تفسیر خبر ‎ چهارشنبه ۱۶ آبان

در این شماره از تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به:
پیامد های بازگشت تحریم های آمریکا برعلیه برنامه هسته ای ایران و اقدامات حکومت ایران از جمله گروگانگیری و بعضی از مسئولان همچنان میگویند که تحریمها هیچ اثری بر ایران و سفره مردم ایران نخواهد داشت اما بعضی کارشناسان بر این نکته واقفند و بازتاب میدهند که تحریمها اثراتی بلافاصله بر اقتصاد ایران داشته است . چرا کار به اینجا کشیده شد میان ایران و آمریکا؟
انتخابات میاندوره ای در آمریکا مجلس نمایندگان آکثریت در مجلس نمایندگان به حزب دمکرات این کشور باز گردادنده شد و سنای آمریکا بر اثاث آخرین اخبار که منتشرشده در دست حزب جمهوری خواه خواهد بود این رویداد در تاریخ امریکا کم نبوده است.
اعتصابات کامیونداران در ایران و وضعیت کارگران ایرانی و زندانیان سیاسی اخباری در این زمینه ها که در بخش پایانی برنامه با شما در میان خواهیم گذاشت .
میهمانان این برنامه آقایان الله یار کنگرلو و مهدی خزعلی

چالنگی : تحریمها برگشته بر عرصه روابط ایران و آمریکا تفسیر شما چیست؟

کنگرلو: قبل از اینکه به اثر تحریمها بپردازیم یک سئوال خیلی مهم تر آن است که چرا ما مورد تحریم قرار میگیریم ؟ چرا در میان ۱۹۹ کشور دنیا جمهوری اسلامی بطور فصلی هرچند سال یک بار مورد تحریم قرار میگیرد چرا؟آیا تقصیر از ماست یا تقصیر دیگر ممالک دنیاست. شما به دو منبع میتوانید مراجعه کنید اگر به بلندگوهای جمهوری اسلامی گوش کنید میگویند تقصیر امریکاست و حق با ماست و سیاست های مستقل ما مورد خصومت دولت آمریکا قرار میگیرد و به همین خاطر مورد تحریم قرار میگیریم ولی واقعیت این استکه وقتی به همین اروپاییانی که با تحریمها هماهنگی نمیکنند در جلسات خصوصی شان به شما میگویند که تحریمها حاصل سیاست هایی است که جمهوری اسلامی اتخاذ نموده است و سیاست های جمهوری اسلامی سیاست های ویران ساز است که منطقه خاورمیانه را به آشوب واداشته است و هم تاثیرات اقتصادی و هم امنیتی در دنیا داشته است این تضاد بی موردی که جمهوری اسلامی با ‌اسراییل و آمریکا و اخیرا عربستان سعودی داشته است این یک اجماعی اگر نه جهانی حداقل بین این سه کشور ایجاد کرده که بتوانند تحریمها را به مورد اجرا بگذارند.
این تحریمها در دو مرحله به مورد اجرا رفتند در مرحله قبلی که در فروردین و اردیبهشت بود و مرحله دومش این امریکا بود که میخواست اخطار به شریکهای تجاری جمهوری اسلامی بدهد برای آنکه مراوده تجاریشان را را با جمهوری اسلامی قطع بکنند.این در مرحله اول صدماتی از قبیل سقوط ارزش پول ایران و تورم و بیکاری که سه عامل عمده اش عدم روابط با امریکاست ایکه چرا اقتصاد ایران اینقدر به سیاست های آمریکا بستگی داره خودش قابل توجه است و جای تحلیل است چرا باید یک حکومتی با یک اعلامیه وزارت امور خارجه آمریکا انتشار پیدا میکند اینچنین اثر عظیم و تکاندهنده ای روی اقتصاد این کشور داشته باشد اگر ما ظرف این چهل سال گذشته سیاست های مستقلی را تعقیب میکردیم که بتواند اقتصاد ما را از تک محصولی جدا بکند و این قابلیت ضربه پذیریش را کم بکند به این شکل اثر نمیذاشتکه در عرض چند روز پول ملی چندین برابر سقوط پیدا کند.

خزعلی : قبل از اینکه وارد جنگ بین اسلام و غیر اسلام بشویم سیاست آمریکا در واقع همان سیاست چماق و هویج را ما میبینیم یعنی دموکراتها با سیاست هویج و دیگری با سیاست چماق، اما نتیجه یکی است وقتی برجام منعقد شد برجام واقعیتش نشستن دور میز مذاکره ای بود که هدف ایران و امریکا این بود که حاضر نشدند سر میز مذاکره بیایند و ۵ عضو دیگر بهانه ای بود برای حل این معضل و روح این برجام اصلاح رابطه بین ایران و آمریکا بود سه ماه بعد از برجام روح برجام را ایران ازش گرفت، و فت کالای آمریکایی و برند آمریکایی ممنوع ، و آن چیزی که ترامپ میگفت سرتان کلاه رفته و اوبا ما هم میدانست که سرش کلاه رفته همین روح برجام بود ، اگر هیلاری کلینتون آمده بود گزینه روی میزشان جنگ بود شاید به مراتب برای ما بدتر میشد، چون آنها متوجه این روح برجام شده بودند و فقط ترامپ جسم بیجان برجام را پاره کرد روح برجام را ما گرفتیم و آن این بود که شرکتهای آمریکایی بیایند و سرمایه گذاری کنند و اقتصاد و بیکاری ما بهتر بشود .
اما اگر بخواهیم این جنگ جناح حاکم با غرب را بااسلام استفاده ابزاری میشود کرد همینکه در دولت عثمانی شیعه و سنی بود و اگر اسمی از اسلام میآید برای بسیج نیرو هاست وگرنه نه آمریکا سرجنگ با اسلام دارد و نه ما اسلامیم. اسلام در تمام کشورها گسترش دارد و ما نماینده تام الاختیار اسلام نیستیم شاید به روح اسلام در کشور ما کمتر از هر جای دیگری اهمیت داده شده است. ریا و ارتشا و دروغ و … اینها اسلام است ،نه. ما بی خود جنگ صلیبی راه نیندازیم نخیر این خبر ها نیست بحث بحث جناح حاکم است مشوعیت ندارد و پشتیبانی مردمی ندارد و میخواهد با این چیزها مردم را تهییج کند.
یک مسئله سیاسی است سیاست هم یک علم است و باید با آن علمی برخورد شود و بخود مرگ نگویید بخود جنگ نیفروزیم و منطقه را به آشوب نکشانیم میتوانیم در یک فضای صلح آمیز منافع ملی مان را تامین کنیم . چه بهتر که منافع ملی ما اشتراک داشته باشد با منافع ملی دیگر کشور ها چه کشور های حوزه خلیج فارس و چه کشورهای غربی و آمریکا مابد اشتراک منافع با آمریکا ایجاد کنیم که هم ملت ما سود ببرد و هم آمریکا چه اشکالی دارد جایی ما منافع خواهیم داشت که کشوری امن و مرفه داشته باشیم…………..
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو