تفسیر خبر ‎دوشنبه ۳۰ مهر

در برنامه امشب نگاهی خواهیم داشت در ارتباط با آموزگاران و معلمان در ایران چند تن از آنها بازداشت شدند و چند تن از آنها در پیش از این در زندانهای رژیم بسر میبرده اند و از خدمات پزشکی مورد نیاز بعضی از آنها محرومند مانند آقای ارژنگ داوودی که سالهاست در زندان جمهوری اسلامی است ،
وضعیت محیط زیست در ایران به کجا میرود ؟ و نیز خبرهایی داریم از ویرانی بعضی مدارس در پایتخت و در کردستان و شدت گردو غبار در خوزستان بیش از حد و حدود متعارف بوده و بیماریهای کم سابقه در این استان افزایش یافته است بیماری های ناشی از آلودگی هوا. در خوزستان همچنین با یک جانباز سخن خواهیم گفت
همراه من و شما هستند در بخش نخست برنامه آقای بیژن فتحی عضو کانون صنفی معلمان در تورنتو کانادا و همراه شما خواهیم بود بعد از گذری به خیابانهای ایران.
و مزاحمت های گزمه های مونث برای دختران و بانوان ایرانی

چالنگی: در ارتباط با وضعیت معلمان در برنامه های قبلی صحبت کرده ایم اما هیچ اتفاقی و تغییری در وضعیت معلمین حاصل نشده است هیچ و اگر هم کاری کرده اند نه در جهت پاسخ به خواسته های آنها بوده آنهایی که با مشقات بسیار به کار مهم آموزش ادامه داده اند و میدهند تغییری اگربوده بازداشت چندین تن از معلمین گرامی ما بوده است ،چه کسانی بازداشت شدند و حرف حکومت چیست؟

فتحی: متاسفانه بعد از دوروز اعتصاب و تحصنی که انجام شده بود حکومت بجای اینکه عقلانیت به خرج بدهد و فکر کند برای اینکه رفع این گرفتاری چه کار باید بکند متاسفانه مثل همیشه فرار رو به جلو انجام داده، در روز اول اعتصاب آقای محمد رضا رمضان زاده دبیر شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان که برای این دوروز برنامه ریزی کرده بودند و اعلام کرده بود که ما تحصن میکنیم ایشان را دستگیر میکنند کانال تلگرامی را میگیرند و سعی میکنند در حرکتی که انجام شده انحراف بوجود بیاورند.
بعد از آن آقای عبدالرضا قنبری که قبلا محکوم به هشت سال زندان شده بود و پس از طی ۶ سال آزاد شده بود مجددا بازداشت نموده اند، آقای امین عظیمی هم را بازداشت کرده اند و قبل از آن هم آقای عباس واحدیان را دستگیر نموده بودند که فعال مدنی است و هر کس را که در این رابطه ها اقدام میکند و حرف درستی میزند اینها متاسفانه بازداشت نموده اند ، و دو روز بعد از این تحصن وزیر آموزش و پرورش عوض اینکه به این اعتراضات پاسخ درستی بدهد و بگوید چرا معلمان اعتصاب کرده اند وچیکار میخواهد بکند بجایش به قم تشریف برده اند و خدمت مراجع عظام رسیده اند، و در آنجا قول داد که از آخوند ها بجای معلمین استفاده بکند.

چالنگی: الان در مدارس ایران علاوه بر کادر همیشگی مثل معلم و ناظم و مدیر و آنچه ما میدانسته ایم چه سمت هایی اضافه شده است؟ ماموران نهی از منکر و ماموران پرورشی و حراست چه چیزهایی هست؟

فتحی: در زمان گذشته هم حراست در اداره منطقه بود و وظیفه اشان حفظ و نگهداری از پرسنل بود ولی متاسفانه اینها بعنوان مامورین حکومت برای سرکوب مخالفین با آن برنامه ای که آنها دارند هستند. و کسانی به عنوان امور تربیتی بعنوان نمایندگان انقلاب در مدارس بودند که آداب و رسوم مذهبی را در مدارس پیاده میکردند ، و بعد از آن کم کم خود اینها مسائل و مشکلات را دیدند و خودشان با آنها زندگی میکردند دیدند این کاربرد را ندارد. معلمینی آوردند بعنوان معلمین بسیجی که با حقوقی که به اینها میدادند اینها را خریدند تا حکم خبر چین را بازی کنند ، و باز دیدند اینها معلمند و با جامعه در ارتباط هستند ،الان دیگر به فکر این هستند و قبلا هم باهم صحبت نموده ایم ، قبلا آموزش در اختیار روحانیت بود و احساس میکنند که این آموزش و پرورش متعلق به خودشان است و میخواهند آخوندهایی را که در حوزه علمیه آموزش دیده اند و خودشان را از مردم جدا میدانند اینها بیایند وآموزش و پرورش را مثل قوه قضاییه در دست بگیرند .

چالنگی : الان در سیستان و بلوچستان و یا در سایه گریزان ساختمانها و در خوزستان و در مسجد سلیمان بارها این را گفته ایم که در آغل گوسفندان درس میخوانند و الان گزارشهایی منتشر شده که در خود پایتخت ما بیست وسه هزار مدرسه فرسوده داریم و سوختن یکی از کلاسهای درس و همینطور این شرایط هست در مدارس استان کردستان ۱۰۷۳ مدرسه فرسوده و غیر استاندارد و ۹۲۹ مدرسه احتیاج به مقاوم سازی دارد شما به ما بگویید ایران توانایی این مخارج بازسازی را ندارد ویا در این راه جدید تبدیل مدارس نوین به مکتب خانه های قدیمی است.؟

فتحی: اگر یادمان باشد حدود ۵ سال پیش مجلس حدود ۴ میلیارد بودجه گذاشت که این هزینه بشود و این ستاد بازسازی و نوسازی هیچ اقدامی ننمود و این نهاد مسئولیت دارد که این موارد را تعمیر یا بازسازی نماید و حتی مدارسی که برخیابان بود و میشد حالت تجاری داشت اینها از فضای آموزش گرفتند و یا خود مدرسه را بصورت مغازه های تجاری در آورده اند ……….
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو