برای دفاع از موکلینشان در زندان هستند، ممنون هستیم از کارگران در اعتصاب بویژه که اقتدار بزرگی از خودشان نشان میدهند و با شعار مرگ بر ستمگر و درود بر کارگرکه شعار امروزشان است ، و این نشان از شرایط گذاری دارد که این شرایط باید بهر صورت به جایی برسد که تبدیل به گذار از نظام بشود این زمانش کی هست من نمیتوانم بگویم ولی زمانش نزدیک است.

نوری زاده: رژیم جمهوری اسلامی مثل رومیزی میماند که سپاه و عوامل دیگر این رومیزی را با پونز بر روی میز چسبانده اند هر چقدر مردم زور بزنند کندن این رومیزی مشکل است اما در حال حاضر نظام اپوزیسیون خودش هم شده، و این خیلی آشکار است وقتی دکتر صادقی در مجلس جد و آباد اینها را میگوید، نظام در درون خودش از هم پاشیده است، آقای ولایتی برداشتش از تحریمها اینست که مردم ایران هم مثل یمنی ها لنگ بپوشند و قات هم در دهان بگذارند و بروند با استکبار بجنگند و آنوقت آقای ظریف میآید میگوید، و بعد وزرا، آخوندی سالها در این حکومت وزیر بوده به محض اینکه از کابینه بیرون میآید راز گشا میشود اسناد دزدی ها و فساد و بی کفایتی های دولت را بر داریه میریزد، طرف هر چه قدر آلوده تر باشد به اسرار واقف تر است. این آقا چند سال است در کابینه بوده و دولت روحانی را دولت بی کفایت و نالایق میخواند، اینست که آن پونزها دانه دانه لق شده اند الان یک باد که میاید این رومیزی تکان میخورد، من گمان میکنم که نظام در بدترین شرایط خودش است و اینجاست که برمیگردیم به همت اپوزیسیون که چه نقشی میتواند داشته باشد…….

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید ،منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو