تفسیر خبر ‎ دوشنبه ۱۴ آبان

در برنامه امشب میپردازیم به آنچه در عرصه حقوق بشر در ایران میگذرد و در عرصه نقض حقوق بشر در ایران ، بگیر و ببند ها ادامه دارد در ایران یک رکورد در سطح جهانی نیز بجای گذاشته شده است تعداد وکلایی که در حکومت انقلابی ایران در چهل سال گذشته به زندان رفته و هنوز در زندان به سر میبرند از این نظر در جهان در رده نخست بشمار میاید و در چهل سال گذشته رکوردی در هیچ کجای جهان و حتی در کشور های آفریقایی زیر سلطه استبداد نیز روی نداده است.
آنسوتر خرید و فروش کودکان ایرانی همچنان ادامه دارد در کمتر از یک کیلومتر از بیت رهبری جمهوری اسلامی،و در اطراف میدان ونک بحران بر سر دانشگاه الزهرا و ساکنان منطقه که سالهاست در آنجا ساکن بوده اند ادامه دارد و روی دادهای تازه ای در این منطقه از پایتخت روی داده است.
و سرانجام اینکه تحریمهای متوفق شده علیه برنامه اتمی ایران از امروز به صحنه روابط بحرانی ایران و آمریکا باز میگردد.چه کسانی؟ کدام طرف؟ این زمینه سبب ساز این موضوع بوده است در سالگرد گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی بار دیگر در کانون خبرهای واشنگتن قرار گرفته است. گفته میشود متحدان اروپایی آمریکا نیز خواه ناخواه به روند تحریم ها خواهند پیوست، پیش از آن با من و شما هستند آقای محمد مقیمی وکیل دادگستری در تهران که وکالت سرکار خانم نسرین ستوده وکیل زندانی و همسرشان آقای رضا خندان را بر عهده دارند.

چالنگی : آقای محمد مقیمی ساتلهاست که در عرصه وکالت فعالیت دارند و وکالت افرادی که در ارتباط با حقوق بشر به زندان رفته اند را بعهده گرفته اند اعلام شده بود که ایشان وکالت مرحوم دکتر هکی را بعهده دارند که اخیرا به طرز فجیعی در تهران به قتل رسیدند و الارغم اینکه انگشت اتهام به سوی حکومت ایران گرفته شده بود حکومت ایران چنین اتهامی را رد کرد و بسرعت با تمهیداتی که در نظر گرفته شده بود در راهرویی از سکوت پیکر دکتر فرشید هکی به خاک سپرده شد.
آقای مقیمی مشکل حکومت با وکلای دادگستری چیست اینست که اساسا دستگاه مدرن قضایی را امثال شما نمایندگی میکنند هنوز ؟ اینها را رقیب خودشان میدانند چون عملا دستگاه قضا را در دست گرفته اند یا علت دیگری دارد اینهمه وکیل زندانی در ایران چرا؟؟؟
مقیمی: ببینید وکلا همیشه منتقد هستند و باید منتقد حکومت باشند و بعضی از همکاران من بخاطر اعتراض مسالمت آمیز تحت تعقیب قضایی قرار رگرفته اند اما صرفا نقد بوده و بهیچ عنوان جرمی انجام نداده اند و امیدواریم هرچه زودتر شاهد آزادی این همکاران باشیم.

چالنگی : ولی آخر تعدادی که هست بسیار اتفاق افتاده الان خانم نسرین ستوده که شما و منتقدان دیگری این چرا بخاطر یک نقد در هیچ جای دنیا حتی در حکومت های استبدادی دیگر رسم نیست؟؟

مقیمی: من فقط میتونم بگم که جرم انجام نداده اند و یکی از وظایف وکلا نقد قانونی است و این به هیچ عنوان جرم نیست و حالا چرا خودشان باید پاسخگو باشند و باید تحمل دولتها و سعه صدر دولتها باید بالا برود و زمینه نقد فراهم بشود و با معترض و منتقد مسالمت آمیز نباید برخورد قهر آمیز بشود.

چالنگی : الان بطور مشخص خانم ستوده اتهاماتشان چیست؟

مقیمی: پرونده جدی شان را هنوز نگذاشتند ما اعلام وکالت بکنیم ولی مواردی مانند تبلیغ علیه نظام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی هستش و چون وکالت دختران خیابان انقلاب را برعهده داشتند متاسفانه اتهام اشاعه و ترویج فحشا هم بر علیه ایشان مطرح شده که در واقع هیچکدام از اینها پایه و اساس ندارد ایشان در چهارچوب قانون وکالت میکرده اند و هیچ کار غیر قانونی انجام نداده اند. و صرف وکالت نه تنها جرم نیست بلکه یک فعالیت مفید و مثبت هست.

چالنگی : خانم ستوده ۲ و یا ۳ فرزند دارند ؟ دو تا دارند امیدوارم همواره تندرست باشند ولی چنین اتهاماتی اینهمه اقدامعلیه امنیت ملی ؟ حال امنیت ملی چه تعریفی دارد در حکومت ولی با داشته دو فرزند آدم دل در گرو خانواده دارد و وقت پیدا نمیکند .

مقیمی: درست میفرمایید آن دختران انقلاب هم یک نا فرمانی مدنی مسالمت آمیز بوده است و خانم ستوده صرفا وکالت این خانمها را بعهده داشته ، بنابراین به هیچ وجه تلاش غیر قانونی نبوده است و در چهار چوب قانون بوده است و متاسفیم که به این شکل برخورد میشود. و ایشان ایثار گر هستند و همسرشان که هنوز با این وضعیت دارند برای حقوق بشر فعالیت میکنند.

چالنگی: دختران خیابان انقلاب بیشتر گفته میشود که در ارتباط با حجاب تحمیلی دست به اقداماتی زدند و برداشتن و کشف حجاب کردن در خیابان انقلاب و جای جای دیگر خیابانهای ایران و آقای خندان را هم به زندان بردند یعنی پدر و مادر در زندان هستند و در چنین شرایطی فرزند کوچک خانم ستوده چند سالشان هست؟.

مقیمی: پسرشان حدود ۱۳ ساله و دخترشان امسال در کنکور نفر پنجم هنر شدند.

چالنگی : آیا ما آماری رو داریم که چه تعداد از وکلای ایران در زندان هستند؟.

مقیمی: افرادی که هم اکنون در بازداشت هستند جناب آقای عبدالفتاح سلطانی ، سرکار خانم نسرین ستوده ، آقای آرش کیخسروی و دکتر شعله سعدی . و بعضی از وکلا هم تحت تعقیب هستند و با قید وثیقه آزاد هستند مانند آقایان پیام درخشان و فروزان،
در کل حدود ۵ الی ۶ نفر هستند.

چالنگی : الان پرونده اتهامات اولیه که به خانم ستوده وارد کرده اند چیست و آیا شما دسترسی به پرونده ایشان دارید؟

مقیمی: پرونده ایشان در دادسراست و در مرحله مقدماتی است ومتاسفانه ما هنوز اجازه پیدا نکرده ایم که اعلام وکالت بکنیم و بخاطر همین که به وکلا اجازه نداده اند از حضور در دادسرا امتناع میکنند………

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو