ادامه واکنش‌های ایران دریاره پیامد تحریم‌ها

محمدجواد ظریف تحریم‌های امریکا علیه ایران را جنایت علیه بشریت خوانده است، اما در همان حال، حسن روحانی رئیس جمهور، اقدام امریکا برای تحریم ایران را بیشتر جنگ روانی علیه مردم ایران خواند و گفت امروز روشن شده است که تبلیغات آمریکایی ها درباره 13 آبان و 5 نوامبر، تبلیغات در راستای جنگ روانی بوده است. وی افزود فشارهای اقتصادی که تبلیغ شده است، همان فشارهای اقتصادی است که از ماه‌ها پیش علیه ایران اعمال می‌کردند.
روحانی بر خلاف آنچه که محمدجواد ظریف گفته است، معتقد است دور تحریمی جدید که از پنجم نوامبر آغاز د، هیچ تأثیری در روند اقتصادی کشور نداشت. وی دلیل این امر را این موضوع دانست که آمریکایی‌ها هر چه تیر در ترکش داشته‌اند، قبلاً علیه ملت ایران رها کرده بودند و چیز جدیدی نداشتند که ارایه کنند.
روحانی تاکید کرد هدف امریکایی‌ها از ارائه لیست بلندبالای تحریم، صرفا فشار روانی علیه ملت ایران است.
روحانی در خصوص اثرات تحریم بر زندگی و معیشت مردم نیز اظهار داشت در کشور از نظر تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز و ضروری مردم هیچ مشکلی وجود ندارد علاوه بر حسن روحانی، حجه‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران هم در خطبه‌های نماز جمعه با بی‌اهمیت دانستن تحریم‌ها گفته است درباره تحریم‌ها بیش از حد بزرگ‌نمایی شده است. وی گفته است آمریکایی‌ها فکر می‌کنند تحریم، لولوی جدیدی است که می‌توانند با آن، ملت ایران را بترسانند.
صدیقی در نماز جمعه تهران، با اشاره به اثرات مثبت تحریم‌ها بر جامعه گفته است همین تحریم باعث شده که ایران صاحب موشک شود و شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد. او گفته است به خاطر تحریم‌ها ایران در زمینه پزشکی و سایر حوزه‌ها به موفقیت دست یافته و به خودکفایی رسیده است.
ایران همین چند وقت قبل از ایالات متحده به خاطر مشکلاتی که برای زندگی مردم ایجاد کرده، به دادگاه لاهه شکایت کرده است. وکلای ایران در دادگاه لاهه، به استناد مشکلاتی که به خاطر تحریم‌ها در وضعیت معیشت و همچنین تامین دارو و حمل و نقل هوایی ایجاد شده، تاکید کرده بودند تحریم‌ها جان ایرانیان را به خطر انداخته است.