تفسیر خبر ‎ دوشنبه ۲۱ آبان

در این شماره از برنامه تفسیر خبر همراه با شما خوبان از لندن در میان دوستان نازنینم در استودیو ایران فردا نگاهی خواهیم داشت به :
در ایران خبرهای منتشر شده در رسانه های اینترنتی میگویند معلمین ایران نه تنها به خواست های خود نرسیده اند بلکه بعضی از آنها همچنان در بازداشت به سر میبرند آقای هاشم خواستار از زندان آزاد شده است بعد از رفتاری اهانت آمیز نه تنها به ایشان بلکه به همه جامعه معلمین و به مردمان ایران که میدانیم معلمان قشر ارجمند هستند که الارغم مشکلات بسیار و پیچ و خم های نظام ضد آموزشی جاری در جمهوری اسلامی نیز بر سرکار خود حاضر میشوند و همچنین در جای جای ایران کارگران هنوز حقوق نگرفته اند از جمله صنایع فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه در خوزستان و بسیاری از جاهای دیگر .
در زندانهای جمهوری اسلامی کسا نی بسر میبرند که بخاطر عقاید و تفکر و رفتارشان و سخنانشان روانه زندان شدند کسانی که در دفاع از حقوق انسانی مردم ایران به زندانرفته اند ، خانم نرگس محمدی و نسرین ستوده و ارژنگ داودی و آتنا دائمی و فعالان محیط زیست نیز ، جمهوری اسلامی هنوز مشخص نساخته است که اتهاماتی که به فعالان محیط زیست وارد کرده از حقانیت برخوردار است یا نه وچه باکی است که آنها را در دادگاههای علنی حاضر نمیکنند.
خبرهایی منتشر شده با خبرهایی در خوزستان کسانی که منسوب به داعش منسوب شدند هنوز این خبر ها را بعضی از مسئولین اعلام ننموده اند و ما مخالف هر نوع اعدامی نه تنها در ایران بلکه در سرتا سر جهان هستیم ،اما پرسش اینست که اگر کسانی مرتبط با داعش بوده و باعث قتل کسانی دیگر شده اند چرا از برگزاری دادگاه علنی خودداری میشود رسش ها بسیار است از جمله اینکه سازمانهای بین المللی چه وظیفه ای در این راه دارند سازمان یونیسف چه وظایفی در قبال کودکان کار در ایران دارد.کودکانی که مرتکب جرم شده اند و اعدام میشوند چه وظایفی در قبال کودکانی دارد که توسط والدین خود به قتل میرسند ، مانند آنچه در ایران رخ داده است و من در لابلای خبرها دیدم فرزند خودش را سر بریده است به نشانی قربانی برای موتوری که خریده است که احتمالا مشکل روانی داشته و محکوم به زندان شده است. چون در قوانین جمهوری اسلامی پدر اگر فرزند را بکشد چون پدر صاحب اختیار فرزندان هست و خبرهای بسیار داریم برای شما.
میهمان این برنامه جناب آقای دکترحسن نایب هاشم خواهد بود.

چالنگی : در حکومت های استبدادی حکم صادر میشود و اجرا میکنند ولی در حکومت استبدادی ایران که میگویند دموکرات هستند و طبق آیین دینی احکامی صادر میشود مثل اعدام و جاسوسی، و احکامی مثل اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با بیگانگان و بعد حتی اینها را اعدام هم میکنند، شما بعنوان یک فعال حقوق بشر این حکومت چنین جرمهایی رو بر چه اساسی عنوان میکند.؟

نایب هاشم: علاوه بر کشور های دموکرات و بسیاری از کشورهایی که پرورده کشورهای دموکرات هم نمیگنجند حکومت قانون در آنها برقرار است روند دادرسی قضایی عادلانه است ، جمهوری اسلامی نه تنها دموکرات نیست بلکه یک حکومت عرفی متعارف در سطح جهان نیست ، تنها ۲۳ کشور هستند که حکم اعدام را اجرا میکنند و جمهوری اسلامی جمهوری ویژه ای هست در هیچ کشوری اعدام در ملا عام ندارند اعدام کودک مجرم ندارند. هفته گذشته مطلع شدیم که تماسها با زندان اهواز قطع شده است و ۲۲ نفر اعدام شده اند و اسم ۵ نفر حد اقل مشخص شده است و از دیروز تا بحال ممکن است یک اعدام جمعی صورت گرفته باشد.
اینها از فعالین مدنی و اجتماعی هستند و در حمله شرکت نداشته اند در حمله ۴نفر شرکت داشتند که همه کشته شدند . و این افرادی را که دستگیر کرده اند شتابزده و فراقانونی اعدام نموده اند معمولا برای مجازات های اعدام گاه تا سالها روند آن طول میکشد که آیا اعدام بشود یا نشود. و در کشور های دیگر هم ما این روند کوتاه مدت را نداریم این اعدامها غیر قانونی است و انتظار از جامعه بین المللی است که نسبت به این اعدامها واکنش نشان بدهند .

چالنگی: البته در آمریکا در برخی از ایالت هایش حکم اعدام جاری است و در بعضی ایالت ها لغو شده است و روند آن سالها طول خواهد کشید ، آیا حق مردم ایران نیست که اگر این افراد در ارتباط با داعش بوده اند، بدانند و علنی محاکمه بشوند. وقتی که اعدامها از پشت بام مدرسه علوی ژنرال های نظام پیشین را اعدام نمودند شروع شد، شیوه عمل دستگاه حکومت از روز اول مثل شیوه عملکرد اشغالگران یک کشور هست، که در جنگهایی که یک کشوری به اشغال در میآمد آنها را اعدام میکردند این قیاس تا چه اندازه برای جمهوری اسلامی صدق میکند.

نایب هاشم: بله متاسفانه دستگاه قضایی ایران از ابتدا تا الان از همان شتابزدگی برخوردار است و خودسرانه بوده است و آیین دادرسی کیفری هنوز دچار مشکل و کمبود است چنانچه فردی مثل فرهاد میثمی در اعتصاب غذا هست بهر حال این بدتر هم شده است وقوانین حقوق بشری در ایران رعایت نمیشود امروز در دوران کنونی اسیر را نباید کشت و اعدام کرد و حتی در مورد تروریستها ، متاسفانه همچنان که شما گفتید اینها از بدو انقلاب با یک دستگاه قضایی این چنینی شروع نموده اند و بعد از چهل سال تغییری نکرده است.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو